Hajónapló: Nyugat-Indonézia in English

     2016.08.25 - 2016.11.03                                   ««   1/5 oldal   »»

Ugrás oldalra:12345

 

Szeptember végéig el kell hagynunk Indonéziát, mert lejár az ideiglenes vámengedélyünk a hajóra. Lomboktól Malájzia felé hajózunk a következő néhány hétben. .


1. nap, 2016.08.25. , Találkozás régi barátokkal Gili Air szigetén

Viszlát Rinjani!
Durjános süti feljavítva
Reggel egy gyors bevásárlást végeztünk a helyi piacon. Hű de szeretjük a helyi piacokat! Itt mindig találunk valami érdekeset valami újdonságot, a színes és pezsgő életről itt nem is beszélve. Mindenféle árussal találkozik az ember. Már messziről tudjuk, hogy melyikkel érdemes alkudozni és melyiktől fogunk vásárolni. A portékák is változnak időről-időre, ezért érdemes mindig körbejárni.
Közben a Sail Indonesia Rally hajók folyamatosan futnak be az öbölbe. Az egyik hajós legénysége, Jono, pihenni vágyott a Gili szigeteken a Rinjani túrája után, ezért felajánlottuk neki, hogy eldobjuk. Találkoztunk Dough-gal, aki elkezdett emlegetni egy magyar hajóst, akiről kiderült, hogy Attila a Dóra nevű hajón.
Délután indultunk csak el a Gili-re. Jono-t citromos Radler Bintanggal kínáltuk és durjános sütivel, amit a piacról visszafele vettünk a lovaskocsit megállítva. A durjános süti egy kis mézzel feljavítva egész ehető lett.
Amikor behajóztunk a Gili-re rég nem látott angol barátaink integettek a hajójukról (Bamboozle). Utoljára 3 éve Fidzsin találkoztunk velük. Gyorsan össze is szerveztünk egy gyors vacsorát kedvenc pizzázónkban a Classico-ban a sziget közepén, melyre Jono is csatlakozott. Volt mit mesélni egymásnak az asztalnál az elmúlt néhány évről. Azt is hallottuk, hogy a másik rally (mert jelenleg 2 van, a hivatalos Darwinból a másik pedig Cairns-ből indult), a Sail to Indonesia hajósai között malária ütötte fel a fejét. Valószínüleg Indonézia keleti régiójából hozták. Ingyenes tesztet írtak elő minden résztvevőnek. Nem csoda, ez nagy kockázat az itteni lakosoknak is. Szerencsére még jóval a hivatalos rally mögött járnak (kb 2 héttel), de ezek után egy darabig nem szeretnénk velük hajózgatni. A keleti régiókra írják is, hogy maláriával fertőzött területek, ezért mi szedtük is a malária pirulákat amikor ott hajóztunk. Jelenleg nem szedjük, mert nem is lehet olyan sokáig malária gyógyszeren élni, de Bali és Jáva gyakorlatilag nem fertőzött és Lombokon sem volt sok szúnyog a száraz évszakban, a hegyekben pedig egyáltalán nem volt szúnyog. Indonézia nyugati részén azonban újra el kell kezdenünk szedni majd a malária gyógyszert. A Rotorra Indonéziában minden naplemente előtt szúnyoghálók kerülnek, ezért éjszaka is tudunk szellőztetni. A szigeteken pedig mindig szúnyogriasztóként citronellát használunk, mert ez egy darabig távol tartja a szúnyogokat csak gyakrabban kell kenni, mint a deet tartalmú készítményeket, de a deet-et is magunkra fújjuk, ha tudjuk előre, hogy fertőzött helyre megyünk. A szúnyogok nemcsak maláriát, hanem dongólázt és más egyéb betegségeket is terjesztenek, talán ez a legnagyobb hátránya az itteni utazásnak.


