| 2014.05.26 - 2014.07.09 »» 5/5 oldal «« | ...folytatás az előző oldalról | 39. nap, 2014.07.03. , TermálforrásReggel amikor kimentünk a partra a szennyest beadtuk a marina mosodájába. Zsákonként 1000 vatut kérnek érte és egy napon belül kimossák, szárítják és össze is hajtogatják. Az előző nap 11-re beszéltük meg a sofőrrel, hogy eljön a piacra értünk és elvisz a termálforráshoz. A sofőr már 10.30-kor hivogatott, hogy hol vagyunk. Megnyugtattuk, hogy 11-re a megbeszélt helyszínen leszünk. Ezen kicsit csodálkoztunk, mert a helyiek általában a szigeti időre (island time) vannak beállva, amely azt jelenti, hogy a megbeszélt időpont plusz még fél óra várakozási idő.
A forráshoz vezető út kb 50km volt és a ponyvával letakart platóskocsin csípte a szemünk a kipufogógáz. A sofőr biztosra ment és néhány utast felvett mellénk. A belépő a forráshoz 1000 vatu volt fejenként. A forrás vizében nem csalódtunk, még iszappal is bekentek a helyszínen, amely nagyon jó a bőrnek, bár egy kicsit szagos.
Visszafelé meglepetésünkre a sofőr azt mondta, hogy ő fejenként kéri az 5000 vatut. Mondtuk, hogy szó sem lehet róla, de egy kicsivel ráfizettünk az 5000 vatura. A visszaúton levetettük a ponyvát, ezért csak a menetszél tépte le a fejünk a platón, de rájöttünk, hogy a helyiek ezért járnak sapkában. Megérkezéskor Géza próbálta elmagyarázni a sofőrnek mit jelent egy megállapodott ár. A vezetőnket valószínűleg a túravezetők ugratták be (akikkel a forrásnál találkoztunk és az utasszállító hajóról hozták a vendégeket), hogy keveset kért a furikáztatásunkért.
Amíg Tamás bevásárolt, mi még gyorsan öt óra előtt felvettük a tiszta ruhát a marinában. A hölgy a marinában már csak ránk várt. Ezután a boci-mólónál találkoztunk és egy gin-tonikkal zártuk a napot a Rotoron. | | | Nem egyedül utaztunk | Termálforrás | Európai melanézek | | | | | | |
| 40. nap, 2014.07.04. , Géza az Ironman | Fly-board felszerelés | | Jet-ski | Mivel ma nem érkezett utasszállítóhajó, bejelentkeztünk fly-boardozni. Egy vállakozó francia pár vette meg a fly-board felszerelést, amely egy csővel összekötve egy jetski-vel, annak gázráadásával üzemel. A hölgy kocsival jött értünk a waterfront-ra és egy rövid oktatás után a félórás repülés is megvolt.
A város határában van egy elég jól felszerelt hajósbolt, melyhez egy helyi busszal jutottunk el, és ahol végül sikerült evezővillát venni. Sajnos a bronz villa is elgörbült, amit még Új-Zélandon vettünk. Túl erős az evező.
A gáztöltő telepre bociztunk el délután. Itt van a kikötőtől nem messze. Sajnos csak az új-zélandi palackot töltötték fel, amelyet Magyarországon gyártott az Alumínium Árugyár. A többi európai kemping-gázpalackra, azt mondták, hogy nem tudják tölteni, mert rá van írva, hogy bután és itt csak propánt tudnak tölteni. De adtak egy címet ahol még próbálkozhatunk. Ezután ismét buszra szálltunk, és a megadott boltban érdeklődtünk a töltési lehetőségekről. Sajnos aki tölteni szokta a palackot nem volt a boltban, ezért ott hagytuk a palackokat azzal az indokkal, hogy ne kelljen cipelni és visszajövünk érdeklődni holnap. A hajóra menet benéztünk Tamáshoz, aki az eltört vitorlalatniját mutatta. Ígértük, hogy gondolkozunk valamilyen megoldáson ezzel kapcsolatban. Este szó szerint hallottuk, hogy Tamásnak megérkezett az útlevele a Pápua Új-Guinea vízummal. Tamás új legénységét (Igort) egy jet hajtású bocival hozták a Norvikra. Ennek a motorja 120 lóerős és a végsebessége pedig 50 csomó. A tulajdonosa egy munkás motoroshajót alakított át és azzal jött át Új-Zélandról.
| | | A kiindulópont a vízben | Ironman a képregényböl | Ironman a valóságban | | | | | | | | | | | | |
| 41. nap, 2014.07.05. , NagybevásárlásDélelőtt az indulás előtti nagybevásárlást intéztük. A helyi buszok brazil és kolumbiai zászlót lengettek és végig dudálták az utakat. A FIFA-t továbbra is lelkesen követik.
Beugrotttunk a gázoshoz, aki azt mondta, hogy a csatlakozóval, amit még a hajó előző tulajdonosa hagyott ránk, fel tudják tudják tölteni a palackjainkat. De sajnos csak hétfőn és pénteken tudják tölteni, ezért megállapodtunk a hétfőben. Addig az egyik palackot visszavittük a hajóra, hogy hétvégén a maradék gázt is lefogyasszuk belőle. A dombon lévő Au Bon Marché-ban Tamással is összefutottunk. Azt mondta a vacsora a Norvikon lesz. Most már csak a frissárut kell továbbindulás előtt megvennünk.
Délután Géza a Norvikon segített Tamásnak az eltört műszerházat összeepoxizni. Vacsora a Norvikon resztelt máj ala Norvik és tzatziki uborkasaláta ala Rotor menüvel. Nagyon jól sikerült a vacsora.
