| 2005.11.20 - 2005.12.14 »» 2/3 oldal »» | ...folytatás az előző oldalról | SzáguldásHajnalban megjött a passzát szél.
A rollgénoát kitámasztottam balra a spinakker-bummal, egy másik, kicsit nagyobb génoát felhúztam a kivehető 2. tartóra, kitámasztottam jobbra a főárbóc-bummal. Mindkét bummot preventerek tartják, a végükön csigákon keresztül szalad a génoák shotkötele, így a vitorlákat le tudom venni anélkül, hogy a bummokhoz kellene nyúlni. Midnkét génoa hátsó sarkát pont ez az elrendezés miatt feljebb vágattam, mint szokásos. Ez a szegény ember spinakkere.
Azóta is így jövünk, nem győzöm csodálni, milyen stabilan. Gyakorlatilag raumtól raumig tudjuk használni így a vitorlákat. A két génoa között van egy 10 centis rés, ott ki tud áramolni a levegő, ez stabilizálja a hajót. Ha erősödik a szél, egyszerűen becsavarom a rollgénoát.
A szél 12-15 csomó, északkeletről, ebben jövünk 6.5-8.0 csomót, néha - egy egy nagyobb hullámon lefele - elérjük a 9.5-t is. Persze segít minket a tenger-áramlás is 0.5-1.5 csomóval. Ez az áramlás kitart egészen a karib-tengerig, és napi 12-36 mérfölddel segíti haladásunk.
A hőmérséklet éjjel-nappal 24 fok, ma szépen sütött a nap.
A hullámok lassan nőnek, most kb. 2 méteresek, viszonylag sűrűn érkeznek, kicsit billegtetik a hajót. Gyönyörű csillagos az ég, a hullámok surrognak, néha megtőrnek, fenékbe billentik a hajót, mintha ők is lökdösni szeretnék Barbados felé.
Lassan fordulunk csak az uticélunk felé, még mindíg délnyugat felé haladunk, egészen a 16-os északi szélességig le akarunk menni, ott várhatóan stabil marad a passzát-szél, ott fogunk Barbados irányába fordulni.
Barbados már csak 1876 mérföld!
| | | A szélkormány kitartóan dolgozik | A vitorlák dagadnak | A fedélzeten üzemanyag, pufferek, szemetes... | | | | | | |
| 11. nap, 2005.11.30. , Downwind sailing | | A hal ide landolt | | Kibelezve | | Megsütve | | | | | Best of the best. Így is nevezhetnénk a mai napot. Folyamatos 20 csomós passzátszél, a hajó száguld Barbados felé, szikrázó napsütés.
Éjféltől vettem át az őrséget Gubitól. Közeledtünk a 16-os szélességhez, úgyhogy apránként fordítgattam a hajót a nyugati irányba. Éjszaka, miközben őrségben vagyok szoktam hagyni magam elaludni. Persze előtte beállítom az ébresztőórám, hogy negyedóra múlva ébresszen. Így zajlik az élet: csöng az óra, felkelek, körbe nézek, sehol senki, szél nem változott, hajóval minden rendben - ismét alhatok negyedórát. Hogy ne fogyjon az energia, ilyenkor mindent kikapcsolok (kivéve természetesen az árbócfényt és az órámat), az ősszes műszer, széljelző, GPS, radar sötétségbe borul.
4 óra körül Gubi felkelt, és a sötét hajót találta, én békésen aludtam a szalonban. Persze pár perc múlva már keltem fel, jöttem ki a kokpitba, meg is meglepődtem, hogy Gubi a kokpitban ült. Kicsit aggódott, hogy aludtam, de megnyugtattam, hogy ebből nem lehet gond. Errefele nincs az a hajó, amelyik a feltűnésétől számítva 15 percen belül nekünk jönne. Egyébként lassan semmilyen hajót sem látunk, nagyon szétszoródott az ARC mezőnye, a teherszállító hajók pedig nem ezen az útvonalon járnak. Mindenesetre Gubi vállalta, hogy egy darabig marad őrségben, úgyhogy reggelig ismét tudtam aludni: most aztán tényleg 'bucira' aludtam magam.
