| Az anyagot 2005.05.25-én kezdtem el írni. »» 2/3 oldal »» | ...folytatás az előző oldalról | 7. nap. | | | Felragasztottam a skeget | Üvegszál erősítés kezdődik | 2. lépés | | | | 3. lépés | 4. lépés | Közben az egész hajótestet epoxyval bevontam | | | | | | |
| 8-9. nap. | | | Az eredeti terveken az orrban egy habosított kamra volt, ettől kicsit eltértem, és egy vízmentes tárolót alakítok ki | Beszabtam a második elválasztót | Orrtároló ragasztva, elöl látható az alátét lemeze a vonószemnek | | | | Közben az első ülést keresztben megmerevítettem | Orrtároló szövetezve | Második elválasztó szövetezve | | | | Első ülés szövetezve | Bepróbáltam a helyére a vonószemet | Első ülés a helyén... | | | | ... és szövetezve | A hátsó ülést 2 6-os rétegelt lemezből ragasztom össze | Itt lesz a csónak ketté vágva | | | | Az elválasztók mindkét oldalán az éleket 5x2.5-es lécekkel tehermentesítettem | | |
| 10. nap. | | | Felső merevítés beszabva | Ragasztás kész és becsiszolva | Szépen formálódik a vágási hézag | | | | | | |
| 11. napLehet, hogy kevésnek tűnnek azok a munkák, amik 1-1 nap elkészülnek. Ennek oka egyszerű: a csónakot nem főállásban építem, úgyhogy napközben dolgozom, utána következhet csak a szórakozás.... | | | Bekerült a helyére a középső merevítő is | Jönnek a hátfal merevítései. Sűrű epoxyba belenyomon az előre beszabott lécet és átmenetileg csavarokkal rögzítem | A csavarokat persze kiveszem, mielőtt teljesen megkötne az epoxy (utána már nehéz lenne) | | | | A svertet a Rotor régi navigációs műszertartó lapjából fogom elkészíteni | Tele van lyukakkal, amiket be kell tömni | Itt keverem az epoxyt egy levélmérleg segítségével | | | | Ezzel az injekciós tűvel könnyebb a lyukakba befolyatni mint késsel betuszkolni (kesztyű viselése ajánlott) | Itt megy a massza | A lap alatt polietilén fólia van, amihez az epoxy nem fog hozzákötni. Hogy alul ne tudjon az epoxy kiszivárgoni, ezért leterheltem a lapot | | | | | | |
| 12. nap. | | | A svert alját kézzel áramvonalasra csiszoltam, majd egy alsómaróval nagyjából végigmartam | Utána szalagcsiszolóval ívesre csiszoltam A felső 25 centit nem kellett megcsiszolni, a svertszekrénybe ott fog feltámaszkodni. Az apróbb hibákat epoxy kittel kitöltöttem. | Közben beragasztottam a hátsó ülés tartóít. Sajnos a 4. tartónál elfogyott az epoxym. Azért van 4 tartó, mert 2 féle helyzetbe lehet a hátsó ülést elhelyezni. | | | | | | |
| 13-14. napHétvégén kicsit belehúztam, hogy haladjak.... | | | A kész hátsó ülés | 1. pozíció | 2. pozíció | | | | Jönnek a szegélylécek | Hátul egész erősen meg kellett csavarni | A léceket kis csavarok is rögzítik, amíg megköt az epoxy | | | | Előkészülök a svert laminálására | Vágóasztalon az üvegszövet | A dörzsléc tetjét síkba csiszolom | | | | Felülre jön még egy léc, rá kell hajtani az ívre | Nehezen, de sikerült. A hajótest lényegesen merevebbé vált | Következik az attrakció, a hajó kettévágása. Hogy lássuk, hol kell vágni, készítettünk egy hosszú fúrót | | | | Megjelölöm a vásági pontokat | Jó hosszú kis fúróka, a vége szögletesre lett verve | Viszonylag könnyedén átviszi a 6-os rétegelt lemezt | | | | Eszembe jutott a bűvész a szétfűrészelt dobozzal... | A vágási vonal látható | Még egy pár centi és kész a mű | | | | Tadaaaam!!! | Siker! Belefért. | A dörzslécből kicsit le kell majd csiszolni | | | | Bőven maradt hely, az orrnál is elfér majd a dörzsléc | Aranyos... | Variációk egy témára | | | | Közben a belaminált svert a szaunában köt | 90 fokon nem kell 2 napot várni, hogy csiszolni lehessen | Hanem elég 1 órát | | | | A müanyag borítás 1.5 mm vastag | A középső, csatlakozó felületeknek síknak kell lenniük, ezért úgy döntöttem, hogy a teljes felületet beborítom üvegszállal | Előre kivágom a szöveteket | | | | Már csak meg kell várni, amíg megköt és lehet csiszolni | Közben készül a svertláda is | Mivel a svertládát később belülről nem tudom felületkezelni, ezért úgy döntöttem, bevonom üvegszállal, hogy tartós legyen | | | | Közben a nagybátyám meglepett egy régi felhajthatós kormánnyal! | Köszönöm! Pont azelőtt érkezett, hogy elkezdtem volna ragasztani a hátsó kormányt! | Ezek lesznek a középső szék merevítői. Azért kell ilyen erősre építeni, mert fennt az ülés fogja össze a két hajótestet. | | | | | | |
