Hajónapló: Rotor Világ I. rész: Irány az óceán in English

     2005.09.20 - 2005.11.15                                   »»   2/8 oldal   »»

Ugrás oldalra:12345678

 
...folytatás az előző oldalról

22.10 A szélkormányunk mindeddigg tökéletesen működött, de a mostani enyhe 3/4-ed szél kifogott rajta. Folyamatosan 30-40 fokot imbolyogtunk. Az világos volt, hogy a probléma abból adódik, hogy túlságosan nagyot teker a kormányon a szélkormány, de akárhogy állítgattuk a köteleket, nem sikerült megoldani. Persze az ember csak pár óra próbálkozás után veszi elő a szélkormányhoz kapott kezelési útmutatót, ahonnan hamar megtaláltuk a kézenfekvő megoldást, 1 csigasorral az 1:1 áttételt 2:1-re növelve felére csökken a kormány kitérése.
Mi is az a szélkormány?
Röviden: olyan eszköz, aminek a segítségével a hajó folyamatosan ugyanolyan szélben (szögben) halad, és ezáltal a legénység mentesül a hajó kormánykerekének órákig tartó tekergetésétől.
Részletesen: majd legközelebb, most fáradt vagyok, van másfél órám pihenni az éjféli örségig. Link: www.sailomat.com
Technikai magyarázat vége.

Hogyan is tudunk emailezni a tenger küzepéről?
Hozzávalók: számítógép, rádióamatőr-berendezés (PC által vezérelhető), SCS Pactor modem.
Az emaileket egy outlookhoz hasonló kliensprogrammal (neve: Airmail) lehet írni, olvasni. A hagyományos levelező programokkal ellentétben azonban a küldés fogadásnál Internet kapcsolat hiányában a rádióhullámokat vesszük segítségül. A számítógép a hajó GPS poziciója és a rendelkezésre álló rádióhullám terjedési információk alapján meghatározza, hogy melyik földi rádióállomást melyik frekvencián fogjuk tudni jól elérni. A földi rádióállomások rádióamatőrök lelkes csoportjából áll, akik pénzt, energiát és időt nem sajnálva müködtetik az egész világot lefedő winlink rendszert. A kapcsolat létrejötte, a rádió finomhangolása teljesen automatikus. A modem a digitális adatokat a rádión átküldhető frekvenciájú hangokká alakítja (pactor II vagy III modulációval), és így a földi rádióállomásra átküldi az általunk megírt üzeneteket, aki pedig továbbítja a címzettek számára az Interneten keresztül. Ezután a földi állomás megnézi, hogy az Interneten érkezett-e számunkra email üzenet, és amennyiben van ilyen üzenet rádióhullámok segítségével továbbítja azt felénk.
A rendszer adatátviteli sebessége 200-9600 bit/sec. (Emlékeztek? 2400 baudhoz képest mennyivel gyorsabbak voltak a 9600 baudos modemek?). A mai szélessávú világban ez nevetségesen lassúnak tűnhet, ám szöveges emailek fogadására és küldésére tökéletesen alkalmas. Persze nem fogom tudni a 8 megapixeles képeimet elküldeni, de nem is ez a cél. A rendszer ingyenes, azonban mivel rádióamatőr frekvenciákat használ, ezért használatához rádióamatőr-végzettség szükséges, és nem használható üzleti levelezésre. Amennyiben üzleti levelezést is így szeretnénk lebonyolítani vagy nincs rádióamatőr-engedélyünk, használhatunk más, fizetős rendszereket, ilyen pld. a sailmal, amihez elegendő a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól egy hívójelet kérni a hajónkhoz.
Linkek:
www.winlink.org
www.sailmail.com
Technikai leírás vége
9.25 Most haladtunk át egy zivataron. Legalább mossa az esőt a hajóról.
9.40 Végre találkoztunk delfinekkel. Nem sokáig időztek a hajónál, viszont annál látványosabb bemutatót tartottak!


