Hajónapló: Csendes-óceán átkelés in English

     2007.06.13 - 2007.07.10                                   ««   1/4 oldal   »»

Ugrás oldalra:1234

 

Több, mint 3000 mérföldre elöttunk Marquesas. Az eddigi leghosszabb utazásunk..


1. nap, 2007.06.13. , Elindulás a Csendes-óceánon

Viszlát Galapagos!
Indulás elött sikerült a Klub-rádiónak telefonon interjút adnunk. Hamarosan benne leszünk a Hátszél címu musorban, valamelyik szombat délután.
Még egy körre beugrottunk a helyi közértbe, begépeltük ezeket a sorokat, majd visszatértünk a hajóra, horgonyt húztunk és elindultunk (reméljük).
Elbúcsúztunk Árontól, hollandoktól, németektől és az ausztrál-skót párostól.
Viszlát Galapagos és irány a Marquesas-szigetek. A leghosszabb utunkat a tengeren körülbelül egy hónapra tervezzük. Bocsánat. Ezt tervezni nem lehet. Reméljük egy hónap alatt odaérünk.


Napi pozíció:
16:00 0-45.00S 90-18.00W log= 18668.5


2. nap, 2007.06.14.

Tegnap 4-kor sikerült elindulnunk, pár órával a német hajó (Yagoona) és a holland Hafskip után. Legalább tudósítanak a szélről.
Az éjszaka szél nem volt, ezért parkoló állásba helyeztük a vitorlákat a szigetek között. Az áramlás másfél-két csomóval sodort dél felé.
Az őrésgbeosztás szerint éjszaka 22-től hajnali 2-ig Éva, utána reggelig Géza van őrségben. Napközben kisebb részletekben kiegészítjük az alvást.
Az első napokban még nehezen megy a ritmus, de később - mint az óramű - az ember hozzászokik az alvás-ébrenlét megszokott ritmusához.
Miután a reggeli köd felszállt a friss 8 csomós szélben jól haladtunk. Egy darabig. Délután mindössze 4-5 csomós szélben lelassultunk, kb. 3 csomós átlagsebességgel vitorlázunk az áramlások segítségével. Szél helyett legalább szépen süt a nap, lehet kicsit és takarítani a Rotor fedélzetét. Évának köszönhetően egy fél galapagos-i csirke volt a hűtőben, úgyhogy ebédre tyúkhúslevest volt zöldséggel.
Ma szüreteltünk 5 banánt a banán-ágról, maradt még 142. Az alsó banánok már éppen ehetők.
Már csak a szél hiányzik ahhoz, hogy eljussunk a Marquesas-szigetekre, de reméljük, ez is valamikor megjön..

Napi pozíció:
16:40 1-21.29S 90-59.39W log= 18723.6
.


3. nap, 2007.06.15.



Napi pozíció:
11:00 2-09.19S 91-36.10W log= 18783.9
.


4. nap, 2007.06.16.

Már a második éjszaka, hogy egyáltalán nincs holdfényt. Az éjszakák ennél sötétebbek alig lehetnének. A horizontot sem tudjuk eldönteni, pontosan honnan kezdődik. Csupán ezernyi csillag ég felettünk és ezek a sima víztükrön (mert az éjszaka sem volt túl sok széll) fényesen verődnek vissza hozzánk. Az éjszakai őrség alatt egy DVD-t is megnéztünk, miközben a szélcsendben a hajót vitték az áramlatok.
Reggelre megjött a szél, így délutánig kb. 4 csomóval tudtunk haladni egy kanaszta kártyaparti mellett, amikor is ismét gyengülésbe kezdett a szél. Ez a játék (nem a kanaszta, hanem a szélváltozékonyság) még pár napig így mehet, hiszen az egyenlítői szélcsendes zónában hajózunk.
Igyekszünk még most az út elején minél délebbre jutni, hogy elcsípjük a déli passzátszélet. Egyébként az előrejelzés szerint a következő napokban szélerősödés várható.
Délután tudtunk rádiózni a velünk egy napon indult hajókkal. Minden nap 23:00 Zulu-idő szerint beszélünk megbeszélt frekvencián. 3 hajó egyirányban halad = verseny! Nézzük a résztvevőket:
Yagoona - könnyű építésű Bavaria 37, jelenleg vezeti a mezőnyt. Az aligszélben, nagy hullámzásbnan nem tudták a hajót stabilizálni, úgy dülöngélt nekik, hogy inkább 2 napot motoroztak, 152 mérföldre a Rotor előtt délnyugati-nyugati irányban vannak. Távolságuk Fatu Hivától (Marquesas) 2685 tengeri mérföld.
Hafskip - középnehéz 35 láb körüli vas kutter. Másfél napot motoroztak, egyenesen Marquesas felé tartanak, a Rotortól előtt 62 mérföldre észak-nyugat-nyugatra vannak. Fatu Hiva 2791 tmf.
Rotor - középnehéz 41 lábas ketch. Túlterhelt, alulvitorlázott, de a vízvonalhossza alalpján lehetne a leggyorsabb hajó is. De a legénység nagyon lelkes. A többi hajóhoz képest délre tartanak, bár így hosszabb az út, remélik, hogy arra jobb szeleket találnak. Fatu Hiva 2838 tmf.
Santa Cruzból Yagoona indult elsőnek, pár órával később Hafskip és jóval késöbb a Rotor.
Szóval kergetjük a mezőnyt, de még messze van a cél!
Ma fogyott 12 banán, van még 130.