| 15-17. napKis szünet után hétvégén ismét belehúztam.... | | | A svert éle lecsiszolva | Svertládák oldala is előkészítve festéshez | A belső felületeket előre lefestettem 2 komponensű poliurethánnal (alapozó+2 réteg festék) | | | | Valahogy így jönnek majd a távtartók | Svertláda összeszerelve | Most arra gondolok, hogy fúj a szél és így dől a hajó | | | | Ebből a mahagóni léc, ami a Rotor szekrényében volt lesz az árbóctartó tartóléce | Ideiglenesen becsavarozva | Ezek a lemezek lesznek rácsavarozva, hogy a tartó kivehető legyen (és a tartó ne zavarjon, ha nem vitorlázunk) | | | | Az árbóc alsó tartója (az árbóc 40x2 alu cső) | Bepróbáltam a svertládába a svertet | Az orrnál levő dörzslécet a helyére próbálom | | | | Itt lesz kivágva a hajó alja a svertládának | Itt a hűvely | Akkor most behatolok... | | | | Már beillesztettem... | És tökig bent vagyok! | Epoxyval beragasztottam | | | | Meg is kötött | Alul még túllóg | Sikerült egyenesen betenni | | | | Előkészülök a belaminálására | És belaminálva | Közben a kivágott darabot a papám kalapácspróbának veti alá | | | | A rétegelt lemez rétegei közötti részek engedtek el | A laminálás a fától nem vált le | Az orrészen megfigyelhető, hogyan álltak össze a dörzslécek | | | | És itt van lekerekítve | A hajó hátsó sarkait megerősítem, hogyha motorral megyünk, bírja a terhelést | És beragasztva. | | | | Közben a középső ülés merevítőinek egyik felét felragasztottam | A két hajótestet most fogom összeilleszteni | Vékony léccel ellenőrzöm, hogy az ívek szépen futnak-e | | | | A hajótesteket átfurtam és 4 csavarral és szárnyasanyákkal rögzítettem | Íme! | Oldalról is összeállt. A svert éppen elfért az padló felett | | | | A svert alulról | És felülről | Egy kicsit ki kellett a tetejéből csiszolni, hogy az ülés elférjen | | | | És az ülésből is ki kellett kicsit reszelni ugyanezen okból | Az ülés 2. merevítője tárolás közben meggörbült, ezt most vissza kell görbítenem | És bekerült a helyére az árbóc. A hajót ehhez le kellett a padlóra tenni, hogy elférjen a rúd. | | | | Lent van egy talpa, és ez a keresztléc tartja felntebb. Egyéb merevítője vagy oldaltartója nincs | Az árbóc hossza 2.5 méter. A vitorlázat un. sprit-rig lesz. | Visszakerült a hajó a tartókra | | | | | | |
| 18-19 napKicsit lelassultam egyéb teendőim miatt, de azért haladok.... | | | Oldalmerevítők felkerültek a svertládára | Az árbóctartón dolgozom | Felkerültek a furatok a tartólemezre | | | | A tartón a furatokat megnagyobbítottam... | ...majd epoxyval kitöltöttem, hogy a fát a csavar mellett ne érhesse víz. | Hogy pontos legyen a furat, a csavarokat benthagytam a furatba | | | | Persze előtte formaelválasztóval bekentem. Így ha megkötött az epoxy, könnyedén ki lehet mahd a csavarokat venni. | A bal oldali furat csiszolás előtt, a jobb oldali csiszolás és fúrás után | A kész furatok | | | | Nagy nehezen beszabtam a hátsó "légkamrákat" | Előkészülök a laminálásra. Mivel nem lett túl szép a légkamra, ezért olyan szövetet használok, ami nem epoxyhoz való. | Az epoxy a szövet ragasztóját nem oldja, ami most előny, mert a mélyedésekbe nem fekszik bele a szövet, síkabb felületet ad. Viszont kis csavarok kellenek, hogy megtartsák. | | | | Nagyjából megkötött | Epoxy kittel ívesra húzom az éleket | Most lehet várni, hogy megkössön. Utána még fog kapni 2 réteg üvegszálat. | | | | | | |
| 20. nap. | | | Svertláda előkészítve a lamináláshoz | Fejjel lefele lamináltam, hogy a gyanta véletlenül se follyon bele a résbe | Légkamrák megkapták az újabb rétegeket | | | | Mikroballonos epoxy masszával átkentem, hogy eltűntessem a szövet texturáját | Végül úgy döntöttem, hogy kopásállóság miatt lelaminálom a csónak alját | Ezáltal persze az egész erősebb lesz | | | | Laminálás kész | Hátul nem ér végig a szövet, ezen a részen nem számítok jelentős igénybevételre és a csónak is könyebb lesz | A svertládát +2 réteggel belamináltam | | | | Egy fátyolszövetet is ragasztottam rá, hogy ne kelljen annyit kittelni és csiszolni | Most megint lehet a száradásra várni | |
| Folytatás a következő oldalon... | | | |
|