Hajónapló: Chagos-Seychelle in English

     2024.05.27 - -0001.11.30                                   ««   1/3 oldal   »»

Ugrás oldalra:123

 

A következő szigetcsoport a Seychelles-szigetek az Indiai-óceánon, ez az első afrikai úti célunk. Chagos-i horgonyzóhelyünktől 1008 tengeri mérföld..


1. nap, 2024.05.27. , Indulás Chagos-ról

Chagos-ra érkezésünkkor egy trópusi ciklon keletkezett felettünk, mely néhány nap múlva szétesett. A Chagos-i engedélyünk május 27-én járt le, ezért ekkor mindenképpen el kellett hagynunk a horgonyzóhelyet. Az előtte levő napokban már nézegettük az időjárás-előrejelzést, mert megint egy ciklon kialakulását jelezte Chagos-ra, melyet június 1-re tett. Úgy tűnt, hogy a 27-i indulás jó, hogy még a ciklon kialakulása előtt elinduljunk. A ciklon nagy valószínűséggel délre indul, de ha esetleg mégis keletnek indul, akkor mi azt terveztük, hogy északra fogunk vitorlázni tőle, fogjuk látni, hiszen már néhány napra előtte leszünk.

Reggel még gyorsan beindítottuk a generátort és addig járattuk, míg 95%-os töltöttsége lett a hajónak. Az eddigi csodálatosan szép napos időt, ismét borús, squallos idő váltotta fel. De legalább a két napos majdnem szélcsend után megjött a szél. Ideje volt, hogy induljunk, az engedélyünk is pont lejárt. Összepakoltuk a fedélzetet és 10:50-kor felhúztuk a horgonyt. Elbúcsúztunk az angol hajótól, ők maradtak már csak a Chagos-i horgonyzóhelyen és kimotoroztunk az atollból. Johannával kiültünk a hálóra, hátha megint látjuk a spinning delfineket, de most nem jöttek elő. Még fél tizenkettőkor tettünk néhány kört az atoll bejárata előtt, hátha sikerül még egy halat fognunk, például egy wahoo-t, de sajnos egy kapás után a hal elvitte a csalit, ezért feladtuk. Jó nagy hal lehetett, vagy inkább egy cápa, mert átharapta az acélsodronyt. Délben kihúztuk a fővitorlát és elindultunk a Seychelles-szigetek felé. A következő atollhoz is volt engedélyünk, de keleti szélben ez a horgonyzóhely nem adott volna védelmet, ezért délről megkerültük az atollt és mentünk tovább. A sziget mellett rengeteg szula madár volt, az egyik ki akarta szedni a vízből a csalinkat, ezért inkább behúztuk. Később kiengedtük és fogtunk vele egy nagy szemű tonhalat szép sárga uszonnyal (big eye tuna). Ez 77 cm volt és jó nehéz. Kövér hal volt. Hát, megint egy tonhal, de most ezt nem bántuk. Már nem volt hely a mélyhűtőnkben, ezért inkább nem halásztunk tovább, elég halunk volt. Az időnk elég borús és squallos volt. Jó, hogy feltöltöttük a hajót, mert a napot egész délután nem láttuk. A szél az előrejelzésnek megfelelő délkeleti 15-16 csomó volt. Estére erősödést jeleztek, mely ismét bejött. Délután fél ötkor már 18-20 csomó volt, reffeltünk. Este 7-kor már erősebb befúvások is voltak, ezért az éjszakára még egy reffet betettünk, mert a hajó 10.2 csomóval száguldott. Jó is volt, mert 23-24 csomós befúvás is volt. A hullámok megnőttek, jól haladtunk irányra, az áramlás körülbelül fél csomós, hol segítő, hol lassító volt. A visszaszerelt fix propeller nagyon pörgött, valamilyen féket majd fel kell szerelnünk rá. Őrségváltás előtt feljött a fogyó hold és szépen világított. Az átlagsebességünk így reffelt vitorlával is 6 csomó fölött volt.

Éjfélkor 928 tengeri mérföld (tmf) volt hátra.