Reggeli fedélzeti sétámon szürke 10 forintos nagyságú valamit vettem észre. Mellette még egyet...meg még egyet. És a nyomok (pikkelyek) egy halhoz vezettek. Ez egy repülő hal volt, éjszaka kiugrott a vízből és pont alá úszott a hajó. Hossza kb 25 centi. Napközben gyakran látunk repülő halakat a vízből kikatapultálni, majd hosszú métereket repülni. Hihetetlen, de a hatalmas úszonyaikkal még hajtják is magukat, és érdekes irányváltoztatásokra, emelkedésre, süllyedésre képesek. Nem ritkát a 15-20 méteres röppályák sem. Visszatérve a halunkhoz, felmerült a kérdés: visszadobjam vagy megegyem?
Tudni kell, hogy Las Palmas óta nem pecáztunk. Most olvastam és nagy hatással volt rám 'Paulo Coelho: Az alkimista' című könyve, melyben a király intelme: 'Mindíg kövesd a jeleket!' Ez a fedélzetre került repülő hal is egy jel: kezdjünk végre pecázni, és együnk friss halat! Ezért a tenger adományát kibeleztem, majd megsütöttem és reggelire el is fogyasztottam. Nagyon finom volt, de nem túl nagy, kiegészítettem még 2 lágy tojással.
Délelőtti programunk a vitorlák átrendezése volt, eddig a nagyobb génoa volt jobb oldalon, a kisebb a bal oldalon. A szél íránya miatt az egészet megcseréltük (a vitorlák mellett a bummokat is). Mindezt úgy oldottuk meg, hogy végig haladtunk, hiszen a most már 3 méteres hullámokban sebesség nélkül (de azzal is) nagyon dülöngéltünk volna. 3 óráig tartott a művelet, de elégedett voltam az eredménnyel. Most már tudunk irányba haladni, minden duplán biztosítva, kikötve lekötve stb. Kiérdemeltem a 'Géza-pók' nevet! Az előrejelzés szerint a következő 9 napban hasonló szél várható, úgyhogy a fő- és hátsóvitorlákat úgy elcsomagoltuk, mintha Punatban készünlnénk kikötni. Rájuk nem lesz szükség, jobb, ha rajtuk a napfényvédő ponyva, a trópusi nap nagyon erős.
Ebéd és hajvágás után sokat filmeztünk, fényképeztünk: nagyon klassz látvány, ahogy a 2-3 méteres hullámokon halad a hajó. A szél 16-22 csomó körüli, a nagyobb hullámokon, lefele, tartósan a 9 csomót is el szoktuk érni, de a sebességünk nem nagyon esik le 6.5 csomó alá.
Hangosan sziszeg a víz, ahogy a hajótest kettévágja, a preventerek és shotkötelek recsegnek, ropognak. A hátulról jővő hullámok néha megtőrnek, ilyenkor az ember már messzebbről meghallja a morajlásukat, pezsgésüket. Van, hogy eltalálják a hajót, ilyenkor nagyot csattannak, egyszer még a kokpitba is becsapott a víz, Gubi éppen gyanútlanul a telefonját használta - szerencsére a telefon megúszta. A nagyobb hullámok hármasával járnak, kb. 10 percenként jön egy szerelvény, a hajó fenekét kifordítják, dőlünk jobbra-balra rendesen. Már megszoktuk, hogyha valamit leteszünk valahova, akkor az a következő pillanatban már nincs ott. De ez nem panasz részünkről, olyan mint egy vidám-park, és mi minden percét élvezzük.
Száguldásunknak megvan az eredménye is, 22:00-kor Barbados már csak 1773 tmf!
Gubi tollából:
A vitorla átrendezésről annyit, hogy a Géza nevű pókkal karöltve, akrobata mutatványok segítségével abszolváltuk a műveletet. Néha kétszer is meg kellett csinálnunk ugyanazt, mert valami nem stimmelt. Három óra komoly munka után kiérdemeltük az édes pihenést és egy sört: a kokpit padján fekve bámultam a megunhatatlan hullámokat vagy éppen szunyókáltam. A Géza leírása helytálló a száguldásunkról, ami hozzá kívánkozik az a most kezdődő éjszaka:
a sötétséget még adjátok hozzá a fenti leíráshoz, plusz még néhány komor felhőt körülöttünk, - alkonyatkor lógott az eső lába - kísérteties. Csak sejted a nagy hullámokat a sötétben, rejtélyes csillogások , felvillanások ,félelmes árnyékok a vizen... Élvezem!