2. nap, 2016.08.26. , Hajózás Lovina öbléhez Balin

FAD szerkezet
Új vizekre evezünk. Reggel elaludtunk. Nem gyakran történik meg ez velünk. Véletlenül lehallkítottuk az ébresztő csengőt. Ezért a pirkadatkori indulásból fél hét lett. Sietősen mindent a helyére tettünk és már indítottuk is a motort, hogy még sötétedés előtt a kb 70 mérföldre levő Lovinához érjünk, mely Bali északi részén helyezkedik el. Alternatív megoldásként megállhattunk volna az 5 mérföldre előbbre levő Singaraja-nál is. Attól tartottunk, hogy ismét erős lesz az áramlás a két sziget Lombok és Bali között, de úgy tűnik, itt északon kevésbé erősek az áramlások, mint délen. A déli áramlás csak fél csomó volt, a keleti pedig csak 1 csomó. Azért a motorral magasabb fordulatszámon berregtünk, mint szoktunk (1800 helyett 2100-en). Fél hétkor érkeztünk Lovinába egy nagyon gyenge szeles nap után (4-9 csomó között mozgott a szél). Bali északi részét jól megtűzdelték a FAD-okkal, melyeket folyamatosan kerülgetnünk kellett, volt hogy 20 FAD-ot számoltuk körülöttünk.
HorgonyonLovina horgonyzóhelyHalász


3. nap, 2016.08.27. , Kite surf Lovina öblében

Kreatív kerékpár tároló
Tükröm, tükröm...
Nem gyakran költjük el a reggelinket a szárazföldön, mert jobban szeretjük a reggeli fényeket a hajóról szemlélni. De a mai nap kivétel volt és így egy igazán kivételes napot tudhattunk magunkénak. Ehhez azt is hozzá kell tennünk, hogy szeretjük Balit, mert több szempontból is kivételes az indonéz szigetek között. A sziget természeti szépsége, az emberek kedvessége, a kultúrájuk különbözősége és a művészetek szeretete is hozzájárul ehhez a sajátos sármhoz. Lágy zene, a füstölők illata és dekor épületek kis templomokkal üdvözlik az embert a szigeten.
Találtunk egy kis pékséget, ahol megreggeliztünk, majd arra gondoltunk, hogy tovább is indulhatunk, de ekkor pont megláttunk egy fodrászt, ahova beültünk egy hajvágásra, aztán el is ment vele az idő. Mikorra a hajóhoz értünk már 16 csomós szél volt, ilyet sem gyakran tapasztaltunk az elmúlt hetekben, de már késő lett volna elindulni a hajóval. Ez a szél nem volt rajta az előrejelzéseken. Eddig azt tapasztaltuk, hogy a sok sziget miatt és a szárazföldi hatás miatt, nem igazán jók ezen a területen az előrejelzések. Ezért elővettük a kite felszerelést és fel-alá röpködtünk vele a strand előtt. Egy kicsit zátonyos volt az öböl, de a neoprén ruhában biztonságban voltunk.
Reggeli a pékség kávézójábanBali visszapillantásVégre kite-ozunk!


4. nap, 2016.08.28. , Delfinek Lovinában és érkezés Banyu Wedangra Balin

Üldözőbe vettek a vizipókok!
Ott mennek a delfinek!
Lovina öblében 6 körül nagy motorzúgásokra ébredtünk. Vitték a turistákat delfin lesre. Gondoltuk, ezt mi is megnézzük. Kb 6 mérföldet hajóztunk vissza keletre követve a hajókat. Még szerencse, hogy mi nem vágtuk le annyira a kanyarokat, mint ezek a vizipókoknak álcázott helyi hajók, mert az öböl előtti zátony felett száguldottak át a dagályban, ahol nekünk sikerült megtorpannunk, mikor a mélységmérő lezuhant.
Vagy száz hajó vette üldözőbe a delfineket, melyek úgy tűnik nap mint nap ugyanarra a vadászmezőkre jönnek. Ahogy közeledtünk a turistákat szállító hajó flottához, hirtelen mindegyik hajó orra minket vett célba. Hogy mi történt? A delfinek észlelték a Rotort, és mint máskor is szeretik követni a vitorláshajót az orrban. Észre sem vettük, de hirtelen a delfinek a mi hajóorrunknál torlódtak. A többi hajó pedig üldözőbe vette őket, azaz minket. Elég nehéz volt úgy navigálni, hogy a kis hajók körbezártak minket. Közben kérlelték, hogy gyorsítsunk, mert akkor a delfinek ugráltak körülöttünk, a turisták pedig fotózni tudták őket. Azon kaptuk magunkat, hogy nem is a delfinek az érdekesek, mert őket gyakran látjuk menetben, hanem ez a sok hajó körülöttünk, akik extázisban üldözik őket és minket.
Ezután visszahajóztunk Lovina elé, hogy felvegyük a csónakunk a fedélzetre, majd folytattuk utunk nyugatra, a kb 30 mérföldre levő Banyu Wedang öbölhöz, mely Bali északnyugati csücskében van. Szél nem sok volt csak döghullámok északról és az áramlás is maradt keleti fél csomó. Ezt az öblöt a helyiek álom öbölnek is becézik, mely nem véletlen. Az L alakú öböl, tökéletes védelmet nyújt bármelyik szélben, ezért nagyon nyugodt és ráadásul egy nemzeti park része.
Lovina LovinábanHello!Néha a delfinek is láthatók
BekerítettekL alakú horgonyzóhely a Cmap szerintL alakú horgonyzóhely a Google szerint


