Hajónapló: Kelet-Malajziából Szingapúrba in English

     2017.01.11 - 2017.02.22                                   ««   1/2 oldal   »»

Ugrás oldalra:12

 

Singapore este
Otthon még zajlott a jég a Dunán
A reptérről jövet, vörösborban megfürödve -egyik kedves utastársunknak köszönhetően-, a csomagjainkkal a taxiba préselődve Singapore-ban csapott meg minket az első 30 fok körüli hőhullám, amelyet az idei rendkívüli mínusz 10-15 fok körüli hideg Magyarország után a testünk hirtelen verejtékezéssel fogadott. Le is dobtuk a sálat és a melegítőt gyorsan magunkról. Ráadásul egy Taiföld feletti ciklon miatt a helyi idő is melegebb és nedvesebb, mint máskor az év ezen időszakában. A trópusi tél kicsit más, mint a magyar. Itt zöldellenek a pálmafák, otthon pedig 5 centis hó borítja a tájat. A szingapúri Changi-ból bumboat-tal (helyi mini komp) érkeztünk meg Pengarang-ba Malajziába. A vízum gyorsan ment, mert rendelkeztünk a marina menedzser papírjával, mely tanusította, hogy itt áll a hajónk. Ezután a megszokott taxisunkat hívtuk, aki kisvártatva elfuvarozott minket a kikötőbe, a hajóhoz.

A Rotor szépen fogadott minket, mindenféle állatkától mentesen. Már jó előre ijesztgettek minket a kikötői hajósok, hogy majd lesznek rajta: egerek vagy patkányok, denevérek a vitorlákban, csótányok és hangyák stb. Ezért mi úgy hagytuk itt a hajót hogy, messze húztuk a mólótól, leszereltük az összes vitorlázatot, mindenféle csapdákat (tányérokat is a kötelekre) tettünk ki rágcsálók és rovarok ellen és még naftalinos molyírtót is elhelyeztünk a külső tárolókban és a fedélzeten - a lakótereket kivéve-, mert nem túl jó, ha az ember ennek szagát belélegzi. A penész ellen idén először próbáltuk ki a szegfűszeg olajat vízzel higítva és a párás levegő ellenére sem jelent meg a penész a kezelt felületeken. A konyha ablakunk sajnos beázott, de ezt már indulás előtt láttuk, és ezért egy lábost tettünk alája, amelynek nem sikerült az összes vizet hárítania, ezért a víz bejutott a fridzsiderbe, melynek ajtaját természetesen nyitva hagytuk és a mellette levő alsó tárolónkba is. Ezt az apróságot leszámítva, szép állapotban találtuk a hajót, egy darab benövés sincs az alján (köszönhtően a tenger-édesvíz váltakozásnak a folyón) és a fedélzeten is csak egy-két zöld folt volt a sok csapadék miatt.

Ebben a szakaszban Singapore-ba utazunk Malajzia keleti részéről.
Pont akarta kérni: ne fényképezzünk - de már késő voltBumboat-on Malajzia fęléRotor a Sebana Cove marinában
Elázott a hűtő mellettElázott a hűtőBeázás az ablaknál


2. nap, 2017.01.12. , A konyha ablak projekt

Sokáig aludtunk ma reggel, ezért lekéstük a reggeli 10 órás buszt, mely minden hétfőn és csütörtökön beviszi utasait Sungai Rengit városába. Néhány dolgot meg kell csinálnunk a hajón mielőtt elindulunk. Először is a konyha ablak vízáteresztése többé nem tűr halasztást, már csak azért sem, mert az előző nap bizonyságát tette az a feltételezésünk, hogy itt még igencsak sok a csapadék. Ugyanis előző napi érkezésünk alkalmával kettő körül elkezdett szakadni az eső, ezért a marina medencéből - melynek vizében hűtöttük magunkat-, is kitessékeltek minket, azon a címen, hogy villámlik. Az eső csak estére szűnt meg.

Egy gyors ebéd után, - mely nem is lehetett komótos sebességű, ugyanis a menüről levették az összes kedvenc maláj ételünket és csak nyugati ételekkel próbáljuk elkápráztatni a nyugatiakat címmel???? csak drága burgert és fish and chips-et hagytak a menün számunkra -, beköszöntünk a hajósoknak és megtudtuk az összes helyi pletykát. A helyi pletykák: februártól 20%-kal emelkednek a kikötődíjak és az étterem menü is újra változni fog, a nyugati parton extrém idő van, kisebb viharokkal megtűzdelve és nem jól hajózható a tenger ebben a hónapban. A csapadék is extrém és néha napokig tart, mely valószínűleg a jelen taiföldi ciklonnak és a La Nina évnek köszönhető. Azt is megtudtuk, hogy Singapore-nál összeütközött két teherhajó és az olaj elárasztotta a Changi kikötőt (pont ide készültünk).

