Hajónapló: Viti Levu északi része in English

     2013.09.30 - 2013.10.10                                   ««   1/2 oldal   »»

Ugrás oldalra:12

 

1. nap, 2013.09.30. , Prolog

Az elkövetkező pár napban Viti Levu (Fidzsi fő szigete) környékén fogunk hajózni. Uticélunk Denarau sziget (Nadi mellett), ahonnan azt tervezzük, hogy felfedezzük Fidzsi nyugati részét is..

SavusavuFeltöltöttük a vizetKávát beszerztük, Savusavu
Copra Shed Marina, Savusavu


Cousteau természetvédelmi terület

Miután feltöltöttük a készleteket (vizet, üzemanyagot, gázpalackokat, élelmiszer rekeszeket, kávát), kihajóztunk a Jean-Michel Cousteau természetvédelmi területre, mely még szintén a Vanua Levu szigeten van. Gyors sznorkelezés és séta a parton mielőtt folytatjuk utunk Viti Levu szigete felé.

A sznorkelezés közben a szállodából kijött az egyik alkalmazott egy motorcsónakkal és ellenőrizte, hogy tényleg csak
sznorkelezünk. Itt nem lehet szigonyozni. Ezután megmutatta a kedvenc sznorkelező helyeket a szálloda környékén. A korallok egyébként nem olyan izgalmasak a szálloda mellett, a halakat etethetik, mert a halak a zsebünkre tapadtak miközben úsztunk.


2. nap, 2013.10.01. , Namena

Korán reggel 5.45-kor indultunk. Éppen elhagytuk Vanua Levu lagúnáját amikor a génoa vitorla felső része lecsúszott és a pecánkat elvitte egy nagy hal. A vitorlát gyorsan betekertük, és visszafordultunk, hogy megnézzük mi történhetett vele.

A szél 15 csomó körül volt amikor visszaérkeztünk Cousteau-hoz. A horgonyt nem dobtuk újra le (nagyon sok a korallfej és rossz volt a láthatóság), hanem a szárazföld mellett hátszélben motoroztunk. Fel kellett mászni az árbocra, hogy lássuk a vitorla tetejét. Mindezt lassú menetben tettük meg. Szerencsére csak a génoát tartó sekli tört el, amit könnyen ki tudtunk cserélni, és ezért nem kellett teljesen visszamennünk Savusavu-ba alkatrészért. 8.30-kor újra elindultunk, de mivel az időt a szereléssel elvesztegettük, Makogai szigete helyett csak Namena-ig jutottunk.

Útközben egy új csalival próbálkoztunk és sikerült egy méretes halat fognunk (wahoo-t). A hal jól megrágcsálta a csalit, amelyről a harapásnyomok tanúskodnak. A hűtőben most vagy 4kg filézett hal van. A szél Vanua Levu és Viti Levu szigetek között erősödő. A csatornában 5-10 csomót hozzá kell adni az előrejelzéshez.

Namena egy természetvédelmi terület, ahol a helyiek feladták a halászatot és ezért a turizmusból gyűjtenek pénzt. Namena-ban rengeteg a piros lábú szula madár és kedvelt látogatóhely a búvárok számára is. Hajózás szempontjából a lagúna alig védett és tele van lyukakkal ahol be és ki lehet hajózni. Van egy bója a sziget passzátszéltől védett területén, de a hullámok itt is érezhetőek. Mi itt csak egy éjszakára maradtunk, hogy másnap korán folytathassuk utunk Makogai szigetére.


3. nap, 2013.10.02. , Makogai

Ismét korán reggel 6-kor indultunk Makogai-ra. Megfigyeltük, hogy általában este és reggel gyengébb a szél. Most ismét erős széljelzés van érvényben Fidzsi nyugati részén és a Vatu-i-ra csatornában a két fő sziget között éppen tőlünk délre. Reggel még csak 15-16 csomó volt a szél és egy kellemes vitorlázás után érkeztünk Makogai-ra (ejtsd: Makongai).

Miután beköszöntünk az összes körülöttünk horgonyzó hajósnak (köztük Galactic, akiket még Opuában ismertünk meg), partra siettünk, hogy prezentáljuk a sevusevu-t. A falu főnöke a szomszédos faluból érkezett meg csónakjával egy kis bevásárlásból (hozott egy csomó padlizsánt). Majd a házában egy kis kántálás után elfogadta a káva ajándékunkat. Ezután sétáltunk vele egyet a szigeten. A sziget lakói nagyon szeretnek mesélni a szigetükről. Makogai szigete 1911-től 1969-ig egy lepra telep volt. Több mint 4000 beteg élt itt a szigeten. A korábbi házakból nem sok maradt fenn, mert a betontömböket elvittek Suva-ra az épitkezésekhez. Még megmaradt a korábbi temető, egy mozi maradvány, lépcsők a korábbi szállásokhoz, egy templom maradvány és egy öreg Lister generátor, amely még ma is működőképes (de most éppen nem működött). A sziget még arról is nevezetes, hogy itt tenyésztettek ki először egy britt-karibi birkát, de ma már ezeket a birkákat sem lehet látni a szigeten, mert Viti Levu-ra, a fő szigetre vitték őket.
Ma a sziget a fidzsi kormány tulajdonában van és a Halászati Minisztérium vette gondozásába. A szigeten óriás kagylókat tenyésztenek medencékben (az óriás kagyló hermafrodita) és telepítenek vissza a tengerbe. Ezt a munkát hat alkalmazottal végzik ezen a szigeten. (Amikor sznorkeleztünk Makogai-on, láttunk 1,5 méteres óriáskagylókat is.) Az egyik medencében pedig bébi teknőcöknek adtak otthont, mindaddig, amig nem lesznek ivarérettek, amikor már szabadon engedhetik őket.