Az első olyan napunk, hogy óceánérzés fogott el minket. Milyen is ez az érzés? Amikor az ember csak vizet lát körös-körül, az erősődő szél hosszú, kellemesen elnyújtott 2-3 méteres hullámokat eredményez, az ember belegondol vagy számolgatja milyen messze még a cél, a megérkezés. Azért a figyelmünket több esemény is elterelte attól, hogy túl sokáig gondolkodjunk és számolgassunk.
Reggelre megérkezett a NOAA előrejelzése szerinti várva várt szél. Egész nap (10-15 csomós szélben) 5-6 csomó felett vitorláztunk. (Melyik állaté a legvidámabb név? ... A juhé :-))
Ezután egy rövid kapásnak örülhettünk, majd örömünk gyors szitkozódásba fordult, mert ez a falánk hal szőröstül, bőröstül elvitte a horgászfelszerelésünk. Mű csalit, drót zsineget, damilt és parafát amire mindezt felcsörlőztük, a nagy hal elragadta tőlünk. De ahogy mondani szokás, van másik készenléti tartalék, amit azóta már be is vetettünk. Lehet, hogy erre az óriás halra nem is igazán fájt a fogunk.
Ha már a nagyoknál tartunk, a mai nap nagy meglepetést is tartogatott számunkra. Nem kell találgatni, ezen a szép vitorlázós napon Moby Dick-kel, a fehér bálnával találkoztunk, amely ezúttal nagyon nyugodtnak tűnt. Először egy kisimult foltra lettünk figyelmesek a napelemek alatt közvetlenül a hajótest bal oldala mellett. Mire agyunk processzora vitte a jelentést: ez csak egy bálna nyoma lehet, addigra a bálna átúszott a 6 csomóval száguldó hajó alatt (hozzánk nem ért) és egy spricc után, amely kissé
megremegtette a hullámokat körülöttünk, kitette hatalmas testét a hajótól kb. 7 méterre a jobb oldalon is. Nem egyszer láttunk már bálnát messziről, de ilyen közelről még sohasem, nem tagadjuk kis borzongás futott végig a hátunkon. Ráadásul ennek a példánynak nem sötét színe volt, hanem nagyon halvány szürkés, szinte fehér. Mindenesetre, úgy éreztük egy pár pillanatig megfigyelés alatt tart minket, majd félősen, gyorsan ismét alámerült és lelassított szokásos 3 csomós bálnatempójára. Még párat fújtatott
mögöttünk majd végleg eltűnt. Egy magányos hím lehetett, amely bandukolt az óceán tágas ölén párját keresve vágyai tengerén. (Mindez olyan gyorsan történt és kiszámíthatatlanul, hogy képtelenség lett volna lencsevégre kapni, csak a kis kézi kameránkon tudtuk rögzíteni, ahogy még fújtatott Moby egy kicsit mögöttünk.)
Este 4-kor beszéltünk a többi versenyzővel, távolságok Fatu Hivától (és az eltérés 24 óra óta):
Hafskip 2728 tmf (63 tmf)
Yagoona 2531 tmf (154 tmf) - motorozott?
Rotor 2757 tmf (81 tmf)
A Rotor helyezkedik legdélebben, s ki is derült, miért: a Jimmy Cornell féle World Cruising Routes könyv szerint nem szabad 3S szélesség alá hajózni, mert ott található a doldrum (lásd korábban) folytatása. Hafskip és Yagoona elkerülik ezt a területet, a Rotor azonban a sok éves tapasztalattal szemben inkább a friss NOAA széljelentésnek hitt, így most vígan hajózik.


5. nap, 2007.06.17.

