Hajónapló: Katamarán vízre tétel in English

2020.01.18 - 2020.02.20                                   »»   3/4 oldal   »»

20. nap, 2020.02.06. , Nyaralással egybekötött szerelgetések a hajón

Nyaralással egybekötött szerelgetés, néha csobbanunk egyet. Mellettünk korallzátony és egy fehér homokos strand. Johanna is kap egy kis vizet inni, mert elég meleg van, pedig ez a leghűvösebb hónap itt. Napközben csak 31 fok van, este lehűl és reggel 24 fok körüli a hőmérséklet, amiben már fázunk. Nagyon megszoktuk a meleget.

21. nap, 2020.02.07. , Koh Lipe-n megcsappant a turisták száma

A korona vírus óta megcsappant a vendég sereg a szigeten. Az utolsó alkalommal, amikor kinn voltunk a turisták tömege árasztotta el a pici kis szigetet, de azóta jóval kevesebben vannak. Mi is vettünk maszkot, de itt még csak egy-két ember hordja az utcán. Megtaláltuk a kedvenc éttermünket Koh Lipe-n, ahol a Pad Thai jó, de a Massaman Curry nem annyira, mert az a Papaya Mama étteremben jobb. Kár, hogy erre a rendeléskor nem emlékeztünk.
Ebéd után találkoztunk magyarokkal, akik készítettek rólunk egy képet. Ittunk egy kókuszdió levet és bevásároltunk, mert már fogytán voltak készleteink.
Egy kicsit nehezebb a partra szállás hármasban, mint kettesben volt. Jóval előre el kell tervezni, mit és hogy csinálunk, főleg hullámzásban, mert a csónakba nem olyan egyszerű beszállni. Bár a Rotorba még nehezebb lenne, mert itt csak átadjuk egymásnak a babát a hátsó lépcsőn miután egyikőnk már beszállt a csónakba, a Rotoron meg le és fel kellene adni a gyermeket. A partról indulás és partra szállás sem olyan egyszerű hullámzásban, mert a bocit fogni és tartani kell egyikőnknek a be-és kiszállás közben.

22. nap, 2020.02.08. , Akkumulátor teszt

Az akkumulátorokat teszteljük. A negatív biztosíték összes csatlakozását megpucoltuk.
Felragasztottuk az új nevet a hajó oldalára is. A Rotormacs most már minden oldalról jól látható.

Megkezdtük Johanna hozzátáplálását. Krumpli püré volt az első menü. Nem tudta biztosra eldönteni, hogy ízlik-e neki, de az újdonság ereje miatt, ráveteette magát az ebédre és a kanálra is.

Húsz csomós szél volt estére a horgonyzóhelyen. Amikor a naplementére kiültünk három összekötött helyi motorcsónak dobott horgonyt mellettünk. Néhány óra múlva már csak a fényüket láttuk, mert csúsztak végig a sziget mentén. Vagy nem vették észre, vagy nem zavarta őket. A naplementék továbbra is csodálatosak. Most hogy telihold van a nap akkor nyugszik, amikor a hold felkel és erről a helyről pánoráma képet kapunk erről az eseményről.

23. nap, 2020.02.09. , Édesvíz pumpa beszerelése

A WC csöveket kiszereltük a hajóból, mert nagyon rossz állapotban voltak, ez nem egy kellemes munka, mert a sz. ilyenkor folyik a nyakunkba, de ezt is meg kellett valamikor csinálni. Beszereltük az édesvíz pumpát a konyhába, melynek két előnye is van. Ha elromlik a nyomásos rendszer, akkor is lehet használni és nagyon sok tartály vizet lehet vele spórolni. A tengervizes megoldást majd máskor csináljuk, ahhoz is kellenek majd csövek.

Johanna ma fél éves. Felszereltük a jolly jumper-t (rugós babaugráló), amit nagyon élvezett, de nem szabad sokáig benne hagyni, ezért 15 perc után ki is vettük. .

25. nap, 2020.02.11. , Az aksik nem tökéletesek

A bal motor akkumulátorát leszívta valami. A motorindító aksikat most vettük, a hibát meg kell találni. A fogyasztó aksik sem működnek jól a tisztítás után sem, bár a napelemek még nem teljesen halottak, valamennyit töltenek.

Most újra töltjük az aksikat. Egész nap járatjuk a generátort. Örülhet a mellettünk levő charter katamarán, mert a nagy hely ellenére pont ránk dobták a horgonyt. .

26. nap, 2020.02.12. , Kijelentkezés Koh Lipe-ről

Éjszaka egy helyi kisebb teherhajó mellénk horgonyzott. Erről pakolják ki-be az árut a halászcsónakokból és kis turista hajókból. Ezekre a hajókra rácsatlakoznak a kisebb hajók, miközben rakodják az árut. Olyan közel álltak ránk, hogy amikor változott az áramlás összeforgotunk velük és többször majdnem nekünk jöttek, bár meg kell hagyni az utolsó pillanatban mindig valahogy elnavigáltak mellettünk. Ez a stressz viszon nem hiányzott nekünk, ezért inkább egy 50 métert odébb horgonyoztunk.