2. nap, 2024.05.28. , Indulás utáni első nap

A szél csak hajnali kettő körül kezdett enyhülni, délkeleti 15-16 csomó volt, de továbbra is squallos volt az idő, ezért a reffet hagytuk a vitorlában éjszakára, amely jó döntés volt, mert hajnali négykor ismét erősödött kicsit a szél délkeleti 17 csomó volt 19-21 csomós befújásokkal. Az előrejelzés enyhülést jósolt ezzel szemben., ami most nem jött be. A hullámzás megerősödött és a fél csomós áramlás ellenünk dolgozott. Nagyon sok squall volt körülöttünk. Reggel hatkor már nagy döghullámok jöttek, melyeket a szél tovább csipkézett. A menet ezért nem volt nagyon kellemes, de azért jó volt a hangulat a fedélzeten. Johanna jól bírja ezeket a meneteket, nem értette, miért nem akarunk mi is lemenni a kabinba játszani vele. Reggel már csak 67%-os volt az akkumulátorok töltöttségi szintje. Napközben borús-napos idő váltogatta egymást csak 68%-ra töltött vissza a napelem a nap végére. Dél körül két tanker is elhaladt mellettünk, az egyikkel egy darabig ütközési ponton voltunk, de aztán meggondolta magát és nem előttünk, hanem mögöttünk ment el egy nagy kanyarral.

Kaptunk egy üzenetet Vanua Balavuról (Fidzsiről) egy régi hajós barátunktól, aki most olvasta a marinában hagyott levelünket és lefotózta és el is küldte - ha-ha-ha.

Délben tornyosultak a hullámok körülöttünk. Egy ilyen óceán átkelés előtt mindig előre készülünk ételekkel, és most, hogy van egy 42 literes kínai fagyasztónk elő is került a kész étel, nem csoda, hogy fogy az energia a hajóban (hűtő, mélyhűtő, starlink, és most az autopilot is sokat dolgozik, ezek a nagyfogyasztók). Nem mintha nem tudnánk főzni ilyen nagy hullámzásban, de azért mégis kényelmesebb, hogy csak 10 percig kell a konyhában lenni, míg megmelegítjük az előre elkészített ételt egy ilyen menetben. Köri-lencse volt egy okra nevű zöldséggel (gombónak is hívják vagy lady finger-nek is), indiai panír sajttal és lepénykenyérrel. Johanna azt, mondta, hogy ez az egyik kedvenc étele. A fogott tonhalakból előkerült egy kis adag marinált hal is. A szél és a hullámok délután háromkor enyhültek, bár a döghullámzás továbbra is megmaradt, csak ellaposodott, és egy kellemes menetbe váltott az utazás, de azért az elkészített fagyasztott csirke is előkerült a mélyhűtőből vacsorára, mert a fogott tonhalakkal már egy kicsit telítődtünk az elmúlt napokban. Ami a legcsodásabb, hogy még fagyi is van a fagyasztóban, itt, az Indiai-óceán közepén. Nekünk ez nagyon luxus, mert az előző hajónkban, a Rotorban, nem volt fagyasztó az óceán átkelések alatt, csak utólag szereltünk bele egy kicsit Szingapúrban. De természetesen, a gyerekkel való utazás sok mindent megváltoztat.

Dél-afrikai barátaink tőlünk jóval délebbre, Madagaszkár felé tartanak. Üzenetet kaptunk tőlük, hogy szakadó esőben, 25 csomós félszélben hajóznak. Mi máris sokkal jobban éreztük magunkat, mert a mi körülményeink jóval kedvezőbbek voltak, és legalább megtudtuk, honnan jön a döghullámzás.

Éjszaka egy csapat szula madár terrorizált minket. Mindenáron a hajón akarták kipihenni a fáradalmaikat, miközben hangosan gágogtak és büdi guanót hagytak a fedélzeten, a napelemeket és a starlinket is telerakták vele. Ezt nem akartuk hagyni és hessentgettük őket törülközővel, erre az egyik felénk bökött a csőrével, szerencsére gyorsabbak voltunk nála és tovább hessentgettük, ezek elég nagy testű, lomhább madarak. Aztán sértődötten elszálltak. Chagos-on védettek, de a hajón mi vagyunk az úr, nincs mese!

Éjfélkor 784 tmf volt hátra, átlagsebességünk az előző naphoz képest 6 csomó volt, gyengülő szélben és ellenáramlásban, melyek egyébként össze-vissza vannak az áramlás térképek alapján. A hold nemsokára az utolsó negyedbe ér.


3. nap, 2024.05.29. , Második nap - alacsony töltöttség, generátor indítás

A szél stabilan DK 12-13 csomó maradt és megint nem jött be az előrejelzés, mely további enyhülést, 9, majd 5 csomót mondott. De ez így sokkal jobb volt, enyhülő hullámzás, stabil szél, kellemes hajnali menet.