Úgy tünik jól birom a hajó mozgását, kutya bajom, nem érzek semmit, az első pillanattól fogva egy szemernyi hányingerem nem volt.
Nálam a parton szokott kellemetlen lenni, ott imbolygok össze vissza.
Napi poziciók:
04:00 16-24N 27-45W
08:00 16-05N 28-17W
12:00 15-51N 28-33W
18:00 15-44N 29-08W | | | | A groszt elrakom | Haladunk | | | | Száguldás | | |
| 12. nap, 2005.12.01. , Csattogós éjszaka | | Délután a vitorlák kellemes árnyékot vetnek a hajóra | | Gubi telefonál az Iridium műholdas telefonjával |
| Gubi írja a délelőtt folyamán:
Ez volt eddig a legóceánibb éjszakánk. Kétszer is lerepültem az ágyról, csak az oszlop fogott meg. A sötétben nem láttuk a hullámokat, de nagyobbak lettek mint este, mert más zajokat hallottunk. Az egyik fokot reffeltük, igy is mentünk 6-7 csomot. A billegés tényleg olyan ahogy irtuk, nem túl zavaró, csak az, amikor 10 percenként kapunk valami maflást oldalról, ami nem a ritmus szerint jön. Az előbb amikor feltápászkodtam a kabinomban csak a Géza tátott száját láttam a másik kabinban, elmondása szerint akkora hullám jött hogy beteritette a hátsó kabint. Ez volt amire ébredtem. Nem tudom mi lesz ma a kis helységban, ahova még én is gyalog megyek.... Egyébként reggel 10 óra múlt, gyönyörű napsütés van, a tegnapi esőfelhők eltűntek, éjjel esett is egy kicsit. Megint berepült egy repülőhal, de visszadobtuk, mert nem kértük reggelire. Remélem tudja mekkora szerencséje van, és szól a hullámoknak, hogy csillapodjanak...
Na megyek én is napozni és olvasni, mint a Géza.
Érdekes volt a hullámzás. Az alaphullámzásra - ami körülbelül 3-4 méteres lehetett az éjszaka - valahonnan messziről egy kereszthullámzás rakódik rá, és ha pont olyan fázisban találkoztak egymással és hajónkkal, akkor a sötétben előszőr egy erősődő surrogó robajló hangot hallottam, amit egy nagy csattanás követett, majd a hajó erősen kibillent.
A délelőtt a szél enyhűlt, gyönyörűen sütött a nap, az elmúlt napok felhős időjárása után végre a napelemek is komolyan munkába állhattak.
Pihentünk, aludtunk, olvastunk, ettem, ezzel telt a nap. A szélkormány szépen terelget minket Barbados felé, a hajóval csak délután foglalkoztam kicsit, a fő ellenségünket kerestem, a 'kidörzsőlődést' (angolul chafe). A folyamatos, változatlan menet veszélye, hogy az egymással érintkező kötelek, vitorlák stb. kidörzsölik egymást. Bár a köteleken nem kellene állítani, kicsit húzogattam, engedtem rajtuk, hogy ne ugyanott legyenek a csigákon, ne ugyanott érjenek egymáshoz stb. A szélkormánynál a vezérlő-kötelek egészen kidörzsölődtek, a sérült végeket levágtam, egy darabig megint jók lesznek (a kötelek 2 éve a helyükön voltak).
Amióta a passzát széllel jövünk, napi 140 mérföld fölötti a 24 óra alatt lehajózott távolság. Ha kitartana a szél, 12 nap múlva megérkeznénk Barbadosra... mindenesetre holnapután az út feléhez fogunk érni.
Ismét Gubi irja a mai délutánról:
A nagy semmittevésben először jutott eszünkbe zenét hallgatni az ut során,mindjárt Leonard Cohen-el kezdtük naplemente előtt. (Ten new songs) Alapmű.
Ezek megzenésített versek. A naplemente szomorkás melankólikus színeihez és a hullámok zúgásához is jó aláfestés volt. És jött a 'River of Dark in Babilon' -- megint itt az éjszakai őrségem.
