Hajónapló: Vanuatu első rész in English

     2014.05.26 - 2014.07.09                                   »»   5/5 oldal   ««

Ugrás oldalra:12345

 
...folytatás az előző oldalról

39. nap, 2014.07.03. , Termálforrás

A platóskocsin
Reggel amikor kimentünk a partra a szennyest beadtuk a marina mosodájába. Zsákonként 1000 vatut kérnek érte és egy napon belül kimossák, szárítják és össze is hajtogatják. Az előző nap 11-re beszéltük meg a sofőrrel, hogy eljön a piacra értünk és elvisz a termálforráshoz. A sofőr már 10.30-kor hivogatott, hogy hol vagyunk. Megnyugtattuk, hogy 11-re a megbeszélt helyszínen leszünk. Ezen kicsit csodálkoztunk, mert a helyiek általában a szigeti időre (island time) vannak beállva, amely azt jelenti, hogy a megbeszélt időpont plusz még fél óra várakozási idő.

A forráshoz vezető út kb 50km volt és a ponyvával letakart platóskocsin csípte a szemünk a kipufogógáz. A sofőr biztosra ment és néhány utast felvett mellénk. A belépő a forráshoz 1000 vatu volt fejenként. A forrás vizében nem csalódtunk, még iszappal is bekentek a helyszínen, amely nagyon jó a bőrnek, bár egy kicsit szagos.

Visszafelé meglepetésünkre a sofőr azt mondta, hogy ő fejenként kéri az 5000 vatut. Mondtuk, hogy szó sem lehet róla, de egy kicsivel ráfizettünk az 5000 vatura. A visszaúton levetettük a ponyvát, ezért csak a menetszél tépte le a fejünk a platón, de rájöttünk, hogy a helyiek ezért járnak sapkában. Megérkezéskor Géza próbálta elmagyarázni a sofőrnek mit jelent egy megállapodott ár. A vezetőnket valószínűleg a túravezetők ugratták be (akikkel a forrásnál találkoztunk és az utasszállító hajóról hozták a vendégeket), hogy keveset kért a furikáztatásunkért.

Amíg Tamás bevásárolt, mi még gyorsan öt óra előtt felvettük a tiszta ruhát a marinában. A hölgy a marinában már csak ránk várt. Ezután a boci-mólónál találkoztunk és egy gin-tonikkal zártuk a napot a Rotoron.
Nem egyedül utaztunkTermálforrásEurópai melanézek


40. nap, 2014.07.04. , Géza az Ironman

Fly-board felszerelés
Jet-ski
Mivel ma nem érkezett utasszállítóhajó, bejelentkeztünk fly-boardozni. Egy vállakozó francia pár vette meg a fly-board felszerelést, amely egy csővel összekötve egy jetski-vel, annak gázráadásával üzemel. A hölgy kocsival jött értünk a waterfront-ra és egy rövid oktatás után a félórás repülés is megvolt.

A város határában van egy elég jól felszerelt hajósbolt, melyhez egy helyi busszal jutottunk el, és ahol végül sikerült evezővillát venni. Sajnos a bronz villa is elgörbült, amit még Új-Zélandon vettünk. Túl erős az evező.

A gáztöltő telepre bociztunk el délután. Itt van a kikötőtől nem messze. Sajnos csak az új-zélandi palackot töltötték fel, amelyet Magyarországon gyártott az Alumínium Árugyár. A többi európai kemping-gázpalackra, azt mondták, hogy nem tudják tölteni, mert rá van írva, hogy bután és itt csak propánt tudnak tölteni. De adtak egy címet ahol még próbálkozhatunk. Ezután ismét buszra szálltunk, és a megadott boltban érdeklődtünk a töltési lehetőségekről. Sajnos aki tölteni szokta a palackot nem volt a boltban, ezért ott hagytuk a palackokat azzal az indokkal, hogy ne kelljen cipelni és visszajövünk érdeklődni holnap. A hajóra menet benéztünk Tamáshoz, aki az eltört vitorlalatniját mutatta. Ígértük, hogy gondolkozunk valamilyen megoldáson ezzel kapcsolatban. Este szó szerint hallottuk, hogy Tamásnak megérkezett az útlevele a Pápua Új-Guinea vízummal. Tamás új legénységét (Igort) egy jet hajtású bocival hozták a Norvikra. Ennek a motorja 120 lóerős és a végsebessége pedig 50 csomó. A tulajdonosa egy munkás motoroshajót alakított át és azzal jött át Új-Zélandról.



A kiindulópont a vízbenIronman a képregénybölIronman a valóságban


41. nap, 2014.07.05. , Nagybevásárlás

Délelőtt az indulás előtti nagybevásárlást intéztük. A helyi buszok brazil és kolumbiai zászlót lengettek és végig dudálták az utakat. A FIFA-t továbbra is lelkesen követik.
Beugrotttunk a gázoshoz, aki azt mondta, hogy a csatlakozóval, amit még a hajó előző tulajdonosa hagyott ránk, fel tudják tudják tölteni a palackjainkat. De sajnos csak hétfőn és pénteken tudják tölteni, ezért megállapodtunk a hétfőben. Addig az egyik palackot visszavittük a hajóra, hogy hétvégén a maradék gázt is lefogyasszuk belőle. A dombon lévő Au Bon Marché-ban Tamással is összefutottunk. Azt mondta a vacsora a Norvikon lesz. Most már csak a frissárut kell továbbindulás előtt megvennünk.


Délután Géza a Norvikon segített Tamásnak az eltört műszerházat összeepoxizni. Vacsora a Norvikon resztelt máj ala Norvik és tzatziki uborkasaláta ala Rotor menüvel. Nagyon jól sikerült a vacsora.