. | 42. nap, 2014.07.06. , Megjött a front esőjeDélelőtt Géza üvegszállal javította a műszerházat a Norvikon. Ezután paprikáskrumplit ebédeltünk Tamásnál. Délután folytatódott a munka a Norvikon, miközben banánsüti készült a Rotoron, passion fruit habbal.
Este a resztelt májat pusztítottuk el a Norvikon. Tamás nagy lelkesedéssel főz, mi pedig nagy lelkesedéssel eszünk. Ma este megérkezett a front esője. A GFS időjárástérkép alapján csak kedden indulunk tovább, miután a kisebb front áthaladt felettünk. . | | | Műszerház a Norvikon | Beüvegszálazva | Tamás a konyhában | | | | | | |
| 43. nap, 2014.07.07. , Indulás előtti nap | A Norvik naplementében | | GFS térkép - ciklon Vanuatu felett | | Húspult | A ciklon a GFS szerint vonult el felettünk, hajnalban 35 csomó körüli széllel és sok esővel. A bocit is le kellett engednünk, mert általában a hajó oldalára húzzuk fel a horgonyzóhelyeken és attól tartottunk, hogy a szél alákap, megemeli és odaveri vagy esetleg eltöri. Az eső csak dél körül kezdett kicsit alábbhagyni. Géza becsiszolta a műszertartót a Norvikon és minden pont illeszkedett.
Délután a zöldség-gyümölcsöt is beszereztük a piacon, majd húst vettünk az Au Bon Marché boltban. Kérésünkre a kiválasztott árut vákumcsomagolták, így kicsit tovább eláll a hűtőben. Sajnos tejfölt nem találtunk ebben a boltban. A zöldségeket és a gyümölcsöket jól átmostuk és szárítottuk a pakolás előtt. Végül egy másik boltban, a Leader Price-ban kaptunk tejfölt és a sajtok is olcsóbbak voltak, mint az Au Bon Marché-ban.
A Norvikról még egy utolsó naplementés képet készítettünk, majd búcsúestet tartottunk Tamással és elmentünk egy autentikus káva bárba (a fő nakamal káva bár megint zárva volt). Itt jóval erősebb volt a káva, mint a Vanua Kava bárban. Most már tényleg nem mondhatja senki, hogy nem jártunk Vanuatun, mert ennél erősebb kávában még sehol nem volt részünk. Ezután egy pizzázóban kötöttünk ki.
| 44. nap, 2014.07.08. , Havannah Harbor, Efate | Viszlát Norvik! | | Kalap sziget | | Havannah Harbor, Efate (háttérben egy vulkánnal) | | Havannah Harbor, Efate (konvergencia zóna alatt) | Vízfeltöltés, boci elrakás és egy újabb gyors búcsúzkodás után szakadó esőben engedtük el a bóját (dél körül). A marinában a hölgy annyira kedves volt, hogy összesen 3 éjszakát engedett el az árból (egyet még Mele öböl előtt és kettőt utána). Tamásnak megígértük, hogy a duty free ajándékát meghúzzuk Új-Kaledóniában az egészségére.
Miután kihajóztunk Port Vilából Efate északi részét céloztuk a sziget nyugati oldalát kerülve. Elhajóztunk a Kalap sziget mellett (Hat Island vagy Eretoka Island). Ez egy tabu sziget és engedély nélkül itt nem lehet kikötni. Vanuatu történelmében az első szigetlakók kb időszámításunk előtt 3000-ben települhettek be, de az első településekről nem sok maradt fenn és ezek a területek mára a tengerszint alatt fekhetnek. Az időszámításunk előtti évekből azonban fennmaradtak a lapiták cserépedényei. Ezután a szigetekre új betelepültek érkeztek a Salamon szigetekről. Majd az elbeszélések egy legendás és hatalmas erővel rendelkező törzsfőnököt neveznek meg Roy Mata-t, aki vezetésével i.sz. 1200 körül egy melanéz csapat foglalta el a középső szigeteket. Ez az elbeszélés valóságosnak bizonyult, miután 1967-ben egy francia arheológus feltárta a Kalap sziget sírjait. Ide temették Roy Mata-t (mert féltek a szellemétől, miután a testvére megmérgezte) és vele legszorosabb kapcsolatban levő embereit, köztük huszonegynehány feleségét (akiket élve temettek mellé).
A ciklon elvonultával a levegő hőmérséklete az elmúlt két napban 23 és 25 fok között ingadozott. A konvergencia zóna még felettünk van (záporokkal és rossz láthatósággal), melyet a front húzott le, de várhatóan a hét közepétől elvonul majd. Efate északi részén a Havannah kikötőben dobtunk horgonyt éjszakára, mielőtt nekivágunk a szigeteknek Efate és Santo között.
| 45. nap, 2014.07.09. , Amit a naplóból kifelejtettünkA gázpalackokat sikerült a Vila Hardware boltban feltöltetnünk. Egy nagy fekete szemeteszsákba raktuk és adtuk le, hogy ne ázzon el (ez volt a legerősebb zsákunk). Mikor fel akartuk venni, a főnök szólt az alakalmazottnak, hogy adja oda a palackokat a pult mögül. Az alkalmazott kérdőn nézett a főnökre, majd bilslamaul veszekedtek, miután kirohantak a bolt elé és elkezdték a kukákat nyitogatni. Ezután elrohantak az épület mögé. Ekkor már leesett nekünk is, hogy nem volt olyan jó ötlet szemeteszsákba csomagolni a palackokat. Szerencsére hamarosan megjelentek vigyorogva, gondoljuk a hátsó szeméttárolóban találtak rá a palackjainkra. | | | |
|