'By the rivers dark where i could not see
Who was waiting there who was hunting me
I did not know and I could not see
Who was waiting there who was hunting me'--
A CÁPÁK ! Jujj de félek!
Erősödik a szél, jöhet Nick Cave JJ Cale , Vollenweider ?
Déli poziciónk:
15-25N 30-49W | 13. nap, 2005.12.02. , A hullámNagyon kellemes menetben haladtunk ma is Barbados felé. Napközben a szél ingadozott 15 és 22 csomó között. Annyira hozzászoktam már a hajó mozgásához, hogy miután a délelőtti kabintakarítást befejeztem és kijöttem a kokpitba, teljesen rácsodálkoztam a 3-4 méteres hullámokra.
Ebéd után azonban jött egy hullám, teljesen más írányból mint a többiek. A navigációs asztalnál ültem, mikor hatalmas csattanást hallok oldalról, és a szalon oldalsó ablakán bejön kb. 100 liter víz! Kb. úgy nézett ki, mintha valaki egy lavór vízet beöntött volna. Eddig is voltak olyen gyanuink, hogy valaki szórakozik (pld. éjszaka egy pohárnyi víz a kokpitba fröccsent) de ez már több a kelleténél. Elmosta az ágyamat és a padlót. Azért szerencsénk is volt, a fényképezőgép, kamera 10 centivel úszta meg. A másik szerencse, hogy az ilyen esetekre felkészültem: a matracok vízhatlan anyaggal vannak bevonva, így nem tudják magukba szívni a sós vízet, elég csak a huzatot kimosni.
Az időjárás-előrejelzés szerint marad a passzát szél a következő 10 napban, talán 11 nap múlva Barbadoson leszünk...
Déli pozíciónk: 15-03N 33-07W | 14. nap, 2005.12.03. , Félúton | Félúton a Rotor! | | Minden naplementének ilyennek kéne lennie, de nincs nagyon szerencsénk |
| Gubi tollából:
ÜNNEPELÜNK!
Ma hajnalban valamikor elértük a félutat térben is, időben is, pontosabban időben már 1-2 napja. Nehéz felbecsülni a hátralévő időt, mert még minden lehet. Csak annyit mondhatunk, hogy ha az elmúlt három nap átlagsebességét veszem, akkor még 11-12 nap van hátra. Ez már szinte semmi, attól félek, ugyanolyan gyorsan elrepül majd, mint az első 14 nap. Az ünneplés abban merült ki, hogy szépen megfürödtünk (vödrözés), aztán nekiálltunk ebédet főzni. Fasírozottat készítettem a Gézának, darálthús-konzervból, a többi ugyanaz volt benne mint otthon. Nem lett olyan finom, mint az anyukámé, a darálthus miatt, ami olyan löncshús szerűség, meg túl forrón sütöttük, lassubb gázon kellett volna. De az ize egész jó lett, nem sajnáltam a hagymákat és a borsot. A masszát én készítettem, aztán a Géza kedvet kapott hogy megtanulja, és így ő sütötte ki. Mondtam neki, hogy ne méricskélje a belevalókat, akkor biztos nem lesz elég jó, hanem szemre és izlés szerint...
A 26 fokos sör nem esett igazán jól rá... Nem semmi volt a hagymapucolás ebben a dülöngélésben, ezért krumplit már nem volt kedvem főzni köretnek.
Most meg császármorzsát készít a Géza vacsira, csak egy olló kell neki hozzá, hogy a zacsit felvágja. Ja,így könnyű.
Egyébiránt a mai hajókázás épp olyan, mint már vagy négy napja: 10-15 csomós szelek, hátszél, kisebb nagyobb hullámok, többnyire szabálytalan dülöngélés, főleg ha gyenge a szél és kicsi a sebességünk. (Ez éjjel, richtig akkor fordul elő, amikor nekem kéne aludnom, de nem tudok, mert ide oda gurulok az ágyon Géza: és hiába javasoltam, Gubi a gurulásgátlót - mert ilyen is van - nem használja)
Napoztunk, olvastunk egész nap. Otthon meg a tél hidege...Brrr
Élőlényekkel nem találkoztunk már több napja, csak repülőhalak vannak körülöttönk gyakran. A fedélzeten is landol néhány, aztán meg a Géza gyomrában...