Reggelre az akkumulátorok töltöttsége 39%-ra esett le. Ismét borús, felhős időnek néztünk elébe. 11-kor beindítottuk a generátort és visszatöltöttük az aksikat 90%-ra. Délután kettőkor megint enyhült a szél 9 csomóra és a hullámok is laposabbak, hosszúak és elnyújtottak lettek. Fél hatkor azonban a szél csupán 6 csomó körül volt, de ezek az elnyújtott hullámok megmaradtak és oldalba kaptuk őket. Levettük a vitorlákat és beindítottuk a motort, az AIS közben halászhálókat jelzett a távolban, de nem láttuk őket. Este 7 után újra megjött a szél délkeleti 12 csomó, ezért ismét kihúztuk a vitorlákat és leállítottuk a motort. Éjfélig a szél megint enyhülni kezdett 9 csomós volt, ebben haladtunk lassan (raumban kapjuk).

A napi rutin szerint Géza őrsége este 8-12 és hajnali 4-8-ig tart. Éva őrsége: éjszaka 12-4 és délután 1-5-ig tart. Johanna választhat, hogy délután elmegy-e aludni apával. Reggel játékos tanulás van a fedélzeten (Montessori módszert követjük a nevelésben). Délután szabad program, játék és este egy kis mogyoró társaságában megnézzük a naplementét a fedélzeten, ez mindig méltó befejezése a napnak.

Éjfélkor 659 tmf volt hátra, a gyengülő szélben az átlagsebességünk 5 csomó fölött volt. A hold az utolsó negyedébe került.


4. nap, 2024.05.30. , Harmadik nap – squallos menet

Az előrejelzés most teljesen használhatatlan a 9 csomós szelek helyett squallos idő fogadott minket. Ezt a területet nagyon nehéz időjárás-előrejelezni, mert igen sok a squall. Hajnalban maradt a 9-11 csomós délkeleti szél és a squallok is körülöttünk. Kettőkor megint erősödni kezdett a szél, először 14-15 csomóra, majd három óra körül 15-16 csomóra, 19-20 csomós befújásokkal és egy kis esővel vegyítve. Pont ebben az időben döntöttek úgy megint a szula madarak, hogy megszállnak a fedélzetünkön, amivel nem is lenne probléma, ha nem piszkítanának mindent össze, a napelemeket, az antennákat és a trambulinunkat is. Szerencsére, az eső végére ők is továbbrepültek. Négykor már csak 10 csomós volt a szél. Ezután reggel 7-től ismét szélerősödés volt 13-14 csomó, majd délre 16-17 csomó. Miután megtisztítottuk a napelemeket a guanótól, thai zöld papaja salátát készítettünk (zöld papaja, fokhagyma, lime (2 ek), halszósz (2 ek), cukor (2 ek) és egy kis csilipaprika) és rákocskákat sütöttünk hozzá. A főzés megint gyorsra fogtuk, mert hiába fújt hátulról a szél, a döghullámokat oldalból kaptuk és néha bizony egy-egy squallból 20 csomós befúvások is voltak. Az áramlás délies 1-2 csomó között volt. Délután háromkor gondolkodtunk, hogy reffeljünk-e, de a reffet csak 4 után tettük be, amikor az áramlás is segítő kezdett lenni (délnyugati 1.4 csomó) és hajó 8-10 csomó fölött kezdett vágtatni. Több AIS-szel megjelölt hálót láttunk a chart plotteren. Érdekes, hogy a hálókra tesznek AIS-t, de a halászhajókra nem. A lemenő napban spinning delfinek ugráltak a hajó mellett. Hihetetlen, hogy megcsavarodnak a levegőben, miközben kiugrálnak a vízből, nem véletlenül kapták a nevüket. A dolldrum mellett hajózunk, a szél felőli oldalunkon tiszta az ég, passzát felhőkkel, a másik oldalon, a sötét viharfelhőket látjuk. Ennél már csak az éjszaka volt izgalmasabb a folyamatos squallokkal, a szulákkal és az esővel vegyítve. Levettük a fővitorlát, mert erős hullámzás is volt, csak a génoával vitorláztunk. Mindezek ellenére jól haladtunk irányra. A napi 6.3 csomó átlagsebességünket a kicsit viharcellás menetnek köszönhettük. Sajnos a töltöttségünk megint csak 60% körül volt, de a napot ma szinte nem is láttuk.