5. nap, 2005.09.24. Szombat, A Taranto obolben

01.45 Oszi rendes volt, és csak fél 1-kor keltet. Egész pontosan nem is keltet, hanem magamtól ébredtem fel. Míg aludtam, elértünk az olasz csizma sarkáig. Hideg van! 3 réteg alsó ruhanemű+viharruha+forró tea magamra aggatása illetve elfogyasztása után már nem is fázom.
Ahogy egyre jobban érünk ki a szárazföld takarásából, úgy erősödik a szél és a hullámzás. Sebességmérőnk gyakran a 7,5 csomót is eléri, ami azért a kedvező tengeráramlásnak is köszönhető.
Az emaileket naponta többszőr tudom letölteni és elküldeni. Ha üzenni akartok, használhatjátok a bal oldalon levő üzenetküldő gombot is. Jelezték, hogy megjelenik angol egy figyelmeztető üzenet, de ez ne zavarjon, az üzeneteket ettől függetlenül megkapjuk.
Ti már nagyon sok mindent tudtok rólunk, de mi rólatok nagyon kevest (tisztelet a kivételnek), ezért kérem, üzenj nekünk, írj egy pár sort magadról.
Közben épp az imént vettem rádión az olasz viharjelentést - nem várható a területünkön. Juhé!
Gyönyürű az éjszaka, csillagos az ég, a hold reflektorként ragyog, kellemes kifújt félszélben szeljük a hullámokat. Csak maradjon is így sokáig!
01.56 39-40N 18-14E Sebesség: 7 csomó Utirány: 230 fok
03.10 A szép csillagos eget jobbról és balról is betakarta 1-1 zivatarfelhő. A kettő közé próbáltam navigálni, miközben hátulról utolért a harmadik. Na ezek jól bekerítettek. Vajon ki távirányítja őket? A szél csak kicsit erősődött meg, de a biztonság kedvéért lehúztam a hátsó vitorlát. A fedélzetet pedig jól lemosta a zápor. Visszahúztam a hátsó vitorlát. Phuuu! Már nem fázom, sőt!

Örségváltás után sem volt sok időm aludni. Mikor fél 5-kor átadtam a szolgálatot Oszinak, már lehetett látni a sötétségben, hogy valamilyen még nagyobb sötétség van előttünk. Kb. 1 órát aludhattam, amikor Oszi szólt, hogy reffelni kellene. Félig bereffeltük a genoat. 1 óra múlva már a grószt is reffeltük. 7-es szél 8-as befújásokkal, de a hajó és mi is kellemes menetben gyürtük a mérföldeket.
Lassan a nap is felkelt, a szél 6-osra enyhűlt, a 2-3 méteres hullámok oldalról jönnek és billegtetik a hajót. Most, miközben ezeket a sorokat gépelem a hajó 10-35 fokban dölöngél, ahogy az egyes nagyobb hullámok megborítják. De aggodalomra semmi ok, ez normális menetnek számit.
A szélkormány hihetetlen precizitással tartja a beállított írányt. Az előbb megpróbáltam helyette kormányozni, hátha akkor nem billegünk annyira. Az eredményről annyit elárulhatok, hogy elég hamar visszaadtam a kormányt az automatikának.
9.45 Jelenlegi poziciónk: 39-09N 17-39E Sebességünk 7.1 csomó, utirányunk 224 fok.

Ezekben a tartalyokban is gazolajat viszunk
12.00 38-57N 17-28E seb=7 csomó, utirány 211 fok, szél 6-7-es NW, minden rendben.

Oszit hagytam egészen 2 óráig aludni, túl is aludta magát. Utána készített egy finom paprikás krumplit, majd ledőltem aludni. Nem sokáig tudtam, mert éreztem, hogy kezd lassulni a hajó, itt az ideje, hogy a reffet kivegyük a fővitorlából. Közben több mindent meg kellett javítani: az egyik vitorla csúszka elszakadt és a szélkormány egyik kötélfogója kiszakadt. Mire mindezekkel végeztünk, késő délután lett, elcsendesült a szél, elültek a hullámok. Átrendeztük a vitorlázatot pillangóra majd átadtuk a vezetést a szélkormánynek. Pillangózásnál az orr és a fővitorla ellentétes oldalra van kihajtva, ezért ha a kormányos egy kicsit is eltéveszti az irányt a vitorlák hatalmas csattanások közepette össze-vissza lobognak. Így ez az egyik legnagyobb kihívás szélkormányunknak. Nagy megelégedésemre szolgál, hogy most is kellemesen tartjuk az irányt az enyhe szélben, a vitorlák be nem lobbanak (csak néha egy kicsit).
Közben elérkeztünk az 500. mérföldünkhöz. Ennyi távot kell lehajózni a III. osztályú kapitányvizsgához. Mi 4 és fél nap alatt tettük meg ezt a távolságot.
Vass Tibortól kaptunk üzenetet, hogy vasárnap Korfura érkezik, sajnos nekünk tovább kellett jönnünk, így nem tudott létrejönni a találkozó.
18.57 38-33N 16-59E Seb=3,5 csomó Irány: 195 Szél: ÉNY-i 2-es.

