Hajónapló: Csendes-óceán átkelés in English

     2007.06.13 - 2007.07.10                                   »»   2/4 oldal   »»

Ugrás oldalra:1234

 
...folytatás az előző oldalról



Napi pozíció:
10:30 4-21.90S 96-24.70W log= 19102.4
.


7. nap, 2007.06.19.

Az éjszakai esőfelhők jöttek, mentek, és velük együtt a szél ereje is változott. Nem sok idő maradt az alvásra éjjel, folyamatosan a vitorlákat kellett állítani. Reggel ismét jó erős szél és esőfelhő fogadott minket. Meg is döntöttük a tegnapi csúcssebességünket, ami jelenleg 8.9 csomó ezen a szakaszon. A viharfelhő után egy szivárvány tárult elénk.
Az előzőnapi repülőhal csalinkat elvitte valami, ezért újra a műhalat dobtuk a vízbe. Ezúttal egy dorado (aranymakrahal) akadt rá, szép sárga, de addig ficánkolt, hogy mire a fedélzetre húztuk volna leszakadt a horogról vissza a vízbe. Úgy is elég vékonykának tűnt és nem érte el az egy métert. Azt hallottuk, hogy csak a nagyobb doradonak jobb a húsa, vagy legalább is ezzel vigasztaltuk magunkat és egy virslis paprikás krumplival. Nem hiába a hazai ízek, mégis csak vigasztalóak lehetnek ilyen helyzetben.

A tegnapihoz hasonlóan ma is teljesítettük a 125 mérföldet 24 óra alatt (előző este 4-től számoljuk). Ilyenkor a hajó csak úgy siklik a habokon. Elértük az 5. déli szélességet.
Távolságok Fatu Hivától (és az eltérés 24 óra óta):
Yagoona 2137 tmf (140 tmf)
Rotor 2382 tmf (125 tmf)
Hafskip 2432 tmf (111 tmf)
Megjegyzés: a banán águnk még kitart, de a banánok egyre hullanak róla. Kedves barátunk Barnus javasolta, hogy pálinkát is főzhetnénk belőle. Ez lenne igazán magyaros! Paprikás krumpli banán pálinkával. Hm, jól hangzik, majd elgondolkodunk róla, köszönjük az ötletet.

Napi pozíció:
09:30 4-40.60S 98-22.20W log= 19221.0


8. nap, 2007.06.20.

