|
|
A hajó tulajdonjogát igazolni kell tudni. Egyes országokban lazák az előírások. Annyira, hogy akár egy vitorlás-klub által kiállított igazolást vagy egy adás-vételi szerződés másolatát is elfogadnak. Más országok szigorúbbak, és csak a nemzetközi hajólevelet fogadják el. Például a Németországban a hajókat lehet regisztráltatni a Hajózási Hivatalban, a Helyi Biróságon, vagy akár a Német Autóklubnál. A kiállított hajólevelet egész Európában elfogadják, kivéve Francia-országban. Ott csak a Hajózási Hivatal hajólevelét fogadják el. Mást nem. A hajólevélhez a hajót regisztráltatnunk kell. Legkézenfekvőbb megoldás a Magyar Közlekedési Felügyeletnél regisztráltani a hajónkat, és ezután jogosulttá válunk a magyar lobogó viselésére. Vannak olyan országok, ahol a VHF rádió használatának feltétele, hogy nemzetközi rádióhívójele legyen a hajónak (ez nem azonos a rádióamatőr hívójellel). Magyarországon a Hírközlési Felügyelet ad ki hívójelet.
A magyar regisztráción kívül van azonban más lehetőség is. Én a következő, viszonylag olcsó lehetőségeket foglalom most össze (a táblázat elkészítése óta az Európai Únió tagjai lettünk, ez megváltoztat egy-két dolgot):
Ország |
Giblaltár |
BVI |
Málta |
Gambia |
Magyar |
|
Lobogó |
angol |
angol |
máltai |
gambiai |
magyar |
|
Vizsgáztatni kell |
nem |
nem |
nem |
nem |
igen |
|
Offshore cég kell *1 |
igen |
igen |
igen |
nem |
nem |
|
Regisztráció költsége (eFt) |
340 |
650 |
219 |
260 |
150*2 |
|
Regisztráció éves díja (eFt) |
0 |
73 |
98 |
156 |
50*3 |
|
Offshore cég alapítás költsége (eFt) |
160 |
? |
182 |
|
|
|
Offshore cég éves díja (eFt) |
400 |
? |
91 |
|
|
|
Hajólevél érvényessége (év) |
1 |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
Fontosabb szükséges papírok |
|
|
|
|
|
|
Korábbi regiszterből törlési igazolás |
kell |
kell |
kell |
kell |
kell |
|
Közjegyző által hitelesített a-v szerz. |
|
kell |
|
|
kell |
|
Gyártói certifikát |
kell |
|
|
|
|
|
Előző hajólevélről közjegyző által készített hitelesített másolat |
kell |
|
|
|
|
|
Regisztertonna mérési jegyzőkönyv*4 |
kell |
|
kell |
|
|
|
Hajófelmérési jegyzőkönyv*5 |
|
kell |
|
|
|
|
Hajójelölési jegyzőkönyv*6 |
|
kell |
kell*7 |
|
|
|
1. |
Mivel csak az adott ország állampolgára/jogi
személye regisztráltathat hajót, ezért egy
offshore céget kell alapítani. A cég tulajdonosa
Te leszel, a cég tulajdona lesz a hajó. Egyes hajós
országokban külön társasági forma a hajótulajdonosi
társaság. Általában az adott országban több cég
azzal foglalkozik, hogy ilyen cégeket hoz létre és
menedzsel, megfelelo díjazásért. |
2. |
A 150.000 forint egy hozzávetoleges
érték, amely egy 41 lábas hajó regisztrációs
és elso vizsgáztatási díját tartalmazza, egyéb
kapcsolódó költségekkel. |
3. |
Az 50.000 forint a 3 évente esedékes
vizsgáztatással kapcsolatos körülbelüli, egy évre
elosztott költség. |
4. |
Angolul "Tonnage Measurement
Certificate". Vagy van a hajónak, és akkor ez
semmibe sem kerül, vagy valamelyik nemzetközi céggel
kell elvégeztetnünk, díja helytol függo, nagyságrendileg
350.000 forint. |
5. |
Angolul "Measurement Survey".
A hajó méretadatait tartalmazza. Vagy van a hajónak,
és akkor ez semmibe sem kerül, vagy valamelyik
nemzetközi céggel kell elvégeztetnünk, díja
helytol függo, nagyságrendileg 200.000 forint.
Elfogadott szervezetek: LLoyds, American Bureau of
Shipping, Bureau Veritas, Norske Veritas stb. |
6. |
Angolul "Carving Note".
Olyan jegyzokönyv, amelyen egy nemzetközi szakérto
cég igazolja, hogy a hajó regisztrációs száma
megfeleloen lett felfestve a hajóra. Nagyságrendileg
50.000 forint. |
7. |
Ha a hajóval elhajózunk Máltára,
akkor ott ez díjmentes |
Én a hajómat a Magyar Hajóregiszterben regisztráltattam. Bár így 3 évente le kell a hajót vizsgáztatni, de így a saját nemzetem lobogóját viselhetem, és ha mindent figyelembe veszünk, ez az egyik legolcsóbb lehetoség is. Más lenne, ha már bent lennénk az Európai Unióba. Akkor megtehetném, hogy a Német Hajóregiszterbe regisztráltatom a hajóm, és akkor az összes éves díj kb. 15 euro és vizsgáztatni sem kell.
|
|
|