Érdekesen repülnek, kiugranak, kifeszítik a szárnyaikat, ha szerencsés szögben ugranak a szélhez képest úgy 3- 40m-t is megtesznek a levegőben. Leszállni viszont nem tudnak, hanem egyszercsak elfogy a felhajtó erejük, és simán leesnek.
Nagyon jó hogy elhoztam az óceán vitorlásruhát, néha még a 25 fokos éjszakai melegben is jól esett bele bújni, és egy helyben üldögélni öt-hat órát. Viszonylag kevés polo és alsónemű fogy, nem nagyon 'koszolódunk'. Az őrségbeosztásunk spontán alakul, mindketten jól birjuk az éjszakázást, viszont nappal egyre többet alszunk. Beri Beri? A monoton utazásoknál egy idő után aluszékonyság vesz erőt a csapaton. A sivatagban is. (Rejtő.) Ez igy jó tudományos, mi?
Azért jó ez a császármorzsa, na, legyűröm egy kis baracklekvárral.
És a hajó megy.
'The hunger for your touch...'
Az a hír járja, hogy sokan látogatják a hajónaplót, aminek nagyon örülünk. Ti már szinte mindent tudtok rólunk, de mi rólatok - tisztelet a kivételeknek - keveset. Nagyon örülnénk, ha pár sorban írnátok nekünk magatokról. Használhatjátok a bal oldalt az üzenetek gombot vagy a főoldalról nyiló üzenetküldés oldalt is. Várjuk a bemutatkozásotokat!
Többen érdeklődtetek a hajó energiaellátásáról, így most ez következik:
Energiagazdálkodás
A cím akár egy szakiskola tanórájának a neve is lehetne. Brrr.. Keresek valami frappánsabbat: ... ... ... most nem jut jobb eszembe, marad ez.
A hosszabb vitorlás utaknál sarkalatos pontja a hajózásnak az elektromos energia biztosítása. Nincs parti áram, önellátóknak kell lennünk. Csak annyi energiát szabad elhasználni, amennyit pótolni is tudunk, különben egy idő után - érthető módon - elfogy.
Ezzel a területtel komolyan foglalkoztam a hajó felkészítése során, mert a legtöbb óceánt járt vitorlázó - akikkel beszéltem - energia-hiányra panaszkodott.
A Rotoron a fogyasztók (világítás, navigáció stb) és a motor különálló rendszerek, önálló akkumulátorokkal, generátorokkal stb. Az energiát elsősorban napelemekből nyerem: papírforma szerint - ideális helyzetben - 300W (25A!) teljesítményt adna le a hajóra felszerelt 6 db napelem. De ideális helyzet nincs. Ha süt a nap, a reggeli órákban a napelemek 6-7A-t, délben 15-18A-t termelnek, ami azért nem rossz. Felhős az ég? Marad 1-2A. A napelemek a korlátra vannak felszerelve, kihajthatók, mint egy ürállomás napelemjei. A dőlésszögük állítható, akkor termelnek hatékonyan, ha a napsugarakkal 90 fokot zárnak be.
Hogy az éjszakákat és a felhős időszakokat átvészeljem, viszonylag nagy, 6x100Ah=600Ah mélykisüthető akkumulátorokban tárolom az energiát.
Ha nagyon megszorulok, akkor persze beindíthatom a hajó főmotorát, a rajta levő generátorral is tudom tölteni az akkukat (lemerült akksik esetén kb. 40A-t tőlt). Ha mégjobban megszorulnék, van nálam egy 650W-os aggregát is, amellyel 240V-ot tudok termelni, majd a beépített 60A-es töltővel az akkukat tudom tölteni.
A mérleg másik odala a fogyasztók: navigációs fények, GPS, számítógép, radar stb.