Újhold van. A hold egy nagyon vékony alakú sarlónak látszik, és ahogy leszáll az est, szinte el is tűnik az égről.
Ezért éjszaka teljes a sötétség, főleg, ha a felhős ég még a csillagokat is eltakarja. Hajnalban a szél ereje csökkent, de még így is 3.2-3.5 csomóval tudtunk haladni. Reggelre ismét megerősödött, az erősődő szélben könnyebben tudunk nyugat felé (majdnem hátszél) vitorlázni. Jobb oldalt volt a génoa, fő- és hátsó vitorla, bal oldalra pedig felhúztunk egy másik génoát hosszú spi-bummal kitámasztva. Egész nap jó tempóban, 6 csomó körül szeltük a növekvő hullámokat .
Második kisebb veszteségünk ezen az úton (a horgász felszerelés után) az albát tartó acélszem tört el az árbochoz rögzített oldalon. Szükségmegoldásként egy másik ponthoz kötöttük le.
Egyébként az idő napközben ragyogó, süt a nap és 27 fok körül van. Este mindig egy kicsit hűvösebbre vált, főleg ha szeles az idő.
A banánok most már rohamosan érnek és hullanak le. Már nem győzünk annyit megenni, ami érik, pedig a receptjeink közül már elkészült a banánhajó alá Rotor, banánturmix, zabpehely banánnal stb.
Este 4-kor beszéltünk a többi versenyzővel, távolságok Fatu Hivától (és közeledés tegnap óta):
1. Yagoona 2409 tmf (122 tmf)
2. Rotor 2632 tmf (125 tmf)
3. Hafskip 2658 tmf (70 tmf)
Az első még mindig Yagoona, a második helyre látható, hogy előretört Rotor a harmadik Hafskip kicsit lemaradt kedvezőtlen szelekre hivatkozva (még mindig nagyon északon vannak a szélcsendes zónában, éjszaka teljes szélcsendjük volt, nappal 5-8 csomós szellők).

Napi pozíció:
10:30 3-42.34S 94-25.03W log= 18976.6


6. nap, 2007.06.18.

Éjszaka láttuk egy motoros, ha tippelnünk kell halászhajó navigációs fényeit. Nappal a VHF-en hallottuk, hogy 2 spanyol hajó beszélget a közelünkben, de látni nem láttuk őket. Nem vagyunk egyedül!
Hajnalban a szél ismét csökkent, ami egy kicsit nehezebbé tette a vitorlázást. Haladtunk 4 csomóval, de a hullámok ugy rázták a vitorlázatot, hogy azok kínkeservesen csapkodtak jobbra-balra, aminek meg is eredménye. Amikor reggel lehúztuk a fővitorlát, láttuk hogy 3 csuszka eltört a terheléstől.
Eddig háromnegyed-szélben haladtunk délnyugat felé, de több helyről is azt a tippet kaptuk, hogy nem érdemes túlságosan délre menni, mert ott kisebb az áramlás. Nyugatnak folytattunk utunkat, 2 génoa (jobbra-balra) és a hátsó vitorla segítségével.
A mai termésünk egy repülőhal és egy kis tintahal volt a fedélzeten. A repülőhalat befogtuk pecázni, a tintahalat megsütöttük, de egy nagyon pici falat lett belőle, miután a tintáját is eltávolítottuk, amit utána alig bírtunk lemosni a kezünkről.
Délután egy delfincsorda érkezett a hajónkhoz. Nem tudjuk másképp jellemezni őket, mert megszámlálhatatlanul sokan voltak, mindenhonnan felénk áramlottak és hihetetlenül gyorsan cikáztak a vízben, illetve ugráltak ki belőle. Életünkben nem láttunk ennyi delfint egy rakáson. A kamerát akárhová fordítottuk ott voltak előtte. Az orruk és a hasuk teljesen fehér volt sötét bőrükhöz képest (valószínűleg Dusky delfinek voltak, viszonylag kicsik és nagy csapatokban járnak).
Délután beszétünk Hafskippel, de Yagoonát nem hallottuk, csak valami kínai muzsika szólt az éterben.
Galapos óta ma haladtunk leggyorsabban: 8.4 csomóval.
Távolságok Fatu Hivától (és az eltérés 24 óra óta):
I. Yagoona ? tmf (? tmf) - nem halljuk őket a rádión
II. Rotor 2507 tmf (125 tmf)
III. Hafskip 2543 tmf (115 tmf)
A banánfánkról a banánok fele lepotyogott, egy nagy kosárral szedegettünk belőle, de már kezdünk telitődni, nem bírjuk az iramot.

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:1234

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5244965