Este a helyi iskolások meke táncot adtak elő a hajósoknak, ajándék virágfűzérekkel. A műsort a felnőttek kávázással kötötték egybe (ismét a hajósoktól kértek kávát hozzá). A műsor után adományt gyűjtöttek, mert az iskola végével egy nagyobb útra indulnak a diákok a fő sziget körül. Fidzsi megismerése fontos számukra és néhányuk még Suva-t sem látta.


4. nap, 2013.10.03. , Erős széljelzés van érvényben

Mivel még mindig erős széljelzés van érvényben, utunk folytatásához megvártuk a szél enyhülését. Az előre megtervezett következő horgonyzóhelyünk Levuka (Ovalau szigetén) a passzát széltől nem igazán védett.

Utólag feltöltöttunk néhány sznorkelezős képet az óriáskagylókról, melyet a Galactic nevű hajóról kaptunk, miután együtt sznorkeleztünk velük. .


5. nap, 2013.10.04. , Ovalau sziget (Levuka) és Naigani sziget

A mai indulás is korán, reggel 5.45-kor sikerült. A szél valóban csökkent az előző naphoz képest és már csak 13-15 csomó volt. Miután elhagytuk Makogai kényelmes lagúnáját, Viti Levu, a fő sziget lagúnáját céloztuk. Viti Levu-t a zátonyokkal védett lagúnában meg lehet kerülni északról, amely kényelmes utazást nyújt a hajósoknak, csak a zátonyokra kell figyelni, ezért jó láthatóság kell az úthoz. Hiába fúj a passzát szél, kicsik a hullámok.

Viti Levu szigetétől keletre Ovalau vulkáni eredetű szigete terül el. Levuka városa Ovalau-n Fidzsi fővárosa volt 1882-ig, Suva fővárossá válása előtt. Levuka-t 1830-ban a bálnavadászok alapították, majd később az európai kereskedők központja lett. Ovalau ma már felkerült az Unesco Világörökség listájára (2013 júniustól). Sajnos az 1888-as és 1895-ös hurrikánok nagy részét elpusztították a korábbi Levuka-nak, de még egy-két korabeli épület ma is látható. A város helyi tonhalfeldolgozó üzemét délre telepítették, így az uralkodó szélben a város a tonhaltól illatozik. Az üzem marketingje, hogy minden szerdán FRISS TONHAL KONZERVET lehet kapni.

A városi sétánkat rövidre fogtuk és miután a helyi péknél bevásároltunk, Naigani sziget felé vettük az utunk. Útközben ismét egy nagyobb halat fogtunk (wahoo-t). Naplemente előtt érkeztünk Naigani szigetére és láttuk ahogy a napsugarak arany függönyt borítanak Viti Levu szigetére.


6. nap, 2013.10.05. , Nananu-i-ra sziget

Viti Levu
Hajnalban horgonyt húztunk és a szinte semmi szélben elmotoroztunk Nananu-i-rára. 33 tengeri mérföld 6 óra alatt 12 liter gázolajért. Nem rossz fogyasztás, bár vitorlázni jobb lett volna. Néha volt egy zátony jobbra, néha balra, de jól láthatóak, szépen sütött a nap. Egész nap Curly GPS pontjait követtük (meg a szemünket), bár a digitális térképeink is elég pontosnak tüntek.
Ebédre a tegnapi wahoot tálaltuk egy kis burgonyával és majonézzel. Isteni volt!
Nananu-i-ra egy resort (üdülő) sziget. Itt szörfözni és kite-szörfözni lehet, de nem igazán kezdőknek való hely. Kis csónakunkat a partról "Privát sziget! Be ne merj jönni mert feljelentünk!" tábla ilyesztette vissza a Rotorra. (Ennek utólag utánanéztünk és 2 méteres körzetben ki lehet menni a partra, de tovább nem, mert magántulajdonban van a terület.)