5. nap, 2016.08.29. , Forró forrás Banyu Wedangnál

Bambusz hotelrengeteg
Ezt véletlenül húztuk fel a napokban a horgonnyal
Ezen a helyen az ember egy kicsit üdülősre kívnánja venni a napot. Talán a Gili Gede-n volt hasonlóan kellemes, jól védett horgonyzóhelyünk a Demo-öböl kivételével Floresen. Körülöttünk mangrove és üdülők. A reggeli fürdőzésünket egybekötöttük a hajó aljának takarításával, mert már igen benőtték a moszatok és a kagylók. A hajót Malájziában fogjuk algagátlózni, de már jócskán ráfér egy festés. Lassan már sznorkelező helyet sem kell keresnünk, mert a látnivaló ide jön. Egy megfáradt tengericsikó a horgonyláncon kapaszkodik, kiváncsi halak a hajó alatt, kapaszkodó rákok a kivezetőnyílásokban és persze a kanalazó állatkák lassítják a hajót a menetben.
Azt olvastuk az interneten, hogy van itt egy meleg forrás. Ellátogattunk a táblával jelzett meleg forrásokhoz. Kiderült, hogy a forró víz a mangrove mellett bugyog fel. De az apályban a büdös sárban nem volt kedvünk hemperegni, ezért a közeli hotel thermál vízéhez jelentkeztünk be (csak 10 dollár volt a belépő). A medencék jók voltak, de a thermál medencéjük olyan forró volt, hogy fél percnél tovább nem lehetett megmaradni benne. Azon gondlkodtunk, hogy hozzunk-e sót és borsot, ha már megfőznek bennünket.
Este a most megnyitott Beach Club-ban vacsoráztunk és búcsúztunk Balitól. Nagyon jó menüje volt, ilyen nyugatias étteremben még nem is étkeztünk Indonéziában, egészen különleges ízek voltak. Nekünk nagyon tetszik, hogy bambuszból építik ezeket az épületeket a parton és nem semmi tervezői munka van mögötte. Az étterem konyháját is több helyen megirígyelhetnék. De Bali északi részén jóval kevesebb a turista, mint a délin, ezért több hely elhagyatottnak tűnik.
Ragaszkodó csikóhalKis templom BanyunálFő a leves
Bali amazonBeach club-bólRotor és hattyú