Éjfélkor 508 tmf volt hátra. Az utunk felénél járunk.


5. nap, 2024.05.31. , Negyedik nap – déliesedik, majd elfogy a szelünk

Hajnalban lassan elállt az eső. A levegőt az éjszakai squallok lehűtötték, csak 26 fok volt. Gyengülni kezdett a szél 8-11 csomó között változott és déliesedett, és ezekhez a szélváltozásokhoz állítgattuk a hajót, miközben AIS-szel megjelölt hálókat kerülgettünk. Láttunk is egy halászhajót, amely mint egy anyakirálynő vigyázott a lerakott hálóira. A szél különben déliesedni fog, ahogy közeledünk a Seychelle-szigetekhez, mert valahogy a passzátszél befordul a szigetek alatt, de ennek a hatása már gyengülő szélben most is érezhető és többször déliesre fordul már most is. Fél háromkor a szél 7-8 csomó körüli volt, mivel a töltöttségünk sem állt jól, beindítottuk a jobb motort (1700 fordulatra). Génoával és a motorral haladtunk tovább. Hajnali 4-kor levettük a génoát is, mert annyira nem volt szél. Egész nap motoroztunk, mely a töltöttségünknek jót tett, a távolból jövő döghullámok maradtak. Közben megünnepeltük, hogy túl vagyunk a félúton. Johanna répafőzeléket kért ebédre. De a szél menetes úton, gyorsan lefőztünk még egy adag paprikás krumplit is, hátha a következő napokban megjön a szél. Közben megjelent a low (kis ciklon) Chagos-nál, ahogy jósolták. Jóllehet nem vagyunk időjárás szakértők, a széltérképen azt látjuk, hogy ez a kis ciklon húzza be a dolldrum-ot, amiben az elmúlt napokban vitorláztunk. Lehet, hogy a mai szél mentesség is a ciklonnak köszönhető, ahogy elszívja a szelet a térségből. Valahol délebbre van szél, mert a döghullámok jönnek. Este fél hatkor jött egy eső az egyik squallból, mely hozott egy kis szelet délnyugati 14-15 csomót. Kiengedtük a vitorláinkat. Nyolc után reffelnünk kellett a squallok miatt, majd éjfélkor megint elállt a szél, ezért újra motort indítottunk. Akárminek is köszönhető, stabil szél az nincs.

Éjfélkor 378 tmf volt hátra, 5.4 csomó napi átlagsebességgel.


6. nap, 2024.06.01. , Ötödik nap – viharcellákkal utazunk (squallok)

Hajnali kettő óra után jött föl a hold. Délkeleti 8-9 csomós szélben génoával motorláztunk. Reggel 8-kor kihúztuk a vitorlákat a 9 csomós szélben, de 10-kor már vehettük is le őket, mert a szél északnyugatira fordult, teljesen szemből, jóllehet csak 5 csomó volt, újra motoroztunk. Tizenegykor délkeleti volt ismét a szél és 5-7 csomó között ingadozott. Szakadni kezdett az eső, de mintha dézsából öntötték volna. Így 360 liter esővizet gyűjtöttünk a tartályainkba, melyek tele lettek (800 liter vizünk van). A hőmérséklet 28 fok volt. Nagy szürkeség volt körülöttünk, ma sem láttuk a napot.
Még jó, hogy az előző nap megcsináltuk a paprikás krumplit, amit ma csak gyorsan megmelegítettünk. A sok motorozásnak köszönhetően 72% volt az akkumulátorok töltöttsége.

Ebéd után ismét megjött a 13-16 csomós szél (ingadozott). Első reffen kibontottuk ismét a vitorlákat. A reffet azért tettük be, mert nagyon squallos volt az idő, ráadásul hiába volt raumos a szél, a hullámok oldalról lökdösték a hajót. A láthatóság sem volt jó a szemerkélő esőtől. Összefüggő felhősáv volt körülöttünk. A dolldrum mellett hajóztunk és a hullámok is kicsit össze-vissza jöttek, mely erre a területre jellemző, és valószínűleg szembeáramlás is volt. Fél ötkor ismét jött egy nagy squall, melyben 25-30 csomós volt a délkeleti szél. A génoát is bereffeltük. A vihar egy óra múlva csillapodott, de jól megnőttek a hullámok. Este hétkor már ismét csak 10 csomós volt a szél, mely éjfélig 8 csomóra csökkent.

