Hajónapló: Rotor Világ I. rész: Irány az óceán in English

     2005.09.20 - 2005.11.15                                   »»   7/8 oldal   »»

Ugrás oldalra:12345678

 
...folytatás az előző oldalról

Bemotoroztunk a hatalmas kikötőbe, melynek legbelső sarkában a térképünk szerint van egy yachtkikötő. Negyedóráig motoroztunk a hatalmas teher- és személyszállító hajók között, de marina helyett egy betonfalat találtunk csak. Az egyik oriás katamarán mellett volt egy kis hely, Tomit akár itt is kirahatjuk. Neki készülődtünk a kikötésnek, és már közeledtünk a parthoz, amikor egy szirénás autóban megjelent a port police, hogy ide bizony nem köthetünk ki. Csalódottan kimotoroztunk a kikötőből, és végül Tomit a nem messze délre levő másik yachtkikötőben tettük partra. Gyorsan kellett búcsúznunk, mert az apályt el kellett érnünk a Gibraltári szorosban.
Dagálykor hatalmas mennyiségű tengervíz áramlik be a szoroson keresztül a Földközi-tengerbe, ennek a víznek egy része elpárolog, a maradék apálykor visszaáramlik az óceánba. Ez az áramlás 4-6 csomót is elérheti. A hajónk sebessége is hasonló, tehát ha például dagálykor kifele vitorláznánk 5 csomóval és 5 csomós lenne a szembe áramlás a hajó gyakorlatilag egy helyben állna. Ezért megfogadtuk a pilotkönyv tanácsát, miszerint Gibraltárról a dagály tetőzése után 3 órával induljunk. Így az út elején egy darabig szembe jött a víz, sebességmérőnk 6-7 csomót mutatott (kellemes hátszelünk volt), de a GPS szerint csak 2 csomóval mentünk. Maradtunk a spanyol partok közelében, mert ott kisebb az áramlás.
A pecát már induláskor kidobtuk és a kapásjelzőnk egyszer csak nagyot szólt, egy hatalmas halat sikerült fognunk, az eddigi legnagyobbat. Még élt, úgyhogy betettük a halas ládába és öntöttünk neki tengervízet. Belezés reggel.
Tarifát elhagyva lassan megfordult az áramlás, és szinte kirepített minket a szorosból. Nagyon érdekes jelenségek figyelhetők meg ilyen erős áramláskor. Például hiába fúj 25 csomós szél, a tenger szinte teljesen sima. Korábban, a széllel szembeni áramláskor apró, nagyon hegyes törőhullámok alakultak ki. Néhány helyen 5-6 méteres örvényeket is láttunk.
A szorosban a nagyhajók kijelölt sávokban hajóznak, nekünk, kishajónak elsőbbséget kell adnunk, a sávot csak merőlegesen keresztezhetjük. Ez pontos időzítést kívánt, mert a sáv több mérföld széles, a hajók szép sorban haladnak, jól kell ütemeznünk a fordulónkat, hogy ne vasaljon ki valamelyik konténerszállító, és át tudjunk slisszolni közöttük.
Közben a szél 6-osra erősödött 7-es befújásokkal, bő negyedszélen szépen lekereszteztük a hajóforgalmat.
Miközben közeledtünk a marokkói partokhoz egy nagysebességű motorosról reflektorral megvílágítottak. Valószínűleg a parti őrség figyelte, hogy mit csinálunk. Irányt váltottunk, hogy minél előbb eltávolodjunk a parttól, és kiérjünk a nemzetközi vízekre. A motoros elment, de lekapcsolt lámpákkal szép lassan visszajött (azt hitte, hogy így nem vesszük észre he-he), és kb 1 órán keresztül kisért minket. Amikor kiértünk a marokkói felségvízekről, a motoros is visszafordult.
Itt még sűrű a hajóforgalom, figyelni kell, ráadásul már találkoztunk halászhajókkal, sárgán villogó szárnyashajóval is. Bár délen vagyunk, nincs túl meleg, a kabinban a hőmérséklet 15 fok, a tenger víze 22 fokos.
És akkor a napi poziciók:
19.00 36-00N 5-41W
21.35 35-54N 5-41W
24.00 35-53N 5-56W
03.00 35-51N 6-11W