6. nap, 2016.08.30. , Menjangan szigete

Ijen vulkán
Már csak a keret hiányzik
Hal raj
Éjszaka hatalmas zuhi volt és reggelre a páratartalom majdnem elérte a 80%-ot. Különben 60-70% körüli szokott lenni. Ilyet sem tapasztaltunk még a száraz évszakban. Tovább indultunk az 5 mérföldre levő Menjangan szigetéhez, amely még mindig a nemzeti parkhoz tartozik. Előttünk a Jáván lévő Ijen vulkán tündökölt. Bali és Menjangan sziget közé horgonyoztunk (Balihoz közel), de a horgonyzás nem volt egyszerű, mert meg kellett találnunk azt a kis homokos részt, amelyről a pilot könyv ír. Ezen a részen 13-14 méter a víz a többi helyen 16+. De a horgonyzáshoz gyakran türelem kell, mert az ember szeret jól aludni a végén, itt pedig rengeteg a korall. A Menjangan sziget egy búvár és sznorkel paradicsom. Több bója is van a sziget körül, amelyet fel lehet kapni a búvárkodáshoz. Szerencsére szél sem nagyon volt és szépen láttuk az árkokat, meredek sziklafalakat és a kis zeg-zugokat a sziget körül. Egykor a korallok is gyönyörűek lehettek, mielőtt nem kezdett savasodni a tenger. Rengeteg hal volt és a halak különösen barátságosak voltak, lehet hogy etetik itt őket, mert kezes bárányként viselkedtek velünk. Még meg is lehetett érinteni őket. Több pontot is kipróbáltunk a sziget körül a sznorihoz. Miután jól kiáztunk, kibociztunk a szigetre. Itt egy fiatal parkőr fogadott, aki rögtön 200 ezer rúpiát számolt fejenként naponta a parkért és nagyon rossz angolsággal beszélt. De mivel sznorkel után érkeztünk vizesen, nem volt nálunk pénz. Mondtuk neki, hogy a hajón van. Azt felelte, hogy jó akkor majd érte jön. Egyébként ez az összeg helyi viszonylatban elég sok, mert a Rinjanihoz is csak 150 ezer volt a belépő, ezért értjük, hogy miért nem hemzsegnek a turisták a szigeten (csak körülötte úszkálnak) és miért állnak árván a turistahajók Banyu Wendangnál. A sziget valóban a park része és szarvasokat lehet látni itt, de van egy kis templom is a szigeten. Az utolsó tigrist 1937-ben ölték meg Balin, de Indonézia eddigi területein, úgy tűnik mindenhol kiírtották a ragadozókat. Cápát is csak egy kifejlettet láttunk, és Kupangban is vérdíjat tűztek ki egy újonnan feltűnt krokodilra.
Az esti naplementében szép a horgonyzóhely. Mellettünk Bali szigete mögött az Ijen vulkán csúcsa látható, messze előttünk pedig Baluran hatalmas krátere magasodik. Már közel vagyunk Jávához, de még kb 1100 mérföld van még hátra Malájziáig.
Menjangan szigeténEgy esküvő a molónIjen angyali üdvözlete


7. nap, 2016.08.31. , Raas szigete

Öltöztetik a hajókat
(Lan)guszta vacsora
A parkőr végül nem jött. Fél hatkor felhúztuk a horgonyt és nagy ívben kerülve egy hálót, melyet az éjszaka tekertek mellénk a halászok, tovaindultunk. Minket használnak FAD-nak. Milyen leleményesek ezek a halászok! Csak az a kár, hogy mindezt a nemzeti parkban teszik. Valószínűleg ezért nem láttunk nagy halakat.
A délelőtt folyamán egy segítő áramlás tolt minket és elhajóztunk Jáva vulkánjai mellett (Ijen és Baluran). Szél megint nem sok volt, de volt egy kis döghullámzás. A 16-os csatornán folyamatos pletyka folyik indonézül. Recsegnek-ropognak a rádiók, már nem bírjuk hallgatni, ezért lehallkítottuk. Az embernek még a birka türelme is elfogy a sok megállás nélküli tracs-parti hallattán. Egy ócska hajó vett üldözőbe minket, de már megszoktuk, hogy a helyi halászhajók kiváncsian közelednek. Amikor felénk fordult és üldözőbe vett, mi is gyorsítottunk, ezért gyorsan felhagyott kiváncsiságával. A 60 mérföld utolsó szakaszán delfinek kíséretében érkeztünk a Kelet-Jávához tartozó Raas szigethez. Itt egy kicsit feszülten törtünk át a zátonyok között, mert a mélység 4 méterre is lement apályban és ez a hely nincs benne a pilot könyvünkben. Még horgonyt sem dobtunk, egy helyi halászfiú már jött is, hogy eladja napi zsákmányát, mely 2 homár volt. Mi pedig megvettük tőle a piacinál kicsit magasabb áron, ezért nagyon örült. Pont tejszínes hagymaleves volt a menü, melyet utána a homárral kombinálva egy varázslatos tengeriherkentyűs vacsoránk lett a szép naplementéhez.