Az energiafogyasztásom minimalizáláshoz a következőket tettem:
- a nagyobb fogyasztók számát minimalizáltam: elektromos automata kormány helyett szélkormányt használok, a hütőt csak tárolónak használom (ez a 2 megoldás szerintem a hajók nagy részénél problémamentessé tenné az energia-egyensúly megteremtését)
- a navigációhoz alacsony fogyasztású ipari PC-t+TFT-t használok, ez szolgáltatja a zenét is
- műszereket illetve azok háttérvilágítását csak akkor kapcsolom be, ha rájuk akarok nézni (radar, széljelző stb)
- az izzókat kisebb teljesítményűre (5W) cseréltem ki, és csak az olvasó-kuckókban maradtak a nagyobb fényű izzók (15W)
- az inverterek, rádiók (kivéve VHF) használatom kívül teljesen áramtalanítva vannak (a rádiók kikapcsolt állapotban is fütik egyes alkatrészeiket)
- navigációs fényként a hajó-árbóc tetjén levő háromfényű lámpát használom (1 égő 3 helyett)
Gyakorlatilag a hajó müködtetéséhez egyedül a navigációs fény szükséges (+VHF rádió) illetve néha a GPS. Ezek áramfelvétele minimális. Tehát ha szükséges, akármeddig tudunk haladni motor indítása nélkül.
Persze a napelemek sokkal több energiát termelnek. Bőven jut a számítógép, egyéb műszerek használatára, az emailek küldésére-fogadására. Ha sok a felesleges áramunk, akkor szoktunk zenét is hallgatni. Ha napokig nem süt a nap, akkor 4-5 nap után vagy emailt kell szüneteltetnünk vagy motorral töltünk (hát persze, hogy az utóbbit választjuk).
Összefoglalva úgy érzem, sikerült energia szempontból messze túlméretezni a termelő oldalt a fogyasztó oldalhoz képest.
Ui: többen kérdeztétek a szélgenerátort. Én elvetettem, mert zajos, drága, bonyolult, rövid a várható élettartama, hátszeles vitorlázásnál (lásd mi) a látszólagos szél kicsi.
Déli pozíciónk: 14-46N 35-05W | 15. nap, 2005.12.04. | Még (már csak) 1250 mérföld! |
| Gubi a vasárnapról:
Mióta a passzátszélben hajózunk, minden nap egyformának tűnik. Ez a nap is eltelt, épp úgy mint az előző öt-hat. Igazából mostanra lettünk teljesen egyedül, körülöttünk nem láttunk hajót már 5-6 napja. Most hogy belegondolok, repülőt sem láttam napok óta. Viszont, amit még nem irtam, éjjelente rengeteg meteort látni, némelyik egész hosszan ég. Napközben csak repülőhalak vannak, semmi más. Ma a vizet nézve a színeken filózgattam, valyon hány árnyalatát vagyok képes befogadni a kéknek? Órákat elvagyok igy. Nem vagyok én dilis?
Délben a Géza remekelt,a nagymamája receptje alapján sütött tócsit, amit ugy nevez, hogy krumplis palacsinta. Látszik, hogy pesti gyerek. A lényeg persze nem az elnevezés, van még vagy 5 neve, hanem az íze. Nagyon finomra sikerült (kezdők szerencséje :)
Emilen kaptuk a hírt, hogy befutott az első ARC-os hajó, egy 96 lábas versenyhajó, profi személyzettel 4 fő, + 8 fős orosz társaság akik kibérelték őket.
Hé, emberek ezek már nem csak a spájzban vannak!
Persze az első helyük nem érvényes, mert 3 napot motoroztak, az oroszok nem bírták a szélcsendben lötyögést. (a "racing" osztálynak nem megengedett a motor használata a haladáshoz, csak a "cruising" osztály hajói tehetik ezt meg)
Las Palmasban hallottam még, hogy Barbadosnak volt egy kormányzója a 16.században, aki kitalálta, hogyan kell meggazdagodni. Ültetett a tengerpartra a legzátonyosabb részen két pálmasort, éjszaka meg lámpásokat akasztott rájuk. A szegény hajósok meg lépre mentek, fennakadtak a zátonyon. Akkor kiküldte az embereit, mindenkinek egy fejjel kellett visszatérnie a roncsokról. Túlélő nem maradt, igy aztán övé lett az egész rakomány. Milyen kedves világ. Bár neki sem lehetett hosszu élete. | Bár egy kicsit lelassultunk, azért továbbra is jól haladunk. Hajnali 2 óra körül a passzát-szél elcsendesedik 6-8 csomóra. Ilyenkor kezdődik a lötyögés, dölöngélés. A hullámok megmaradnak, kirázzák a szelet a vitorlákból. Azt a megoldást találtam, hogy csökkentem a vitorla felületet, hogy lassuljon a hajó, kicsit háromnegyedszél felé fordulok így a megnővekedett látszólagos szélben a fennmaradt vitorla kevesebbet lobban be. A belobbanás után a vitorlák nagy dörrenéssel telnek meg ismét a széllel. Hogy az igénybevétel csökkenjen, a shotköteleket 90 fokban gumipókkal erősen meghúztam, így miközben a vitorla kezd megtelni a széllel, a gumipók csillapítja a kötél megfeszülését. A lötyögésen segítenek a squallok. Ezek mini-szélviharok. A csillagos eget sötét felhő takarja el, hoz egy kis esőt meg szelet, amivel kb. negyedóráig ismét jól tudunk haladni. A passzát szél hajnalban ismét felélénkül, a hajó megindul, a konzervek nem zörögnek tovább a dölöngélésben.