27. nap, 2005.10.16. Vasárnap, Az első napom az óceánon

Az eddigi legnagyobb fogás
Van vagy 3 kg
Erre a szakaszra őrséget cseréltünk Oszival. Eddig a 'dog-watch' az enyém volt (ez az éjféltől 4-ig tartó időszak), viszont előtte és utána is tudtam éjszaka aludni. Most én vagyok 20-24-ig majd 4-8-ig őrségben.
Már egészen eltávolodtunk a partoktól, úgyhogy ideje lett délre fordulni. A szorost elhagyva a szél gyengült, teljesn vitorlázatot bontottam és 5-8 csomós szélben 3-4 csomóval csordogálunk. Itt kint az óceánon másmilyenek a hullámok, mint amihez eddig szokva vagyunk. Körülbelül 2 méteres döghullámzásban haladunk, de ezek a döghullámok 100-120 méterenként jönnek. Az ember észre sem veszi őket, csak ha például mellettünk megy el egy nagy konténerszállító hajó, akkor tűnik fel, hogy:
- Hoppá! Eltűnt a hajó! Hoppá! Most megint látszik. - erre a hullámzásra aztán felépül egy másik irányból jővő kb. félméteres döghullámzás, és ennek a tetején van egy kicsike élőhullám a szellőnek köszönhetően.
1-2 hajóval találkoztunk a nap folyamán, illetve egy szembe jővő vitorlás volt megrökönyödve azon, hogy vitorlával jövünk, hívott a rádión, azt hitte, hogy motorral megyünk.
Oszi reggel kibelezte a halunkat. Hihetetlen nagy, legalább 3 kg, és izmos, zömök hal. Legalább a 2/3-a kárba fog veszni. Hütőt ugyanis lekapcsoltam, spórolunk az árammal (kell az online napló feltöltéséhez - értitek - a prioritások megvannak).
Eddigi pozicióink:
06:07 35-49N 6-26E
08:20 35-44N 6-23E
10:58 35-39N 6-38E
Az Atlanti-óceán még mindíg a kellemes oldalát mutatja, bő negyedszélben 6 csomóval haladunk a Kanári-szigetek felé. Oszi délben finom sült halat szervírozott. Sajnos a hal 4/5-ét ki kellett dobni. No nem azért mert ehetetlen, sőt. Sok. Csak nehogy megharagudjon a természet, és ne adjon több halat. A hajó és a legénység is csúcsformában várja az utazás folytatását. Gibraltár óta megtettünk 104 mérföldet, hátra van még 600. Jól haladunk, napközben volt egy szélcsendes időszak, 2 órát motoroztunk, legalább töltöttük az akkumulátorokat is.
További napi poziciók:
12:00 35-36N 6-39W
17:00 35-24N 6-52W
20:08 35-15N 7-04W


28. nap, 2005.10.17. Hétfő

05:14 Olajóceánon motorozunk a kanári-szigetek felé. Persze a hatalmas döghullámok megmaradtam, de ezekből csak annyit érezni, hogy néha picit lassulunk (felfele), néha gyorsulunk (lefele). Talán reggel lesz egy kis szél, az időjárás előrejelzés szerint egy hidegfront fog áthaladni a fejünk felett.
Az óceán még mindíg nem mutatta ki a foga fehérjét, kicsit olyan érzésünk van, mintha azt suttogná mosolyogva:
- Gyertek, gyertek, nincs itt semmi, amitől tartani kellene, gyertek csak szépen, bentebb, bentebb, tovább... - brrrrr, mi lesz ebből?.

14:00 Délelőtt beindult a szél, végre ismét teljes vitorlázatot bonthattunk. Félóra múlva már sok volt mindhárom vitorla, a grószt lereffeltük. Félóra múlva enyhűlt a szél, grósz vissza ki. 2 óra múlva teljes szélcsend. Vitorlák le. Egyenlőre nem indítunk motort, spórolunk... csak jön egy kis szél hamarosan..