Délután kijelentkeztünk Koh Lipe-ről. Többször megkérdezték, hol van a többi utas, mi meg mondtuk, hogy már elmentek komppal haza, csak hárman maradtunk a fedélzeten. Az utolsó pillanantban még készítettünk egy fényképet Krisztáék komp jegyéről, de végül nem volt rá szükség, elhitték papír nélkül is. Kijelentkezésünk közben egy magyar charteres társaság jelentkezett be és megismerkedtünk Zoli kapitánnyal.

27. nap, 2020.02.13. , Koh Lipe - Telaga

Nem siettünk reggel, vártuk a déli szelet, mely nem akart megjönni. Zoli, a charteres társaság kapitánya átjött egy rövid beszélgetésre. Milyen kicsi a világ, hogy itt találkozunk magyar hajósokkal!
Utána gyorsan felkészítettük a hajót indulásra. A katamaránon nem kell úgy összepakolni, mint a Rotoron, mert nem esnek le a dolgok az asztalról. Ehhez nehéz is hozzászokni és így nehezebb is rendet tartani a hajón. De nagyon, nagyon kényelmes így.
Negyed kettőkor elindultunk vissza Langkawi-ra. Most a legkönnyebb úgy elindulni, hogy a gyereket felvesszük a hordozóba és úgy kormányozunk, miközben a horgonyt húzzuk fel.
Gondolkodtunk, hova menjünk a Rebak marinába vagy Telagára, de mivel volt még vizünk a tartályban Telaga győzött. Mégis kellemesebb a horgonyon, jó szélben, mint a marinában a hegyekkel körbevett meleg helyen. A déli szél nem érkezett meg, de 5 csomós északi szélben majdnem 4 csomóval mentünk, persze az áramlás is segített benne. Majd motorláztunk. Próbálgattuk, hogy a legjobb Johannával vitorlázni és újraosztottuk a szerepeket, hogy mikor, ki és mit csinál, miközben szemmel tartjuk.
A déli szél csak háromnegyed négykor jött meg (6 csomó) és fél hatkor már horgonyt dobtunk a Telaga-i horgonyzóhelyen. Egyszer kikapcsoltuk a autopilotot és nem tudtuk visszakapcsolni, azt hittük elromlott, ezért kormányozni is nekünk kellett. Szerencsére, utóbb kiderült, hogy csak rosszul állítottuk le, ezért nem lehetett visszakapcsolni, de a műszer kiheverte ezt a hibánkat és újra működésbe lépett.

legnagyobb meglepetésünkre az Elan nevű hajót találtuk a horgyzóhelyen. Hol is láttuk őket utoljára? Ja persze, Frank és Dorthy Vanuatu 2014. Hát, tényleg kicsi a világ! Mondták, hogy dobjuk odébb a horgonyunk, mert egy kissé rájuk parkoltunk, de itt tényleg szűk volt a hely és csak másfél méteres a mélység (a katamaránnak 1.3 méter a merülése a Rotoré 1.7 volt). Megint újrahorgonyoztunk.

28. nap, 2020.02.14. , Visszajelentkezés Langkawira

A bevándorlási hivatalban kezdtünk Telagán. Itt még nem félnek a koronavírustól, mert a hivatalnokokon sem volt maszk. Mi mindenesetre fertőtlenítettük a kezünk az ujjlenyomat vétel után. Majd azt láttuk, hogy a vámosok nincsenek nyitva pénteken, csak a reptéren. Péntek itt a munkaszüneti nap. Autót béreltünk és bementünk Kuah-ba, hogy a kikötőkapitánynál is bejelentkezzünk. Kuah-ban nagy volt a forgalom és elterelések voltak az egész városban a következő napi Tour de Langkawi kerékpáros verseny miatt. Ezután a mosodába vittük a szennyest és megálltunk a szemközti svédasztalos maláj étteremben ebédelni. Ezután a főútról a forgalmat a Billion áruházba terelték. Vajon, hogy forgalmat csináljanak az áruháznak? Minden autó az áruház parkolójában kötött ki. Nekünk pont ott volt dolgunk, de a többieknek aligha. Nagybevásároltunk, arra az esetre, ha koronavírus miatti pánikban át kellene hajóznunk egy másik országba. Úgy felpakoltunk, hogy alig fért be minden az autóba. Csak későn végeztünk és sötétben tértünk vissza a hajóra két boci fuvarral. Egy holland hajósbarátunk segített behurcolkodni a csomagokat. Nekik is Leopard katamaránjuk van, csak 39-es.

29. nap, 2020.02.15. , Régi és új hajósbarátokkal a fedélzeten

Elintéztük a vám bejelentkezést is. Mivel Koh Lipe-ről jöttünk, nem csináltak nagy ügyet a vámpapírokból, csak egy pecsétet adtak. Délután meghívtuk holland és német hajósbarátainkat egy naplementés bulira a Rotormacs-ra. Még mindig el vagyunk ájulva, milyen hatalmas ez a hajó. Kiterítettük az rágcsákat és italokat a hálókra és innen néztük a lemenő napot. .