A mai száraz időt kihasználva kiszereltük a konyha ablakot. Ezen kívül, készülnünk kell Szingapúr behajózására is. Elsősorban az AIS antennánkat kell megcsinálnunk, mert csak AIS-szel rendelkező hajók hagyhatják el Szingapúrt. Ehhez Magyaroszágon vettük meg az antennát és a kábelezést - a régi antennánkkal csak 2-3 mérföldre látták a jelünket-, reméljük ez az új antenna hatásosabb lesz.


5. nap, 2017.01.15. , Trópusi esők lassítják a munkálatokat

Pengarang Besar kedvenc reggeliző helyünk
A boltok a kínai új évre készülnek
Vasárnap délelőtt a helyi busz járattal, ami innen indul a marinából elmentünk Pengarang Besar városba, ahol megreggeliztünk (szines rizs, csirke, zöldség, fokhagymás naan, dhal és tea, mindez 16 ringit (1000 Ft) két személyre) és bevásároltunk. Az új szupermarket mellett van egy hardware bolt is amely elég jól felszerelt és itt sikerült egy kis szilikont vennünk, hogy befejezhessük a hajó konyha ablak szigetelését. Igazából poliuretán ragasztót szerettünk volna venni - mert ezt használtuk az ablak keret tömítéséhez -, de nem volt, és már csak a csavarok szigeteléséhez kellett egy kicsi, ezért ideiglenesen ezzel is beértük.
Amióta megjöttünk az idő nem túl kegyes hozzánk. Minden délután szakad az eső a nyakunkba, ami lassítja a hajón folyó projekteket, főleg az ablakot, mert ilyenkor mindig fóliázhatjuk be a rést. Több a csapadék, mint novemberben volt és mindig nagy dirrel-durral jön, csapkodnak a villámok. Ilyenkor indulnak a belső munkálatok a hajón, például beszereltük a hajó ajándékait is. A konyha például kapott egy új evőeszköz tartót, melyet a Hyperion legénységének köszönhetünk és mivel az ő fiókukhoz is passzentos, ezért a méret nem volt kérdéses (ugyanolyan típusu hajójuk van, mint a miénk). Most amikor kinyitjuk a fiókot, ők jutnak az eszünkbe. Ezen kívül egy új csöpögtető is került a konyhába. A fridzsider tetejének zsanérjai is elkorrodálódtak az évek során, az új zsanérokat is otthonról hoztuk, amit egy kis belső téri átalakítás után (csak a falat kellett vágni és kireszelni) be is szereltünk.

Jóllehet panaszkodunk az esőre, de amint egy ilyen eső elhalad gyönyörű fények maradnak utána a lemenő napban. Vasárnap lévén kis pihenő időt tartva elővettük a nagy fényképezőgépet, hogy mindezt megörökítsük.
Megjött az eső, vágjuk a falatFridzsider tető szerelésEsőben nem halad a konyha ablak
Bekerültek az evőeszközök az új tartóbaSzuper fényekben a hajónSebana Cove marina eső utáni fényekben
Marina eső utáni fényekbenA Rotor a folyó tükrébenKészülődés a vacsorához a hajón
Ruhához illő ital a marina étteremben


7. nap, 2017.01.17. , Folytatódnak a hajós projektek

Ma sikerült leégnünk és befejeznük a konyha ablakot. Szebb lett, mint új korában, mármint az ablak, amit fel is políroztunk. Az otthoni télben teljesen kifehéredtünk és most nehezen viseli a bőrünk a tűző napot. .

Az előző ragasztó eltávolításaFelpolírozásTömítés
BeillesztésMaradék eltávolításaA kiragasztás eltávolítása


8. nap, 2017.01.18. , AIS antenna beszerelése

Felszereltük az új antennát az AIS-hez. A régi antennánk szét volt rohadva. Az RG-58-as antenna kábelt RG-213-ra cseréltük, mely vastagabb és ezért kevesebb a jelveszteség rajta. A kábelezést a hátsó kabinon keresztül húztuk végig a kokpitládába. Mindezt rekkenő hőségben (párás melegben) délelőtt, mert tudtuk, hogy délután jön az eső. A pólóinkból csavarni lehetett a vizet a munka befejeztével, még szerencse, hogy itt van a marina medencéje. Minden tiszteletünk azoknak, akik ezt a kábelező munkát naponta csinálják a hajókon. 2.15-kor pontban megdörrent az ég, ma kegyes volt az idő és még idejében befejezhettük ezt a munkát a hajón. Az elektromos beszerelés után az AIS rendszer öndiagnosztikája azt mutatta, hogy jó, azonban a végleges távolsági tesztelést csak kihajózás után tudjuk megcsinálni.