Naplemente
Háromnegyed 5-ig lötyögtünk egy helyben. Előszőr csak egy kis szellő jött, majd fuvallat majd beindult a kellemes 15-20 csomós szél. Csak sajnos pont arról, amerre menni szeretnénk. Egy darabig Afrika felé közeledtünk, majd irányt váltottunk az óceán közepe felé. A hatalmas hullámokat 6-7 csomóval szeltük, néha, amikor felszaladt a hajó egy-egy meredekebb hullámra, hatalmas robajjal szakadt bele a mögötte tátongó lyukba. Szerencsére a szél lassan befordult északnyugatira, így mi is vissza tudtunk állni írányba.
Ma az estebéd grízgombócleves volt babfőzelékkel, tarjával.
Napközben láttunk egy olajfuró tornyot, amit egy kisebb hajó vontatott. Éjszaka pedig delfinek látogattak meg minket.
Bár a kabinban a hőmérőnk csak pár fokkal mutat melegebbet, sokkal melegebbnek érezzük az időt. Eddig az éjszakai őrséghez kellett a pamutalsó, termonadrág, 2 poló, 2 pulcsi, vitorlás nadrág és kabát, ma már elég volt 1 pulcs és a vitorlás ruha is a szekrényben pihen.
Élvezzük a haladást, a lassú tempót.
És most a napi poziciók:
02:00 34-53N 7-26W
08:20 34-31N 7-54W
12:00 34-20N 8-11W
17:00 34-16N 8-14W
20:43 34-07N 8-19W
24:00 33-51N 8-36W


29. nap, 2005.10.18. Kedd, Motorlázunk az óceánon

Elöttünk messze a Kanári-szigetek
Hajórészlet
Oszi tollából:
Motorlázunk az óceánon! Hát ezt nem gondoltam volna! Most is csak azért vannak kint a vitorlák, hogy időnként bellobanjanak, de hátha 10 csomó fölé tornázza magát a nyugati szél.
Ma nem jól aludtam, annyira hánykolódott a hajó szél hiánya miatt,hogy én is csak dölöngéltem össze-vissza az ágyban és nem jött álom a szememre. De legalább nekem nem kellett hánykolódnom(-: A Géza pedig mindent elkövetett, hogy haladjunk -ezért állandóan állítgatott valamit óriási csattanásokkal- aztán végül a váltás előtt előbújtam a kabinomból, Ő meg kapva az alkalmon elhúzott aludni. (Géza megj: éjszaka erős szél volt, 6-7 csomóval száguldottunk, csak Oszi rosszul emlészik) Nekem sem sikerült megdöntenem a szélnélküli vitorlázás sebességrekordját, pedig tegnap délután egész napos lötyögés után olyan ígéretesen beindult egy 20 csomós szél és hasítottuk a habokat veszettül, reméltük meg sem állunk Grand Kanáriáig. Ez a remény reggel nyolckor fogyott el és motort indítottunk. És maradtak a holthullámok, ami itt állandónak tekinthető. Aztán délelőtt megint azt játszottuk, hogy ki a fogó a zivatar vagy mi? Egy párszor leöblítette a nyakamat és a hajót, a fedélzettnek jobbat tett, legalább mosott valamit a sok sóból. Egyébként éjszaka a gyakran felhős égbolt ellenére szinte szürkületi villágosság volt - a teliholdnak köszönhetően - néha holdfénynél írtam a naplót és tisztán láttam néhány delfint a hajó mellett 50 méterre.
Ebédre Géza csinált paradicsomos spagettit sűritett paradicsomkonzervből, utána pudinggal kápráztatott el. Este majd én is főzök neki valami finomat. Délutánra szép napos idő kerekedett, nem csoda ha hidegfront vonult át, csak hát a szél is fújhatna legalább egy kicsit jobban. (És nem nagyon-nagyon!)