Éjfélkor ismét 16 csomóra nőtt a szél és egy újabb squall 23 csomós széllel érkezett. Szerencsére a fővitorlát reffelve tartottuk, így elég volt csak ejteni kicsit a hajón. Közben egy teherszállító hajó célzott meg minket oldalról, természetesen pont a squall közepén. Másfél mérfölddel mögöttünk ment el. Ez különben jellemző, hogy napokig nem látunk hajót, aztán jön egy amelyikkel pont ütközési ponton vagyunk.

Éjfélkor 257 tengeri mérföld volt hátra, az 5 csomós napi átlagsebességgel.


7. nap, 2024.06.02. , Hatodik nap – megérkezik a passzátszél

Az éjféli viharcella után 20 perccel jött a következő, ezután folyamatosan jöttek a squallok a délkeleti szél 14-16 csomó volt, a squallok 19-20 csomós befújásokat hoztak. Éjszaka sötét volt, már a hold sem világította meg ezeket a squall felhőket, csak négy körül jött fel. Egy kis segítő áramlás is érkezett, mert száguldani kezdtünk a hajóval 7-8.5 csomóval reffel fővitorlával. A squallos idő fél 5-ig tartott, amikor is kezdett déliesedni a szél és 16-17 csomóra beállni. Ezután tovább fordult és hajnalban már negyedszélről kaptuk a szelet. Kicsit dobogós volt a menet, de jól haladtunk így is irányra, még mindig reffelt vitorlával. Reggel 8-kor déliesedett újra a szél és dél-délkeletire fordult 13-14 csomóval, a befújások 16-17 csomósok voltak. A döghullámzás nagy volt 3-4 méteresek voltak a hullámok oldalról, plusz a szél keltette hullámok, melyek most ugyancsak oldalról jöttek. Igazából ilyen sebességnél (elmúlt órák átlaga 7.5 csomó) már nem is tudjuk az áramlást megítélni, de amikor jobban tornyosulnak a hullámok, akkor sejtjük, hogy szél és áramlás egymással szembe dolgozik, amikor kisimúlnak akkor segítő áramlásunk van. De az áramlás folyamatosan változik alattunk.

Az első reggelünk, hogy gyönyörűen sütött a nap. Mint a kis gyíkok szívtuk magunkba a napot, csodálatos volt a reggeli ebben a napfényben. A dolldrum mögöttünk és most már egy ciklon is mögöttünk. A ciklon Chagos-tól elindult dél-keletnek. Egyenesen mögöttünk jön, szerencsére már jó távol vagyunk tőle, de biztos, hogy befolyásolta az elmúlt napok időjárását. Mostanra, szerencsére, a szelünk stabilizálódott és megszűntek a squallok, bár a gyors menet miatt még mindig hagytuk a reffet a fővitorlában, így is száguldottunk. A tempós menetben nem kívántuk a lefőzött ételeket (paprikás krumpli, pörkölt, hal), ezért egy könnyű tésztás ebédet készítettünk. Ebéd után gyönyörködtünk a passzátfelhőkben, a szél stabil lett 10-12 csomó között változott, néha kicsit déliesedett, hullámok is csökkentek, ki is engedtük a reffet a vitorlából. Egy naplemente a fedélzeten, miközben a szulák száguldottak körülöttünk a delfinek pedig ugráltak a hajó mellett. Este 8-kor újra bereffeltünk, mert a hajó száguldott 8-9 csomóval, a szél 13-14 csomóra nőtt, de stabil maradt. Tudtuk, hogy most segítő áramlásunk van. A Seychelle-szigetekre való behajózáskor figyelni kell a hirtelen lecsökkenő vízmélységre a tenger alatti hegyvidék miatt. A 3000 méterből hirtelen lesz 1000 majd 100 méter körüli a mélység, ezért a hajót úgy irányítottuk, hogy egy sekélyes részt kerüljünk. Éjfélkor 56-60 méter volt már csak alattunk. Az akkumulátorok töltöttsége csak 37%, a napelemek árnyékban voltak délután a vitorláktól.

Éjfélkor 94 tmf volt hátra, napi 6.8 csomó átlagsebesség után, és végre csillagos az ég.


8. nap, 2024.06.03. , Hetedik nap - megérkezés és bejelentkezés

.

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:123

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5111990