Úgy döntöttünk, hogy a következő két hetet a vizisportoknak szenteljük, ezért csak 2 hét múlva folytatjuk a naplót. A marinában 22-ig volt kifizetve a kikötői díj a hajóra és a februári 20%-os díj emelés végül is igaznak bizonyult, azonban a marina menedzser kedvesen az extra 2 hetet a régi áron számlázta. .

Antenna csatlakozóAz új antennaBevezetés a hajóba


28. nap, 2017.02.07. , Kijelentkezés Malájziából

Egy madárpár fészkeket próbál építeni a hajóra
Felkészültünk Szingapúr behajózására. A Szingapúrba való becsekkolás megváltozott az elmúlt néhány évben. Ma már fizetettt ügynököt kell fogadni, hogy elvégezzék a papírmunkát. Írtunk a Keppel Bay Marinának, akik biztosítanak helyet a Rotor-nak néhány napra, felfogadtunk egy ügynököt (aki normális áron számlázott) a papírmunkákhoz. Ahhoz, hogy hajózhassunk Szingapúrban, egy online tesztet kellett kitölteni, ennek a linkjét átküldte a marina. Hú de nem volt könnyű ez a teszt, mert vannak benne helyismereti kérdések, és úgy nehéz ismerni a helyet, hogy még sosem hajóztunk ott. Vitorlázni nem lehet Szingapúrban, ezért nem éreztük a motivációt, hogy felpakoljuk a vitorlákat a Rotorra. Ha kellenek, majd feltesszük később. Szél nem sok van, csak sok eső délutánonként.
Jóllehet az AIS-ünk működése kicsit kétséges, de ezt még talán lesz időnk bütykölni, ha gond lenne vele. Akiket megkérdeztünk hajókat az előző napokban nem láttak minket, de nem tudjuk milyen beállítással működnek pl, hogy kijelzi-e nekik az AIS, ha nem mozog egy hajó stb. Azért is nehéz látni a hajókat, mert több száz hajó jelenik meg, mivel a szingapúri csatorna igen közel van. Tegnap az egyik hajós viszont látott minket az AIS-én, ami bíztató. Nem szedjük szét újra az antennát, amíg nem tudjuk a tutit. A hajó alja teljesen tiszta, fantasztikus ez a hely, lehet, hogy itt nem is kell algagátló? A fekete zsák is bevállt a propelleren (tettünk bele moly labdát is, mert valaki ezt javasolta, de ez lehet, hogy nem ér semmit), mindenesetre a zsák alól egy tökéletesen tiszta propeller bukkant elő (szerintünk ez inkább a zsáknak köszönhető, mint a moly labdacsoknak).
Kijelentkeztünk Malajziából, ez annyit volt csak, hogy szóltunk a marina menedzsernek, aki intézkedett, hogy összeállítsák a hajó számlát és a kilépést bepecsételjék az útlevelünkbe. Ez gyorsan ment. Szingapúrba érkeznek magyar barátaink, akik érkezését már nagyon várjuk. Az ügynököt értesítettük, hogy őket pedig a hajó utaslistába kell felvenni.


