Hajónapló: Panamából Equadorba in English

     2007.04.01 - 2007.05.12                                   ««   1/5 oldal   »»

Ugrás oldalra:12345

 

1. nap, 2007.04.01. , Közeleg a nagy nap

Ezúton adunk magyarázatot, miért szünetelt az elmúlt héten a hajónapló. Múlt hétvégén indulás előtt még kimentem a partra vízért. Kiugrottam a bociból, de elfelejtettem, hogy egy híd van felettem, úgyhogy lendülettel lefejeltem. A magas emberek hátránya. Kicsit leültem, hogy magamhoz térjek. A kezemmel tapogattam, mekkor pukli lesz ebből, és akkor láttam, hogy tiszta vér vagyok.
Az egyik hajós, aki pont kocsijához igyekezett, felajánlotta, hogy elvisz, így a panamai sürgősségi egészségügyi ellátást is kipróbáltuk. Igazán nagyon rendesek voltak, de szomorúan vettük tudomásul, hogy még legalább egy hétig maradnunk kell indulásig, 1 hét múlva fogják a 4 kapcsot eltávolítani a fejemből.
Ezidő alatt dolgoztam a számítógépemen, wc motort szereltem - pont bedöglött. A városban már minden csavarboltot felkutattunk, de réz csavarja egyiknek sem volt. A réz azért lett volna fontos, mert a ház is rézből van, és mivel a belsejében tengervíz áramlik, ha más anyagot használunk, akkor a két különböző fém galván-elemként funkciónál és az egyik fokozatosan elfogy. Összeraktam rozsdamentes csavarokkal, valahol hamarosan ki kell majd ezeket cserélni.
Április elsején vasárnap a bolondok napján, még bebolondoztunk a kórházba, hogy a kapcsokat kiszedjék. A kórházban ismét bebizonyosodott, hogy kicsi a világ. A Contadora-szigetről osztrák vendéglátónkkal futottunk össze, Charlieval a Romantica szálló tulajdonosával. Őt egy erős orrvérzés hozta be a klinikára. Melegen üdvözöltük egymást és mondtuk neki, lehet, hogy beugrunk arrafelé menet.
Hazatérve elkezdtünk az új indulási időponthoz készülni.


2. nap, 2007.04.02. , Akkumulátor projekt

Már hetek óta gyanús az energiaellátásunk. Megállapítottuk, hogy a napelemek rendben töltenek. Nincs rejtett fogyasztónk, a 6 db 100 Ah-os akkumulátorok nem szívják egymásból az áramot. A terhelés- és kapacitás teszt azonban kimutatta, hogy a 600 Ah helyett már csak 150 Ah az akku-csoport kapacitása. Próbálkoztam szulfátlanítással, nem sok eredménnyel. Hosszú út áll még előttünk, és valószínűleg itt Panamában a legolcsóbbak az akkumulátorok, úgyhogy megszületett a döntés, hiába nagy érvágás, új akkumulátorok
kellenek.
Nem autó-akkumulátorokra van szükségünk, hanem speciális, mélykisütést álló fogyasztó akkumulátorokra. A többi vitorlázó tanácsára elmentünk a Casa de Batterias (Akkumulátor-ház)-hoz. Voltak akkumulátorok nagy választékban, jó minőségűek is, de horror áron. Nem vettünk.


3. nap, 2007.04.03. , Méder Áronnal a Rotor fedélzetén

Reggel a helyi akkumulátor gyárban (Tasco) kezdtünk. Itt végre kaptunk elfogadható áron mély-kisütést bíró akkukat, bevásároltunk.
Kiszereltem a hajó régi akkumulátorait. Közben szólt a rádió. Amikor az utolsó akku kábelét is lekötöttem, meglepődtem. Még mindig szólt a rádió. Néztem, hogy bent felejtettem egy akkut, vagy hogy-hogy? Aztán kapcsoltam. Persze, a napelemek!
Közben megszólalt a VHF rádió is!
- Rotorman! Itt van Méder Áron, a kikötőben, a bárban! Veszel?
Másfél éve szervezzük ezt a találkozót. Áronnal még Magyarországon beszéltük meg, hogy Panamában találkozni fogunk. Talán hallottatok már róla. Honlapja www.meder.hu. Egy 19 lábas hajóval kelt át az Atlanti-óceánon tavaly. Most ő is itt van Panamában, csak még a csatorna túloldalán várja, hogy átkelhessen. Ha már a két hajó nem tud találkozni, legalább mi találkozzunk, egyeztünk meg.
Így került Áron a Rotor fedélzetére. Hamar elszállt a délután, Áronnak menni kellett, mi pedig beszereltük az új akkumulátorokat.