Lassan elfogynak a gyümölcsök, még 1-2 alma és narancs van. A citromunk megpenészedett, a répánk megfekedett és elfonnyadt. Krumplink még van pár kilo, illetve van még sok tojás is.
Egy újabb jel, ami arra utal, hogy közeledünk a Karib-tengerhez: a rádiós email program már nem a Las Palmasban levő átjátszót mutatja hozzánk legközelebb, hanem a Trinidadban levőt. Barbados távolsága: 1250 mérföld.
Déli poziciónk: 14-45N 37-04W | 16. nap, 2005.12.05. , Ma jön a Mikulás | | Pucolom a krumplit | | A konyhában |
| Gubitól:
A Mikulás nekünk is hozott némi változást: éjjel miután leadtam az orséget, hajnali 4 tájban beindult egy squall. Felerosödött a hátszél úgy 20-25 csomóra, vágtáztak felettünk a komor fellegek, és vágtáztunk mi is, 8-10 csomóval. Isteni volt,a megváltozott zajokra és mozgásra ébredtem.
Kiszóltam Gézának, hogy nem reffelünk-e. Azt mondta, nem. Akkor jó, és visszabujtam a kuckómba. Mire kivilágosodott egy kicsit alábbhagyott a szél, de nem sokat, ugyhogy videóztunk fényképeztünk ezerrel. A hullámok végre igazi óceáni hullámok, a tetejükön elfujta a habot a szél, összességében azt hiszem 4-es tengernek felelt meg. Olyasmi volt a felszine mint egy közepes Borának, fehér habos csikok, csak a hullámok 3-4 méteresek voltak. Hátszélben isteni volt a rohanás, és a hullámvasutazás. Víz nem csapott be sehol. Néhány repülohal belénk akadt, az eros szélben nem tudtak kormányozni. Ezek minek ugrálnak ki? Szerintem csak kedvtelésbol. Ragadozó elol nem kéne ennyire messze repülniük. Délre visszaállt a normális szél. Újabb esemény, utolért bennünket egy vitorlás. Rövid rádiózás után kiderült hogy angolok, 249.sorszám alatt futó ARC-sek. Nekik sem leheteett sok társaságuk az elmúlt napokban, mert vidáman talkative módon beszélgettek velünk. Megegyeztünk hogy kölcsönösen lefotózzuk egymást.
Géza nagy örömmel örökítette meg hogy enni lát - bezúztam egy rakottkáposztás konzervet.
A Rotoron annyi minden van, hogy még a Géza sem biztos hogy tudja, mi és hol. pld távcsövet négy napig nem találtunk. Részemrol ami bevált az a casio órám, iránytuvel, barométerrel, stb. Éjjel mindig kéznél van, nem kell felállni bekapcsolni a GPS-t, a helyes irányt igy is látom. A másik ami nagyon megérte, az iridium. Az elszigeteltségen nagyon sokat segít, biztos nem véletlen hogy egyre többet használom. Az éjszakai távcso is bevált, a hajok fényeit lényegesen hamarabb észre lehet venni vele. A Gézának is tetszik. Néha követem a navigációt az én kis laptopommal és GPS-el, de csak ugyanazt látom mint Gézáén.