22:30 Cseréltünk a Gézával Szolgálatot, mert Ő sem tud aludni a pihenőidejében, én sem az enyémben, így most visszaállunk a régi rendre. A víz lassan nyugodtabbá válik alattunk, most nagyjából olyan, mint amikor Hvar felé kell hátszelezni. Mégiscsak kellemesebb, nemde? Ezt igazából magamtól kérdezem, mivel egy kicsit fáj a hasam és émelyeg a gyomrom, de nem hiszem, hogy mostanra lettem volna tengeribeteg.
Eddig 322 mérföldet jöttünk Gibraltárból 230 fokban (persze Tarifa után 20 mérfölddel fordultunk, nem a szárazföldön keresztül hajóztunk) és még 398 mérföld van hátra Las Palmasig ugyanebben a COG-ban, jelenlegi sebességünkkel az ETA (nem a Baszk) to Dest 78 óra, amit igen kétlek. Kérdés milyen adatokat írtam a naplóba? A helyes megfejtők között kisorsolunk mondjuk egy Karib-tengeri vitorlázást a Rotoron, szigorúan önköltséges alapon. Várom a válaszokat! Holnap pedig a nap delelését fogom megmérni, de nem mondom meg, hogy milyen hajóidőt használunk,jó? Ja és hány éves a kapitány, ezen adatokból kiderül. Na de elég ebből a humoros fejtörőből, csak unalmamban kínlódok a naplómon, most megyek körbenézni, igaz-e a radarkép és tényleg nincs egy darab vas(aló) sem 8 mérföldes körzetben? Igaz. Csak a Hold ragyog gyönyörűen majdnem a Zeniten, kár hogy nem barnít, már úgy néznék ki, mint aki minden nap szoláriumozni jár. Azt is megmérhetném most, de az bizonytalan eredményt adna. De azért megpróbálom. Megmértem: a Hold méréséből az adódott, hogy -15,4 Nm vissza, ott 3 órával ezelőtt jártunk. Rámértem a Marsra is(ami a hold alatt látszik nem sokkal) ez -2,4 NM vissza, ez sem túl jó mérés. Persze a holthullámokat elfelejtettem, így állandóan mozgott a horizontom is meg a hajó is, de ez nem szolgál mentségül. Kiváncsiságból a két mérésből adódó helyzetvonalakat is megnéztem, aszerint a 39N és a 09W ponton kellene lennünk. Így jár az, aki 2 egymás melletti égitestből akarja megtudni az éjszaka közepén, hogy merre is jár? Majdnem olyan jól csináltam mint az Argó című filmben a fiúk. Ezért nem kell magányosan a holdvilágban sex(s tán s)-el foglalkozni, abból csak bajok lesznek. Lásd Odüsszeus. Na így telik el szép lassan el egy 3/4 éjféli szoli, az előbb a Géza felriadt, mert azt álmodta, hogy már 1 óra van és egy túrós sütivel keltem. Azt mondta nagyon finom volt, aztán visszadölt. Kiváncsi vagyok én ma miről álmodok? (A tegnapit helyhiány miatt nem mesélem el) Na tényleg mindjárt egy óra, de honnan vegyek most túrós sütit? Üdv. a Rotorról!

Oszi érdekes fejtegetése után most jöjjenek a napi poziciók:
02:00 33-51N 8-46W
10:00 33-32N 9-03W
16:00 33-13N 9-32W
24:00 32-40N 10-04W.


30. nap, 2005.10.19. Szerda, Tekerünk a lavórban

Szélnek továbbra sincs se híre, se hamva. Az időjárási térképek szerint nem is váható mostanában. Bár ma volt egy kicsi esélye, mert a türkiszkék eget nyugat felől sűrű felhőzet takarta el, de mire fölénk ért, nagyjából el is oszlott. Ma átfejtünk 100 liter gázolajat a kannákból a hajó üzemanyag-tartályába. Gran Canary sziget még 266 mérföldre van előttünk. Ha kell, akár végig is motorozzuk a maradék távolságot. 25 fokos a levegő és a tengervíz is, és ma végre szépen sütött a nap. Jókat ettünk, vacsora után megnéztük a kontroll című filmet. Ennyi volt a mai nap....

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12345678

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   2357279