Szolgálati közlemény:
Tivadar add meg ismét a hotmail-es levélcímed, mert csak a rendes jött át és nem tudunk válaszolni!
Szolgálati közlemény vége.

Oszi tollából:

Ma nem sok kedvem van írni, már este 11 óra elmult, kint meg kukk sötét van, hiába jött fel a hold, felhős az égbolt a távolban, felettünk meg ragyognak a csillagok, körben meg villámlik, hogy jobban lássak néha. Elfáradtam kicsit, a Géza annyit tornáztatott unalmában, kitalálta hogy próbaképpen támasszuk meg a spibummal a genuát, aztán pillangózzunk, meg a preventerre is kössünk preventert. Aztán átvettem a szélkormány helyett hátszélben, kitört a nyakam, annyit kellett felnézni a széljelzőre. Géza indulás óta ígéri, hogy megcsinálja az elektromos széljelző jeladóját, de valahogy mindig fontosabb javitandók akadnak szélcsendben. 6-os szélben meg nem igazán tudom felhúzni Őt az árbóc tetejére, merthogy ott a helye. Mármint a széljelző jeladójának is. De ha egyszer végre felhúzhatom, biztos élvezni fogja a kilátást egy darabig! Ma tök jó paprikás krumlit rittyenetettünk egy fél óra alatt, pedig 2 méternél nagyobb hullámok jöttek raumban. A Géza evés előtt szokott émelyegni, én meg ma kaja után éreztem hogy gond van. Sokat voltam bent a konyhában biztos. DE nem adtunk a halaknak ma enni, mert minden elfogyott, más módja meg nem volt! Vass Tibornak Üzenem: mindent jól meg szoktunk rágni megelőzésképpen! DE eddig hiába, hála a magasságosnak! Mindjárt éjfél, nincs lelkem felkelteni a Gézát, Ő is hagyott engem sokáig aludni. Minden ellenkező hireszteléssel szemben 13:38-kor hasított belém a tudat, hogy még nem ebédeltünk, Géza meg azt írta 2-ig hagyott aludni. Ez a költői túlzás. De az nem, hogy nehéz napunk volt, amikor elindultunk tegnap este Otrantóból, nem is gondoltuk, hogy ma délelőtt végig 6-7-es szelek fujdogálnak majd. Most 00.35 van, Géza szokás szerint már magától felébredt, de visszafektettem, mivel most én meg nem vagyok álmos. Az előbb kerültem ki egy böszme teherszellító hajót, szemből nekünk akart jönni, pedig én szabályosan kivilágítva az úttest jobb oldalán haladok. De hol itt az út? Arra megyünk majdnem amerre csak akarunk. Ez a szép a hajózás szabadságában. Még jó hogy a radaron már 8 mérföldről láttam, így párszáz méterre egymástól szépen elhaladtunk egymás mellett. Nekem csak egy kicsit kellett jobbra tartanom,hogy elférjünk, Ő meg csak reggelre került volna vissza a rottájára. Hat óra mulva érünk olaszország alsó csucskéhez, aztán még kb. 5 óra múlva befordulunk a Messinai- szorosba. Na 02.30 van, Géza nem tud tovább aludni(?), ezért most én próbálom meg, biztos sikerülni fog. Jó hogy megy a motor (a rotor motor) így talán nem zavarom a horkolásommal a delfineket. Ja tényleg, Este még motorinditás elött, Géza kibökte az éles fülével (nemcsak az orra túlérzékeny), hogy delfinek vannak a hajó mellet, nem láttuk, de hallottuk ahogy kifujják a levegőt. Üdv. mindenkinek a ROTOR fedélzetéről!