A mai átlagsebességünk felülmúlta az összes eddigi napokét, 145 mérföldet tettünk meg 24 óra alatt. Egy nagyobb hullámon elértük a 11.8 csomós sebességet is. Úgy tűnik, az óceán kicsit megmutatta foga fehérjét vagy inkább tajtékai habjait. A kitartó szél nyomokat hagyott a tengeren. Hatalmas, elnyújtott és meredek hullámok emelkedtek: 4-5 méteresek. Ez az első olyan pont, amikor az ember túlteszi magát azon a gondolaton, hogy egy háznyi nagyságú hullám jön feléje. De a hajó továbbra is jól vette
az akadályokat, felkapaszkodott a hegyeken, hogy aztán hullámvasútként csússzon a völgybe. Néha egy-egy hullám megcsavarta a testet, amely kicsit megdőlve visszaállt menetbe. Igyekszünk minél inkább hátulról kapni a hullámokat, de a hullámok néha trükkösek. A vitorlákat reffeltük az erős szélben, 2 reffelt genoával haladtunk, fővitorla és hátsó vitorla nélkül. Folyamatosan igen jó szelünk (20-22 csomó) volt.
Ma már közel voltak a passzát szélre jellemző felhők, de még nem az igazi.
Erősen sütött a nap, ezért a fedélzeten fürödtünk tengervízzel. A tengervizet kb. fél liter édesvízzel szoktuk leöblíteni magunkról. Hihetetlen kristálytisztaságú az óceán vize, amikor vödörrel merünk belőle.
Ez a menet most fárasztó, mert folyamatosan kell figyelni, hogy nincs-e a vitorlázat, árbóc, kormány túlterhelve. Még hosszú út áll előttünk, és nem lenne jó, ha valami eltörne, elszakadna vagy elromlana. Az elhasználódás a fő ellenségünk.
Emelett erősen kell kapaszkodni a fedélzeten, mert a nagy sebesség mellett a hullámok igencsak megdöntik néha a hajót. Ráadásul közeledünk egy teherhajó útvonalhoz, ahol fokozottan figyelni kell, Yagoona (az előttünk haladó hajó) jelentette rádión, hogy ők már láttak egy teherszállítót tőlük nem messze.
A mai rádiózás közben hallgattuk, hogy Hafskip miként ejtett el egy dorado-t. Mire vége volt a rádiózásnak és azon kezdtünk gondolkodni, mit együnk vacsorára a csali halunk kapást jelzett. Egy 70 cm-es dorado csüngött a végen, amivel ezúttal megküzdöttünk és a fedélzetre húztuk. Mindeközben néhány hullám söpört át a fedélzeten, így egy kicsit csöpögött rólunk a tenger. De a halvacsoráért megérte, friss volt és mindkettőnknek nagyon jól esett megsütve.
Yagoona messze előttünk jár, de közeledünk. Hafskip úgy döntött, marad északabra, ahol gyengébb a szél.
Távolságok Fatu Hivától (és az eltérés 24 óra óta):
I. Yagoona 2012 tmf (125 tmf)
II. Rotor 2237 tmf (145 tmf)
III. Hafskip 2307 tmf (1258 tmf)
A banánágtól ma megváltunk, de a maradék banánokat megtartottuk róla. Rohadtad kidobni még nem kellett.

Napi pozíció:
09:45 5-15.00S 100-38.40W log= 19361.0


9. nap, 2007.06.21.

Az éjszaka a feltornyosuló hullámok forgatták, billegtették a hajót. Reggelre már úgy megszoktuk a hullámokat, hogy becézgettük őket. A 9.4-es, 8.7-es stb. Ez jelentette azt, hogy hány csomós sebességgel száguldottunk le rajtuk. A csúcs ezúttal a 12.7-as volt. Emellett az elragadó csúcs mellett sem tudtunk 133-nál közelebb kerülni Fatu Hivához. Hiába hajóztunk 148 mérföldet, az erős szél északra sodort, az esőfelhők ismét jöttek-mentek, így megint reffelnünk kellett.
Reggel különben 2 dorado kapásunk is volt de a nagyobb sebesség mellett képtelenség volt kihúzni őket. Mindig, ahogy rákaptak a halra le is estek róla. Szerencsénket azonban a délután hozta meg. A torony hullámok pár óra alatt kisimultak, a szél ereje csökkent, így a doradok délutáni 5 órai teadélutánjáról már mi sem maradtunk le. Ekkor kapnak ugyanis a halak a leszálló naplemente előtt. Itt rengeteg dorado van a vízben, és ismét egy 70 centis került terítékre a vacsoránál. A hal húsának frissességét
kihasználva megpároltuk répával és burgonyával. Igazán mennyei vacsora lett belőle. Egyébként, ha jól laktunk, akkor már nem horgászunk, csak egyszer dobjuk be a csalit egy nap a vízbe.
A tenger állapotáról azt mondhatjuk, olykor kaotikus. Az áramlások rendszertelenül bukkannak fel, akár óránként is változhatnak (egy segítő áramlásból, mondjuk szembe áramlássá), és a meredek hullámfalak is ezeknek az áramlásoknak köszönhetőek. A vitorlák is könnyen belobbannak egy-egy ilyen hullámhegyről lefele jövet. Az esőfelhők is gyakoriak, amelyek mindig jó kis szelet hoznak, így elég dolgos napjaink a vitorlaállításokkal és figyeléssel telnek. Do It!-ék egy hónappal korábban jöttek, nekik
végig gyenge szelük, síma vízük volt sok szélcsenddel. Mostanra már egerősödött a passzát-szél.
Este fél tizenegykor láttunk egy nagy hajót 4.42S 104.25W pozíciónam. Nem semmi, hogy hajóforgalomba akadtunk ilyen messze a partoktól, ennél már csak a madarak forgalma szokatlanabb jelenség, ők ráadásul a fedélzetünket sem kímélik meg.
Nézzük a verseny állását: Yagoona az erős szélben csak 1 génoával hajózik, már napok óta lassul, többiek kezdik beérni. Rotor az átlagos formáját hozta. Hafskip volt a mai favorit, éjszaka elkapott egy 2 csomós áramlást, a megtett 142 mérföld hajórekord. Az erősődő szélben minden hajó északra tért el az ideális utíránytól. A kezdetben széthúzodó mezőny kezd sűrűsödni.
Távolságok Fatu Hivától (és az eltérés 24 óra óta/távolság az előtte hajózótól/távolság változása tegnaphoz képest):
I. Yagoona 1892 tmf (120/-/-)
II. Rotor 2104 tmf (133/215/-18)
III. Hafskip 2165 tmf (142/72/-14)