8. nap, 2016.09.01. , Madura északi része

Vontatmány
Tolóhajóval
Érdekesnél érdekesebb hajók zászlóval
Itt is egy háló
Raas-ról Madura északi részére vitt az utunk. Indonéziában kerüljük az éjszakai hajózást, ha tudjuk. Ennek több oka van:
1. rengeteg FAD vagy halászhálók vannak, gyakran kivilágítatlanul,
2. többször találkoztunk már kivilágítatlan halászcsónakokkal is,
3. este eláll még az a kevéske szél is, amely napközben fújdogál,
4. jelenleg nincs hold, amikor van akkor bátrabbak vagyunk.

Madura északi részén arra lettünk figyelmesek, hogy a halászok egy pici zászlót tesznek le, amellyel megjelölik a halászhálót. De a háló másik végét nem mindig jelölik bójával, csak ezerrel integetnek, hogy ne arról kerüljük a zászlóval megjelölt hálót, amelyről éppen gondoltuk. És akkor gyors irányváltozatatás következik a részünkről. De persze nem mindig vannak ott a halászcsónakok, és akkor csak tanakodunk és nagy-nagy ívben kerülgetünk. Ahogy haladtunk nyugat felé egyre több zászló bukkant fel és ez még néhány hajóvontával is párosult. Arra még nem jöttünk rá, hogy a zászlók színei esetleg jelentenek-e valamit, például, hogy merről kerüljük - bár a feketéket mindig balról kerültük -, vagy esetleg a tulajdonos névjegye lehet-e rajta színnel megjelölve. Mindenesetre nagyon örültünk, hogy éjszaka nem kell meresztgetnünk a szemünket, mert nappal is elég nehéz, főleg amikor hullámzás van. A mai napon hátulról kaptuk a döghullámzást pedig délelőtt csak 8-9 csomós lehetett a szél. A hullámokból ítélve, gondoltuk, hogy be fog erősödni a szél, mely meg is történt. Délután már 15 csomós lett a keleti szél. Végre vitorláztunk. Ezen a területen rengeteget kell motorlázni, de amikor tudunk rögtön a vitorlákra kapcsolunk, mert nem túl kellemes, ha egész nap búg a motor. Madura északi részén egészen közel megyünk a parthoz, mert a homokos aljzat nagyon lassan emelkedik. A víz színe itt olyan, mint a Balatoné, csak 12-14 méter van alattunk.
Az éjszakai horgonyzóhelyünket Pasongan-hoz terveztük, de olyan errős volt a hullámzás, hogy nem mertünk kimenni a moló mellé, mert partra fújó szél és hullámok voltak. A térképeink itt nem jelölik a vízmélységet és szűz területen hajózuk, a pilot könyveink sem írnak ezekről a helyekről. Ha itt elfogy alattunk a víz akkor már nem lehet korrigálni ilyen körülmények között, ezért folytattuk az utunk. És az ég küldött egy másik mólót vagy gátat, mely a térképünkön rajta sem volt, csak a Google map-en. Mint kiderült 2013-ban építettek ide állami fejlesztésből egy kis kikötőt (ezért nem volt rajta a térképünkön), melynek gátja hosszan benyúlik a tengerbe. De senki sem használja, csak a helyi halászok mert nem fejezték be a projektet. Azt tervezték, hogy Jáva és Borneo között egy kereskedelmi megállót létesítenek Madurán, de az utolsó védőgát nem készült el. Nekünk azonban kapóra jött és jó menedéknek bizonyult az éjszakára (3 méteres vízben dobtunk horgonyt az apályban).
Ez egy díszes csónak JávárólEzeket is feldíszitikPecások érkeznek a moló keleti oldalán, mely védelmet nyújt
A móló nyugati oldala

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12345

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5209836