6. nap, 2005.09.25. Vasárnap, Áthajózunk a Jón-tengerről a Földközi-tengerre

A Messinai-szorosban
A grosz felhuzo kotele kidorzsolodott - ezt meg ki kell deriteni, mitol
A megjavitott szeljelzo
Keszen allok az emelkedesre
Ezt latjak a madarak
Délelőtt Oszi unszolására nekiálltam megjavítani a széljelző jeladóját. Pedig mennyire szerettem nélküle hajózni! A széljelző nélkül a szél erejét csak érzékszerveinkkel tudjuk megbecsülni: a hajó mozgásából, a hullámok hangjából, formájából, a fülünk mellett elszáguldő szél sűvitéséből, a kötelek rezgéséből... Azzal, ha nincs elektronikus szélmérő műszerünk jobb hajósokká válunk. Jobban együtt élünk a környezetünkkel. Jobban figyelünk a dolgokra, a vitorlákra, a hajó mozgására. De sebaj! Ha én leszek őrségben, még mindíg kikapcsolhatom... :-)
Délelőtt Oszi lefürdőtt a fürdőszobában, majd ki is takarította. Próbáltam rábeszélni a tengervízes kinti fürdésre, de nem sikerült. Egyúttal az összes evőeszközt, mosogatót neomagnolos vízbe áztatta, elmosta. Pár napja ugyanis néha émelyeg a gyomra, és az evőeszközökre gyanakodott. Szerencsére nekem semmi bajom.
10 órakor befordultunk az olasz csizma hegyénél a Messinai-szoros irányába. Ezen a keskeny csatornán halad át rengeteg teherhajó. Mivel a nagyhajók nehezebben manővereznek, az ilyen szűk helyeken nekik van elsőbbségük velünk szemben (ellentétben máshol egy motoros hajó legyen akármilyen nagy, akkor is el kell a vitorlást engednie - pld. ha valaki átszörfözik az Atlanti-óceánon, és szembe találkozik a Nimitz repülőgép-anyahajóval, akkor az anyhajónak kötelessége kitérnie - kivéve, ha éppen repülőgépek szállnak le- vagy fel, de ez egy speciális eset).
Délben nagyon szépen kisütött a nap. Eléggé ellustultam az elmúlt pár nap alatt (főleg lábügyileg), úgyhogy egy jó félórát ugra-bugráltam, majd tengervízben alaposan lefürödtem, hajat mostam. A tengervíz ozmózisa megegyezik az emberi testével, és nagyon egészséges közep (allergiától kezdve a gyulladásokig sokmindenre jó). Úgyhogy én le sem öblítem magam utána édesvízzel. Csak az embernek meg kell szokni, hogy nem steril, hanem olyan selymes a bőre, ami szerintem abszolút nem kellemetlen. Ezt sokan nem értik...
A Messinai-tölcsérben közben beindult a szél, és teljes vitorlázattal kellemes hátszélben átvitorláztunk az óriási hajók között. Az egyik komp, ami Szicilia és a csizma között jár 15 méteren belül haladt el előttünk (terv szerint).
A szorostól eltávolodva hamar elállt a szél. Beröffentettük a motort és megcéloztuk Stromboli szigetét. Stromboli egy ma is működő vulkán, és remélhetőleg éjszaka látjuk majd a kitöréseit. Amikor évekkel ezelőtt egyszer már hajóztam erre, akkor sajnos napközben érkeztünk meg, így a kitörések látvány helyett nekünk csak kénes füst és 1-2 potyogó törmelék jutott.
Oszi tollából: Azért még nincs a helyén az a kütyü, lehet hogy még unszolgatnom kell egy kicsit. Most is olajtengeren megyünk, a nap is süt, ideális lenne az árbóc tetejéről fényképezuni engem, amint megzsarolom pl. a következő fürdési lehetőséggel, ha le akar jönni. Ma zsirban elrakott sült hús van tervbevéve vacsorára, csak én krumplival szeretném melegen, Géza meg a szárazkennyérrel hidegen. Szóval így lesz ma A neg B menü. Ebédre zöldséglevest és lencsefözeléket ettünk a konzervipar remekeiből, amilyen hamar elkészült olyan hamar lettünk újra éhesek. A többi hirt se cáfolni, se megerősíteni nem kívánom. Na megyek mert a Géza öltözik a magaslati levegőre, nehogy meggondolja magát! Ha leeresztem akkor megkapjátok ezt levelet is.
Géza tollából:
Örömmel jelentem, hogy a széljelző felkerült a helyére és szép fotók is készültek a magasból.
A tetonPillangozunk teljes vitorlazattalA szelkormany vezerlese a 2:1 attetellel

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12345678

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   2141348