Napi pozíció:
11:05 4-50.80S 103-13.49W log= 19517.4
.


10. nap, 2007.06.22.

Ma délelőtt elértük útunk 1/3-át, túl vagyunk az első 1000 mérföldön. Ezt, a változatosság kedvéért, egy banánturmixszal ünnepeltük. Csodálatos, hogy még mindig vannak aranytartalékok. Ha már a tartalékokról esik szó, akkor megjegyezzük, hogy a kenyér bírta a legkevésbé. Sajnos, Galapagoszon nem tudtunk tartósat venni. A frissből már csak egy csomag maradt, de majd legfeljebb sütünk. A gyümölcsök még továbbra is bírják a kiképzést. Az almát celofánba csomagoltuk, mert azt hallottuk, így több ideig
eláll.
A tintahalak és a repülőhalak továbbra is folytatják fedélzetre vetődő akcióikat. Csak egyre méretesebbek. Lassan elkezdhetünk gondolkozni helyi feldolgozásukról. Esetleg készíthetnénk cheviche-t belőlük (citromban kell megerjeszteni).
Hogy ne csak a táplálkozásról meséljünk, jóllehet ez egy ilyen úton központi téma (mikor, mit együnk változatosan, de a romlandót először kell feldolgozni), a mai időjárásviszonyokról is írunk kicsit. A szél igen váltakozékony, erősödött vagy gyengült. A hullámok is változtak, nőttek vagy laposodtak, a szelet vagy az áramlásokat jelezve nekünk. Nagyon elégedettek vagyunk a sebességünkkel, gyorsan közeledünk a cél felé.
Ha figyeltétek a poziciókat, látható, hogy visszajöttünk északabbra. Itt talán kedvezőbb lesz az áramlás és marad szél is.
Yagoona elővette rejtett tartalékait (és valószínűleg a fővitorláját is) és messze elhúzott a mezőnytől. Rotor a tegnapelőtti gyengüléshez képest ismét formába lendült.
Távolságok Fatu Hivától (és az eltérés 24 óra óta/távolság az előtte hajózótól/távolság változása tegnaphoz képest):
I. Yagoona 1736 tmf (156/-/-)
II. Rotor 1968 tmf (136/234/+18)
III. Hafskip 2041 tmf (124/81/+9)

Napi pozíció:
10:47 4-45.40S 105-23.04W log= 19646.6


11. nap, 2007.06.23.