Különben meg spórolunk az árammal. Ez a nap is eltelt, megyek orségbe.
A hajnali rohanás után kacskaringót készítettem reggelire - nagymamám gyakran készített ilyet gyerekkoromban reggelire. Íme a recept:
Kacskaringo
Két tojást keverj ki egy csipet sóval, 1 evokanál cukorral és annyi liszttel, hogy ha kanállal kiveszel belole kicsit folyjon le a kanálról. Forró nem túl sok olajba kanállal csurgasd bele, olyan formára amilyent akarsz. Másik oldalát is süsd meg rövid idore.
Finom!
Hogyan telt a napom?
Reggeli után bejárást tartottam a fedélzeten, ellenőriztem a vereteket, köteleket, nincs-e valami meglazulva, nem dörzsölődik-e valami, kötelek nem kopottak-e stb. Mindent rendben találtam. Miután tegnap befejeztem Stendhal: Vörös és Feketéjét, valami komolyabb művet kerestem a hajó-könyvtárban (mert ilyenünk is van!), nekiláttam Leon Uris: Exodus-ának. Ebédre Smack-féle csirkehúsos tésztát ettem. Kis szieszta és olvasgatás után edzettem, majd tengervízben megfürödtem. Este téliszalámis kenyér paradicsommal volt a menü, majd következett az emailek letöltése, olvasása, válaszok küldése.
Mást most nem is igen tudok Gubi leírásához hozzátenni, talán ennyit:
Déli poziciónk: 14-39N 39-02W. | 17. nap, 2005.12.06. | A déli pozíció | | Az Epsilon hurrikán és a Rotor helyzete (köszönjük a képet Mitnyik Lacinak) | Délelőtt sikeres rádióösszekötettést valósítottunk meg HA5APK (Tibor) és HA5CAR (Karesz) rádióamatőrökkel. Velük volt Görög Péter is, aki pár éve megkerülte saját vitorlásán a földet. Péter sok jó tanáccsal ellátott minket, Tibor és Karesz pedig felajánlották segítségüket, amit ezúton is köszönünk. 11:30 UTC-re beszéltünk meg összeköttetéseket 21.373 kHz-en.
Mi egyenlőre nem pecázunk, de rádión hallottuk, hogy az ARC mezőnyben többen is fogtak halakat, pld. cápát, barrakudát.
A passzát-szél továbbra is egyenletesen fúj, a vitorlákhoz napok óta nem kellett nyúlni. A napi bejáráson a szélkormány kötelén megint kidörzsőlődést fedeztem fel, átalakítottam egy kicsit, remélhetőleg ezzel megszűnt ez a probléma.
Este toronymagas viharfelhők gyülekeztek mögöttünk. Már kikészítettem a szennyesem a fedélzetre, hogy az esőben kimossam, de a vihar (és a zápor) elment mellettünk. Gubi korábban tengervízben mosott, és hiába öblítette ki édesvízben, nem lett jó. Ahogy kicsit nedvesebb a levegő a ruhák is nedvesedni kezdenek a sótartalmuk miatt.
Szemünket rajta tartjuk az Epsilon hurrikánon, amelyik pont mögöttünk jön és felénk közelít. Emailen naponta megkapjuk a Miami Ocean Prediction Center jelentését és előrejelzéseit, a térképeinkre felrajzoljuk az Epsilon várható haladását és hozzá képest a hajónk várható helyzetét. Az előrejelzések szerint - mire pár nap múlva utolér minket - már csak maradvány-szelekre - 25-35 csomóra számíthatunk. De még az is elképzelhető, hogy erőre kap, ahogy a 28 fokos tengervíz fölé ér, és lehet, hogy menekülnünk kell előle délre. Valaki igazán szólhatna neki, hogy a hurrikán évszak novemberrel együtt már véget ért!
Déli pozíciónk: 14-16N 41-33W | | | Hajnal | A tavolban egy vitorla | O is 2 genoat hasznal | | | | ARC 259 | Tejberizst keszitek | Kint turmixolok, ne frocsogjon a konyhaban | | | | Hatraneztem... | Gubi vacsoraja...hidegen...brrrr | Naplemente | | | | | | |
| Folytatás a következő oldalon... | | | |
|