29. nap, 2017.02.08. , Érkezés Szingapúrba, Keppel Bay Marina

Hajózás a folyón
kódlobogók előkészítése
Kódlobogók felvonása
Határőrség hajója
Korán indultunk lefelé a folyón. Előkészítettük a kódlobogókat (csak jelezni kell, hogy utas van a fedélzeten), mert ez az első hely, ahol használnunk is kellett. Szingapúr Changi nevű kikötője előtt kellett felhívnunk a bevándorlási hivatalt a 74-es csatornán, akik a rádióban azt mondták, hogy közelítsük meg a sárga jelző bóját. Így is tettünk. kisvártatva megérkezett a bevándorlási hivatal hajója, akiknek átadtuk az útleveleinket egy vízhatlan táskában a hajójukra. Itt Szingapúrban a vizen pecsételik be az útlevelet a tengeren érkező vitorlásoknak. Géza csak 12 napot kapott, mert a kapitányt legénységnek kell bejelenteni a hajón, de az utas listában szereplő utasok úgy kapnak vízumot, mintha repülővel érkeztek volna (90 napra). A várakozással együtt nem tartott tovább az egész művelet, mint fél óra. A fedélzetre minden utasnak ki kell ülnie sapka és szemüveg nélkül, miközben a hivatalnokok pecséteik az útlevelet, majd kitöltetik a bejelntekő lapot és már mehet is a hajó. A Keppel Bay Marinába igyekeztünk. Több horgonyzó és menetben levő óriás vasaló (hajó) mellett haladtunk el. Szingapúrban minden szabályozott. Nem lehet bóklászni a horgonyzó nagy hajók között, kijelölt útvonaluk van a közlekedő hajóknak. Elhaladtunk a messze levő párába burkolózott belváros előtt, láttuk az impozáns épületeket, köztük azt a szállodát, melynek egy hajó van a tetején. Ide tervezzük, hogy egyik nap felmegyünk. Ezután a Lazarus szigetet kerültük meg és egyre erősebb volt az áramlás. Úgy döntötünk, hogy a Sisters szigeteket nem kerüljük, hanem átvágunk a Lazarus és a Sisters szigetek között. A parti őrség nézett meg minket. Már bejelentkeztünk, lehet hogy azt nézték, hogy működik-e az AIS-ünk. nekünk most úgy tűnik, hogy működik mert az AIS-ünket kb 5 mérfödről levette egy állomás a parton, ezt a Marinetraffic.com címen tudtuk megnézni. Hát az 5 mérföldes adással már elégedettek vagyunk. Nekünk külön antennánk van az AIS-hez, amely hátul, nem túl magasan helyezkedik el a hajón, ezért az 5 mérföld jónak tűnik.
A parti őrség tovább haladt. A szigetek között 3-4 csomós áramlás volt, de a telihold közeleg, és ilyenkor erősebbek az áramlások. A sziget mögül kiérve, hamar a Sentosa szigete mögé kerültünk, ez egy jó kis parkos sziget, homokos öblökkel. Az öblök úgy vannak kialakítva, hogy ne lehessen rálátni Szingapúr ipari részére. A hajóval azonban a kereskedelmi rakodó övezet és az olaj feldolgozásra kijelölt sziget is előttünk volt. Bekanyarodtunk a Keppel Bay Marinába (E09 dokk), itt várjuk barátainkat, akik 10-én érkeznek. A marinában kedvesen fogadtak és gyorsan ujjlenyomatot vettek tőlünk, mert itt ezzel nyílnak a kapuk és az ajtók.


30. nap, 2017.02.09. , Felderítjük a környéket

Keppel Bay Marina
Keppel Bay Marina
Felderítettük a környéket. Kisétáltunk a marinából. Minden szuper rendezett, mintha a jövőben sétálnánk egy tökéletesen megrendezett városban, érdekes épületekkel csodás parkokkal. Még a házak teteje is be van ültetve fákkal, a növényzet horizontálisan és vertikálisan is létezik körülöttünk. A hajóról előttünk néhány érdekes felhőkarcoló, mögöttünk meg a kabinos liftek lebegnek a magasban, melyek átvisznek a Sentosa szigetre. Körülbelül 12 percre van a bevásárlóközpont, ahol mindent lehet kapni és kb 4-5-szörös árakon Malajziához képest. Be is vásároltunk. Mire kiértünk, hatalmas viharfelhő kerekedett és szakadni kezdett az eső. Egy taxit fogtun, mely 4 dollárért a 12 percre levő marinába visszavitt minket. Reménykedtünk, hogy holnaptól javul az idő.


31. nap, 2017.02.10. , Barátaink érkezése

Szingapúr éjszaka
A kínai újév végét ünneplik tüzijátékkal
Még utolsó simítások a hajón. Kipakoltuk az orrkabint, hogy elférjenek vendégeink, de a garázsunk majdnem megtelt.
Délután csöngetett Zsolti, hogy itt vannak. Siettünk elébük. Még a magyar öltözékükben voltak vendégeink, hosszú nadrágban és felsőben, itt meg 34 fokot mértünk a hajóban. Egy gyors átöltözés után jöhetett a pezsgő, majd csináltunk egy gyors belvárosi fények nézegető körtúrát. A hat éves Dóri meglepően jól bírta a kirándulást de jól aludt előtte a repülőn. Az átállás még odébb van, jelenleg 7 órával vagyunk a magyar idő előtt. Éjfél után tértünk vissza a hajóra, és ekkorra már jól lehűlt a levegő és kiszellőzött a hajó (olyan védelmi rendszer van a marinában, hogy tárva-nyitva hagytunk mindent), ezért mindenki jól aludt a fedélzeten. Jelenleg 2 ember az orrban és 3 a szalonban, a hátsó kabinunk, most nem alkalmas alvásra, mert ide pakoljuk a vitorlákat és a sport felszereléseket. Ma szerencsénk volt az idővel, lehet hogy megjött az igazi száraz évszak, mely februárra jellemző.

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4885480