Ismét csúcsokat döntögettünk. A mai nappal 149 mérföldet hagytunk magunk mögött. Mindez a 24 órás kitartó szélnek, az éjszakai esőfelhőknek, amelyek szelet is bőven hoztak az esőn kívül, és a kedvező áramlásnak tudható be.
Napról napra a levegő és a víz hőmérséklet fokozatosan melegszik, illetve ahogy haladunk nyugatra, a nap egyre később kel fel illetve nyugszik le.
Túl vagyunk 1000 mérföldön, talán van már alapja, hogy kicsit összehasonlítsuk ezt az átkelést az Atlanti-óceán átkelésével. A szél viszonyok hasonlóak, de hullámzás teljesen más. Az Atlanti-óceánon folyamatos nyugati áramlásunk volt, ami a hullámokat nyújtottá tette. Itt változóak az áramlatok, gyakran szembe áramlik a tenger, és ilyenkor egész meredekké válnak a hullámok. A lágy 5-6 métere hullámok, amik az Atlantin észrevétlenül átcsusszantak alattunk, itt néha bizony megütik a hajót, nyakunkba
öntenek pár fürdőkádnyi vizet. Az is gyakran előfordul, hogy 2-3 méteres hullámokhoz fél óránként érkezik egy pár 6-7 méteres. Ilyenkor szoktunk szörfözni lefelé!
Éjszaka aktívak a viharcellák, a squallok. Van, hogy 3-4 esős, kis viharon is átjövünk. Azaz ők mennek át rajtunk. Nehéz észre venni őket, a hold hamar lemegy, sötét van éjszaka. Csak azt látni, hogy hátulról egy foltban eltűnnek a csillagok, de azt nem látni, mekkora a felhő, vajon milyen szelet hoz magára. Figyelni kell, mert a 15 csomós szélből hamar 35 csomó lehet. Kb. annyi ideig tart egy ilyen vihar-cella, amíg bereffeljük a vitorlákat.
Rotor jó tempóval haladt, közeledett Yagoonához és továbbra is hagyja maga mögöt Hafskip-et.
Távolságok Fatu Hivától (és az eltérés 24 óra óta/távolság az előtte hajózótól/távolság változása tegnaphoz képest):
I. Yagoona 1615 tmf (121/-/-)
II. Rotor 1819 tmf (149/215/-19)
III. Hafskip 1905 tmf (136/97/+16)

Napi pozíció:
10:45 4-57.40S 108-04.90W log= 19808.3


12. nap, 2007.06.24.

Mint a pókemberek teljesítettük mai napi szolgálatunk. A szél sajnos gyengül, és rövid távon nincs semmi bíztató az előrejelzésben.
Az eddigi ádáz küzdelemben az elemekkel, a változékony körülményekben (szél, esőfelhő, hullám, áramlás vagy teljes szélcsend) a hajó legfőbb ellensége a kopás, a miénk pedig a fáradtság. Az elmúlt pár napban az őrségváltás ellenére sem aludtunk 2 óráknál hosszabban, mert mindig volt valami esemény, ami kiugrasztott minket. De amíg mi szolgáljuk a hajót, a hajó szolgál minket, ezért fáradtságot nem sajnálva fordítjuk energiánk nagy részét a hajóra és az állításra vagy szerelésre, ha kell.
A reggel csapás váltással kezdődött, mert a gyengülő szélben folyamatosan estünk le délre, ahol a következő pár napban még kevesebb lesz a szél és valószínűleg az áramlás is. Mindez 2-3 órás művelet a jelenlegi vitorlázatunk mellett:
1. Leengedtük a második génoát
2. Levettük a spinakker bummot (ami támasztotta)
3. Kivettük a második orrvitorla tartót
4. Lekötöttük az első génoát a fővitorla bummjáról
5. Meghalzoltunk
6. Fővitorla bummját preventerekkel másik oldalt rögzítettük, első génoát kitámasztottuk
7. A szerelés közben észrevettük, hogy kis vitorla szakadás van a második genoan. Ez a vitorla még az előző tulajdonosé volt és az anyag kezd elöregedni, illetve nem bírja a folyamatos rázkódást, lobogást ezeken a hullámokon. Így vitorla varrással és foltozással is elment pár óra. Már látható, hogy ez a napunk nem lesz a leggyorsabb menet, egy genoával folytattuk utunkat.
8. Megebédeltünk
9. Visszatettük a második orrvitorla tartót
10. Felszereltük a spinakker bummot (a másik oldalra)
11. Fehúztuk a második génoát, sarkát a bummal kitámasztottuk
Miután újra felszereltük a vitorlázatot, az új csapáson a szél túlságosan északra tolt minket. Nem lehetett mit tenni, újra át kellett szerelni a vitorlázatot, ezúttal azonban a két génoa helyett egy génoát a fővitorlával húztuk fel. Így legalább 4 csomóval tudtunk haladni irányba nyugatnak, gyengülő szélben.
Délután felfedeztük, hogy a szélkormány egyik kötele elkopott, vagyis inkább teljesen elrongyolódott, ezt a kötelet is lecseréltük menet közben.
Lássuk a verseny állását. A mai 3 órás vitorlavarrás miatt lassultunk. Yagoona (a könnyű Bavaria) a gyengülő szélben gyorsul.
Távolságok Fatu Hivától (és az eltérés 24 óra óta/távolság az előtte hajózótól/távolság változása tegnaphoz képest):
I. Yagoona 1481 tmf (134/-/-)
II. Rotor 1695 tmf (124/214/+10) *
III. Hafskip 1784 tmf (121/89/-8)
(*Tegnapi Yagoona és Rotor közti adat helyesen 204)