Este kivittük a használt akksikat a partra. Szerencsére nem kellett elcipelni az akkutárolóhoz, mert a La Playita kompkikötő éjjeli őre szemet vetett rájuk és kérte, hogy adjuk neki őket. Így is lett.


4. nap, 2007.04.04. , Megérkezett az esős évszak?

A reggel egy kiadós zuhival kezdődött, majd 2 órán keresztül esett. Mindez már a tegnapi idő folytatása volt. A napot már az előző nap is alig lehetett látni, a felhők jöttek-mentek és néha egy-egy zivatar zúdult le az égből. Az esős évszak körülbelül április végén kellene, hogy kezdődjön, de úgy tűnik, beteljesül a jóslat (amit már a meteorológusok vetítettek előre) és az idén előbb megérkezik az esős idő.
Az eső végi idilli környezetet csak egy olajfolt a tengeren zavarta meg, amelyet egy kis oldószerrel próbáltunk semlegesíteni, ha már a tulajdonosa nem tette meg.
Még mindig mosolygunk azon, ha valaki a reggeli rádióban próbálja eladni az ütköző gumikat az átkelésről. Ha tudná, hogy a kikötő tele van vele!
A nap nagyon gyorsan telt el a friss áru beszerzéssel és a víztöltéssel.


5. nap, 2007.04.05. , Ismét szeljük az óceán habjait

A nagy nap április ötödikén jött el. Elindultunk.
Induláskor a VHF rádió szokatlanul forgalmas volt. A csatorna bejárathoz ezúttal hadihajók érkeztek és át akartak kelni rajta. A hadihajók bejelentkezését több órán keresztül hallottuk, egy tengeralattjárót láttunk is eltűnni a csatorna mélyén. Az idő ugyanolyan szürke, mint az előző nap, semmi szél, szürke ég és olaj tenger. Ebből a szürkeségből csak a delfinek tudják, hogy kell kitűnni és ezt meg is teszik. Kétszer is kísérték a hajót.
A legérdekesebb az, hogy a szél szerint tudnánk is haladni, a vitorlák a gyenge szélben is dagadnak, de a Humboldt áramlással teljesen visszaesik a teljesítményünk. A szembeáramlás ezúttal körülbelül két csomó lehet. Sajnos néha motort kell indítanunk.
Éjszakára Contadorára érkeztünk és mivel itt már jól ismerjük a járást sötétben könnyű volt lehorgonyozni. A sziget mellé egy csapat delfin raj kísért be minket. Először csak a szuszogásukat hallottuk, majd a feltörekvő hold fényében alakjuk is kirajzolódott.


Napi pozíciók:
06:00 8-54.63N 79-31.50W log= 17180.9
23:00 8-37.26N 79-02.26W log= 17214.6
.


6. nap, 2007.04.06.

Reggel nekiálltam a hajó alját megtisztítani az algáktól, csigáktól, rákoktól és kagylóktól. Leginkább a hajó propellerén vertek tanyát a nemkívánatos kis lakók. Amikor kijöttem a vízből akkor meg a testemet is kis rákok borították, amelyek kétségbeesésükben, hogy ház nélkül maradtak, hirtelen nem tudták hova meneküljenek.
A part mellett horgonyozva fogtunk wifit (vezeték nélküli hálózat), tudtunk Internetezni.
Délután egy kis szél is érkezett, tovább indultunk. San Pedro-szigetig jutottunk, naplemente előtt dobtunk horgonyt.
A parton egy csomó sátor volt, turisták játszottak Survivort (magyarul talán a Sziget-nek hívták a showt). A Perlas-szigeteken a Survivor több részét forgatták, s most a turisták is kipróbálhatják, milyen egy lakatlan öbölben kempingezni.

Napi pozíció:
17:55 8-24.54N 79-04.79W log= 17227.5


7. nap, 2007.04.07.