Az elmúlt hónapokban megszoktuk hogy egyedül vagy max 1-2 hajó társaságában horgonyzunk. Ahogy közeledünk Fiji nyugati részéhez egyre több hajóra számítunk. Ma például 8 hajó horgonyoz körülöttünk.
HomokpadViti LevuViti Levu
Tálalva a halNananu-i-raNananu-i-ra
Felhők, Nananu-i-ra


7. nap, 2013.10.06. , Nukuivovo, Tavuca sziget

Kopár hegyek felhőkkel
A Rotor teljes vitorlázattal
A mai nap a Tavuca szigetig hajóztunk, Viti Levu északi oldalán (32 mérföldes távolságot tettünk meg). Volt eső, napsütés, szélmentes és szeles időszak is. A nap összefoglalója: motor be, motor ki, vitorlázás, motorlázás és ezeket váltogatva. Egy ciklon vonult el valahol a környéken. Mindenesetre Viti Levu északi lagúnájában, védett vizeken hajóztunk. Mintha csak egy lavór vízben hajóznánk. Viti Levu északi részén nem túl sok a látnivaló a hegyeken kívül, mert nincsenek nagyobb települések, inkább csak 1-2 ház áll a part mentén.
Feltűnt azonban, hogy a hegyek már nem dús zöldellőek, mint keleten, hanem inkább kopárak és barnásak. Fiji keleti részén lehull a csapadék nagy része, ezért nem sok eső jut el idáig. A mai napra jósolt heves esőzésből, mi csak kisebb záporokat éreztünk.

Az út érdekessége azonban, hogy Bligh kapitány a Bounty hajóról, Viti Levu-tól északra menekült csónakjában és a fölöttünk levő csatornát róla nevezték el Bligh Water-nek. Fiji feltérképezése részben az ő nevéhez fűződik. Egy másik érdekesség lenne a Yadua sziget, tőlünk északra, melyet lezártak a hatóságok a látogatók elől, mert korábban egy hajós védett iguánákat gyűjtött össze a szigetről.


8. nap, 2013.10.07. , Saweni öböl, Viti Levu

Lautokához közeledve
Lautokához közeledve
Nyaraló, Lautoka mellett
Ahogy nyugat felé haladtunk, a kopár hegyvonulatok után ismét belecsöppentünk a civilizációba. A sziget felől füst szállt több helyről is. Itt felégetik az ültetvényeket, mielőtt újra bevetik, pedig a talajnak sem és a környezetnek sem jó ez a megoldás.

Fidzsi nyugati részén Lautoka városa hajókkal, egy pálmafás üdülőhellyel, a cukor feldolgozó üzemmel, és óriási füsttel fogadott minket, mely pont Lautoka felett lebegett. Itt még a térkép is jelzi, hogy hol van pernye veszély. A cukornádat indiai farmerek termesztik Fidzsin és egy részét Lautokába szállítják a malomba. A cukor nagy részét innen exportálják, egy részéből pedig rumot készítenek. A fidzsi Bounty rum 58%-os.

A Saweni öblöt céloztuk, mert az délre fekszik Lautokától, és ezért a délkeleti passzát szél elfele fújja a füstöt. A Saweni öböl, egy kedves kis öböl aranyló homokkal. Sajnos a strand és a sínek között rengeteg az eldobált szemét. A hajóról is lehet hallani, ahogy eldübörög a vonat.

Amikor megérkeztünk rögtön munkához láttunk. Felhívtuk a marinát Denarau-ban, hogy jöhetnék-e egy nappal hamarabb, mert már csak 11 mérföldre vagyunk a marinától, és kiderült, hogy 10-én munkaszüneti nap van Fidzsin. Ezután egy vitorlavarrót kerestünk. Az ideiglenes ragasztásunk amit a Minerván csináltunk még tartott ugyan, de sajnáltuk a vitorlát és itt rá mertük bízni a varrást egy hozzáértőre. Mivel a Denarau-ban nem tudták megmondani telefonon, hogy mennyi idő alatt tudnak egy génoát megvarrni, egy hajós ismerősünktől kapott másik számot hívtunk fel. Bruce azonnal ki is jött az öbölhöz, mert itt lakik a környéken és megígérte, hogy holnap délutánra kész is lesz a vitorla. Ez nagyon jól hangzott, mert már úgy tűnt, hogy nem tudják itt megvarrni az Új-Zélandra való visszaindulásunk napjáig.

Az utolsó hívás egy Yanmar szerviznek szólt, mert a motor kijelzőpanel hol működik, hol nem. Ezt mielőbb meg akarjuk mutatni egy helyi Yanmar képviselőnek, mert a motor még mindig a garanciális periódusban van. Azt mondták, hogy ha megérkezünk Denarau-hoz hívjuk őket újra, kijönnek majd megnézni.
Cukorfeldolgozó üzem, Lautoka Bounty rum (58%-os)Helyiekkel, Saweni öböl
Saweni öbölben a partonÁrnyék, Saweni öbölRotor, Saweni öböl
Forgalom, Saweni öbölLautoka füstbenNaplemente, Saweni öböl

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4854520