Hajónapló: Cook-szigetek in English

2007.09.30 - 2007.10.30                                   »»   3/3 oldal   ««

19. nap, 2007.10.18.

A mai napi zászlófelvonást kihagyva autót béreltünk (csak 45 NZD volt egy napra), és kirándulni indultunk a szigeten. Niue egy olyan atoll (kb 4-szer akkora, mint a Cook-szigetek legnagyobb szigete Rarotonga), amelynek nincs koralgyűrűje, csak egy hatalmas mészkősziget nyomódott fel az óceán alatti földrétegből. A sziget mészkődombjaiban sok cseppkőbarlang található de a föld feletti sziklaképződmények is érdekesek. Az egész szigetet túrázóknak és felfedőzeknek találták ki. Minden út valamilyen szemnek
káprázatos látványhoz vezet, amelyet mind a természet alakított ki ezen a szigeten. Mi összesen egy napot kirándultunk, így csak néhány dologot volt időnk megnézni, mégis azt mondjuk a csendes-óceáni térségben ez a sziget igencsak egyedi formákkal rendelkezik.
Kirándulásunk során több esőerdőn törtük át magunkat, barlangokban jártunk és mészkőből épült szurdokokban. Csipkés mészkő sziklákon másztunk a tengerpart mentén, ahol a sziklák sűrűjéből fehér homokos pálmafás oázisok nyíltak meg előttünk egy-egy völgyben. Bebújtunk az óceán által vájt járatokba és gyönyörködtünk a körülöttünk levő mészkőképződményekben, kis tavakban, pillangókban és ezeken kívül a niue-i azúr ablakban.
Egy érdekesség a szigeten, hogy a keleti parján elhagyott házak vannak, út menti sírokkal. Ílyen elhagyottan nézhettett ki egy-egy település régen járványok után.
Este a yacht klub vezetője BBQ partit rendezett nekünk, hajósoknak és a házába invitált minket. Velünk együtt ott volt Moonshadow, Roxi és Majica legénysége is.

20. nap, 2007.10.19.

Niue mindaddig Samoa-hoz tartozott, amíg a XVI. században meg nem szállta Tonga. 1774-ben Cook kapott ellenséges fogadtatást a szigeten pirosra festett fogú harcosoktól, ezért elnevezte a Vad-szigetnek. A szigetnek ilyen híre ment, és ezután már a bálnavadászok sem közelítették meg. Csak a XIX. században sikerült a misszionáriusoknak meghódítani. Pontosan 1900-ban angol fennhatóság alá került, majd rá egy évre új-zélandi. 1974 október 19-én kikiálltották a függetlenségét és Niue ma már a legkisebb saját magát kormányzó állam. Ennek ellenére, ugyanúgy mint a Cook-szigeteket továbbra is Új-Zéland támogatja és a lakosai új-zélandi állampolgársággal rendelkeznek, de az angolon kívül, egy saját nyelvet beszélnek, amely a tongai és samoai nyelvek keveréke. Az október 19-i ünnepséggel a függetlenségük kivívását ünneplik a szigeten.
A reggeli közbeni bálnales (megint itt voltak a hajók között) után kijelentkeztünk a vámosoknál, majd visszavittük a bérautót. A tulajdonos ezután eldobott minket a 2 km-re levő iskolába, ahol az ünnepséget tartották. Beszédekkel kezdődött a nyitány, majd táncosok (Niue-ről, Cook-ról, Tongáról és Tuvalov-ról) kezdték meg a vendégek szórakoztatását. Közben kirakodóvásár volt az udvaron, ahol egy verseny részeként szigorú zsűri pontozta az eladni való tárgyakat. Ezután más versenyek következtek (kókusz és dárdahajító, kosárfonó, kókusznyitó, tűzgyújtó stb) és ezzel jórészt el is ment a nap.
Még délután kipróbáltuk a helyi netet, de sajnos nem működött, folyamatosan lekapcsolt. Pedig egy heti előfizetésünk volt rá, mégsem tudtuk még egy órát sem használni. De a zuhanyzóban forróvízben lehetett legalább ruhát mosni. A mooringért egyébként napi 10 új-zélandi dollárt fizettünk és a helyi kókuszkenyér a kis boltban fenomenális volt.

A Cook-szigetekhez képest itt egy órát nyertünk, hogy Tongához közeledve, minden egyes megnyert órát elveszítsünk.

21. nap, 2007.10.20.

Reggel 10-kor indultunk. Az indulás után néhány órával egy repülőhal szállt a vödrünkbe. Olyan precízen szállt bele, hogy először azt találgattuk, ki tréfálta meg a másikat és helyezte bele. Ez azóta sem derült ki, így megállapodtunk a beleszállt változatnál.
A délelőtti nyugodt tengert, erősödő szél (20 csomó) és növekvő hullámok váltották estére.
Még visszagondoltunk és kuncogtunk az indulás előtti pillanatokon, amikor elbúcsúztunk a többi hajótól és Moonshadow-ék megkérdezték a széltől védett horgonyzóhelyen: hova mentek, nincs is szél?
De bizony a várva várt szél megjött, nem is kicsit.

22. nap, 2007.10.21.

Ismét repültünk a hullámokon. A csalinkat ma is elvitte egy fenevad és ismét az acélkötelet tépte szét. Délután sikerült Moonshadow-val beszélnünk, és megtudtuk, hogy mai nap utánunk az összes hajó elhagyta Niue-t. Most nem irigyeljük őket, mert a tegnapi 20 csomós szél után igencsak megnövekedtek a hullámok és ezt nekik még egy napig bírniuk kell. Várhatóan holnap reggel érkezünk Tongára. .

23. nap, 2007.10.22. , A be nem kovetkezett nap

A mai nap kimaradt az eletunkbol. Tegnap meg 21-et mutatott a naptarunk, az ejszaka azonban attertunk a tongai idozonaba. Tonganal kezdodik a datumvonal. A tongai ora 12 oraval elorebb jar, mint a greenwichi. A niuei orak 12 oraval greenwich utan jarnak. Igy tortent, hogy oktober 21-rol ketszer 12, azaz 24 orat ugrottunk elore az idoben, egyenesen oktober 23-ra. Meg szerencse, hogy nem 22-en volt a szulinapunk.
Ha nem ertitek, ne aggodjatok, altalaban a vitorlazok is napokig vitatkoznak, hogy hogy is van ez, elorebb-hatrebb-nyerunk-veszitunk-hanyadika van...
Az Ausztraliabol a Csendes-ocenra erkezo missziunarisok is megfeledkeztek arrol, hogy atleptek a datumvonalat, es kozel 60 evig rossz napon tartottak a vasarnapi miset.

Folytatás a következő részben..

24. nap, 2007.10.23.