.


42. nap, 2014.07.06. , Megjött a front esője

Délelőtt Géza üvegszállal javította a műszerházat a Norvikon. Ezután paprikáskrumplit ebédeltünk Tamásnál. Délután folytatódott a munka a Norvikon, miközben banánsüti készült a Rotoron, passion fruit habbal.

Este a resztelt májat pusztítottuk el a Norvikon. Tamás nagy lelkesedéssel főz, mi pedig nagy lelkesedéssel eszünk. Ma este megérkezett a front esője. A GFS időjárástérkép alapján csak kedden indulunk tovább, miután a kisebb front áthaladt felettünk. .

Műszerház a NorvikonBeüvegszálazva Tamás a konyhában


43. nap, 2014.07.07. , Indulás előtti nap

A Norvik naplementében
GFS térkép - ciklon Vanuatu felett
Húspult
A ciklon a GFS szerint vonult el felettünk, hajnalban 35 csomó körüli széllel és sok esővel. A bocit is le kellett engednünk, mert általában a hajó oldalára húzzuk fel a horgonyzóhelyeken és attól tartottunk, hogy a szél alákap, megemeli és odaveri vagy esetleg eltöri. Az eső csak dél körül kezdett kicsit alábbhagyni. Géza becsiszolta a műszertartót a Norvikon és minden pont illeszkedett.
Délután a zöldség-gyümölcsöt is beszereztük a piacon, majd húst vettünk az Au Bon Marché boltban. Kérésünkre a kiválasztott árut vákumcsomagolták, így kicsit tovább eláll a hűtőben. Sajnos tejfölt nem találtunk ebben a boltban. A zöldségeket és a gyümölcsöket jól átmostuk és szárítottuk a pakolás előtt. Végül egy másik boltban, a Leader Price-ban kaptunk tejfölt és a sajtok is olcsóbbak voltak, mint az Au Bon Marché-ban.

A Norvikról még egy utolsó naplementés képet készítettünk, majd búcsúestet tartottunk Tamással és elmentünk egy autentikus káva bárba (a fő nakamal káva bár megint zárva volt). Itt jóval erősebb volt a káva, mint a Vanua Kava bárban. Most már tényleg nem mondhatja senki, hogy nem jártunk Vanuatun, mert ennél erősebb kávában még sehol nem volt részünk. Ezután egy pizzázóban kötöttünk ki.


44. nap, 2014.07.08. , Havannah Harbor, Efate

Viszlát Norvik!
Kalap sziget
Havannah Harbor, Efate (háttérben egy vulkánnal)
Havannah Harbor, Efate (konvergencia zóna alatt)
Vízfeltöltés, boci elrakás és egy újabb gyors búcsúzkodás után szakadó esőben engedtük el a bóját (dél körül). A marinában a hölgy annyira kedves volt, hogy összesen 3 éjszakát engedett el az árból (egyet még Mele öböl előtt és kettőt utána). Tamásnak megígértük, hogy a duty free ajándékát meghúzzuk Új-Kaledóniában az egészségére.

Miután kihajóztunk Port Vilából Efate északi részét céloztuk a sziget nyugati oldalát kerülve. Elhajóztunk a Kalap sziget mellett (Hat Island vagy Eretoka Island). Ez egy tabu sziget és engedély nélkül itt nem lehet kikötni. Vanuatu történelmében az első szigetlakók kb időszámításunk előtt 3000-ben települhettek be, de az első településekről nem sok maradt fenn és ezek a területek mára a tengerszint alatt fekhetnek. Az időszámításunk előtti évekből azonban fennmaradtak a lapiták cserépedényei. Ezután a szigetekre új betelepültek érkeztek a Salamon szigetekről. Majd az elbeszélések egy legendás és hatalmas erővel rendelkező törzsfőnököt neveznek meg Roy Mata-t, aki vezetésével i.sz. 1200 körül egy melanéz csapat foglalta el a középső szigeteket. Ez az elbeszélés valóságosnak bizonyult, miután 1967-ben egy francia arheológus feltárta a Kalap sziget sírjait. Ide temették Roy Mata-t (mert féltek a szellemétől, miután a testvére megmérgezte) és vele legszorosabb kapcsolatban levő embereit, köztük huszonegynehány feleségét (akiket élve temettek mellé).

A ciklon elvonultával a levegő hőmérséklete az elmúlt két napban 23 és 25 fok között ingadozott. A konvergencia zóna még felettünk van (záporokkal és rossz láthatósággal), melyet a front húzott le, de várhatóan a hét közepétől elvonul majd. Efate északi részén a Havannah kikötőben dobtunk horgonyt éjszakára, mielőtt nekivágunk a szigeteknek Efate és Santo között.


45. nap, 2014.07.09. , Amit a naplóból kifelejtettünk

A gázpalackokat sikerült a Vila Hardware boltban feltöltetnünk. Egy nagy fekete szemeteszsákba raktuk és adtuk le, hogy ne ázzon el (ez volt a legerősebb zsákunk). Mikor fel akartuk venni, a főnök szólt az alakalmazottnak, hogy adja oda a palackokat a pult mögül. Az alkalmazott kérdőn nézett a főnökre, majd bilslamaul veszekedtek, miután kirohantak a bolt elé és elkezdték a kukákat nyitogatni. Ezután elrohantak az épület mögé. Ekkor már leesett nekünk is, hogy nem volt olyan jó ötlet szemeteszsákba csomagolni a palackokat. Szerencsére hamarosan megjelentek vigyorogva, gondoljuk a hátsó szeméttárolóban találtak rá a palackjainkra.

Ugrás oldalra:12345

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4882042