Reggel a túlélő-túrázókkal keltünk. Egy helyi a kenujával odajött a hajóhoz és kérdezte, hogy van-e valamire szükségünk, mert ő be tudja szerezni nekünk, gyümölcs stb. Mondtuk neki, hogy nincs. Miután megtudta, hogy Coibára megyünk, felcsillant a szeme. Azt mesélte Coiba-t ő is ismeri, az volt régen a börtönsziget, ott raboskodott pár éve, ártatlanul.
Az időjárás előrejelzés jó szelet jósolt a következő két napra, ezzel el is juthatnánk Coibáig. Ismét ránk ragyogott a szerencse, amit ki is használtunk és gyorsan elindultunk. A reggeli szellő szép lassan megerősödött, ahogy az utolsó Perlas szigetet, Isla de San Jose-t is elhagytuk. A délután egészen 25-30 csomóig nőtt a szél, ez több, mint amire számítottunk, de azért még mindíg jobb, mint a szélcsend. A hullámok megnőttek, de legalább volt 2 csomós áramlás, ami segítette utunkat.
Nappal és éjszaka, folyamatosan jól haladtunk. A delfinek is felbukkantak, ezúttal fogócskát játszottak a hajóval. Direkt az orrnál úsztak és amikor a hajó közel ért hozzájuk kilőtték előre magukat, mint egy torpedó, majd előröl kezdték az egész játékot.
A hajóforgalom nagyon sűrű volt, így folyamatosan figyelni kellett.
Mindenkinek nagyon kellemes Húsvéti Ünnepet kívánunk!

Napi pozíció:
20:00 7-23.75N 79-56.39W log= 17307.0


8. nap, 2007.04.08.

Hajnalban még segített minket egy 2 csomós áramlás, aztán szép lassan lelassult majd elfogyott a szél. 1 órát motoroztunk, hogy töltsük az akksikat, aztán megálltunk, billegtünk és vártunk.
Késő délután jött egy kis szellő, erről-arról, de főleg pont Coiba felől, úgyhogy szép lassan negyedszeleztünk erre-arra. Közben nem sokat haladtunk a cél felé.
Éjszaka rengeteg nagyhajó jött-ment körülöttünk. Szerencsére figyeltek ránk, és mind nagy ívben kikerültek.

Napi pozíció:
16:00 7-09.23N 80-33.60W log= 17346.6
.


9. nap, 2007.04.09.

Reggel, amikor kinyitottam a szemem, Géza egy nagy barna vödörrel állt fölöttem. Ezt mind a nyakamba akarja borítani? - gondoltam.
De rendes volt és csak egy kicsit megspriccelt a tengervízzel, hogy el ne hervadjak, hiszen Húsvét hétfő van.
A tojásfestést itt a hajón sem lehetett kihagyni, ezért egy-két dísztojást én is gyártottam. Ezeket a tojásokat még az előző nap nagy precizitással fújtam ki, majd kifestettem és kiragasztottam őket. Ezeket kapta meg Géza.
A nyúl hozzánk is beköszönt és egy nagy görögdinnyét hozott. Úgy látszik, rá akar szoktatni minket az egészséges életmódra.
Köszönöm minden locsolónak az éteren keresztüli locsolást és a kibernetikus éteren át küldöm majd a tojásokat.

Napközben teljes szélcsend volt, még a hullámok sem rezdültek. Néha egy-egy döghullámzás bebillegtette a hajót. A hajó pakolóállásban volt a nyílt vízen egész nap, haladni nem haladtunk, kiméltük a motort és spóroltunk az üzemanyaggal.
A napközbeni teljes szélcsendet egy délutáni fuvallat törte meg. Megjött a szél! Vitorlákat gyorsan felhúztuk és 5 csomóval haladtunk. Ekkor még nem sejtettük, hogy ez a szél egy hatalmas viharfelhő alá vitt minket, aminek ez az előszele volt.
Éjszaka szinte nappali világosság volt, a villámok megállás nélkül cikáztak körülöttünk. A felhők felett dörgött az ég a levegő lehűlt. Egy hideg front vonult át felettünk nem kis égi színjátékot rendezve maga körül. Amikor ezek a felhők elvonultak megérkezett az eső és elállt a szél. A hajót ismét pakolóállásba helyeztük, és csak vártuk, hogy sodródjunk, elálljon az eső és felkeljen a nap. Most már biztos, hogy idő előtt eljött az esős évszak.

Napi pozíció:
09:30 7-07.43N 81-05.91W log= 17378.7

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12345

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4854043