Napi pozíció:
16:00 5-24.00S 110-42.00W log= 19967.0


13. nap, 2007.06.25.

Hajnalban a szél szinte teljesen leállt, hogy reggelre újult erővel fújhasson. A fővitorla természetesen nem bírta a szélcsendet, az akkukra is ráfért egy kis töltés, így motoroztunk lassan másfél órát. Reggel újra vitorlaátrendezés következett és ismét 2 genoával haladtunk északnyugat felé, ezúttal kedvezőbb szélben és hullámcsendben. A levegő olyan tiszta volt, hogy hihetetlen messzeségbe elláttunk nap közben. Persze nem láttunk mást csak vizet, vizet és még egy kis vizet távol a messzeségben.

A fedélzeten egyébként minden a rendes napi menetnek megfelelően történik (reggeli, ebéd, vacsora, alvás :-). A legtöbb időt, már amit nem az alvásnak próbálunk szentelni, vitorlarendezéssel, a hajó műszaki állapotának ellenőrzésével és szereléssel, főzéssel, olvasással, tanulással, rádiózással töltünk, illetve a peca zsinór rendszeres ellenőrzésével hátha horogra akad valami. Amikor sikerül fogni valamit, újra a főzés köré gyülemlenek gondolataink. Hogy készítsük el legújabb zsákmányunkat, hogy
ne legyen unalmas az étkezés? De mindig sikerül valami kreatív megoldást találni, és rosszat még sose ettünk.
Az időzóna változás miatt (összesen 3,5 órát fogunk lépni Marquesas-ig) egy órával csúsztattuk az éjszakai megfigyelés váltást, ami most Galapagos-i idő szerint hajnali 3-ra esik. Mi nem állítjuk az óráinkat a fedélzeten menet közben, az induló hely szerinti időt használjuk, illetve rádiózáshoz a UTC-t (Greenwich szerinti).
Távolságok Fatu Hivától (és az eltérés 24 óra óta/távolság az előtte hajózótól/távolság változása tegnaphoz képest):
I. Yagoona 1356 tmf (125/-/-)
II. Rotor 1597 tmf (98/241/+27)
III. Hafskip 1675 tmf (109/78/-11)

I. Yagoona 1481 tmf (134/-/-)
II. Rotor 1695 tmf (124/214/+10) *
III. Hafskip 1784 tmf (121/89/-8)
(*Tegnapi Yagoona és Rotor közti adat h

Napi pozíció:
10:10 5-38.20S 111-50.80W log= 20036.9

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:1234

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4853821