Publikációk: Rotorka születése in English

     Az anyagot 2005.05.25-én kezdtem el írni.                                   »»   2/3 oldal   »»

Ugrás oldalra:123

 
...folytatás az előző oldalról

7. nap

.

Felragasztottam a skegetÜvegszál erősítés kezdődik2. lépés
3. lépés4. lépésKözben az egész hajótestet epoxyval bevontam


8-9. nap

.

Az eredeti terveken az orrban egy habosított kamra volt, ettől kicsit eltértem, és egy vízmentes tárolót alakítok kiBeszabtam a második elválasztótOrrtároló ragasztva, elöl látható az alátét lemeze a vonószemnek
Közben az első ülést keresztben megmerevítettemOrrtároló szövetezveMásodik elválasztó szövetezve
Első ülés szövetezveBepróbáltam a helyére a vonószemetElső ülés a helyén...
... és szövetezveA hátsó ülést 2 6-os rétegelt lemezből ragasztom összeItt lesz a csónak ketté vágva
Az elválasztók mindkét oldalán az éleket 5x2.5-es lécekkel tehermentesítettem


10. nap

.

Felső merevítés beszabvaRagasztás kész és becsiszolvaSzépen formálódik a vágási hézag


11. nap

Lehet, hogy kevésnek tűnnek azok a munkák, amik 1-1 nap elkészülnek. Ennek oka egyszerű: a csónakot nem főállásban építem, úgyhogy napközben dolgozom, utána következhet csak a szórakozás....

Bekerült a helyére a középső merevítő isJönnek a hátfal merevítései. Sűrű epoxyba belenyomon az előre beszabott lécet és átmenetileg csavarokkal rögzítemA csavarokat persze kiveszem, mielőtt teljesen megkötne az epoxy (utána már nehéz lenne)
A svertet a Rotor régi navigációs műszertartó lapjából fogom elkészíteniTele van lyukakkal, amiket be kell tömniItt keverem az epoxyt egy levélmérleg segítségével
Ezzel az injekciós tűvel könnyebb a lyukakba befolyatni mint késsel betuszkolni (kesztyű viselése ajánlott)Itt megy a masszaA lap alatt polietilén fólia van, amihez az epoxy nem fog hozzákötni. Hogy alul ne tudjon az epoxy kiszivárgoni, ezért leterheltem a lapot


12. nap

.

A svert alját kézzel áramvonalasra csiszoltam, majd egy alsómaróval nagyjából végigmartamUtána szalagcsiszolóval ívesre csiszoltam A felső 25 centit nem kellett megcsiszolni, a svertszekrénybe ott fog feltámaszkodni. Az apróbb hibákat epoxy kittel kitöltöttem.Közben beragasztottam a hátsó ülés tartóít. Sajnos a 4. tartónál elfogyott az epoxym. Azért van 4 tartó, mert 2 féle helyzetbe lehet a hátsó ülést elhelyezni.


13-14. nap

Hétvégén kicsit belehúztam, hogy haladjak....

A kész hátsó ülés1. pozíció2. pozíció
Jönnek a szegélylécekHátul egész erősen meg kellett csavarniA léceket kis csavarok is rögzítik, amíg megköt az epoxy
Előkészülök a svert laminálásáraVágóasztalon az üvegszövetA dörzsléc tetjét síkba csiszolom
Felülre jön még egy léc, rá kell hajtani az ívreNehezen, de sikerült. A hajótest lényegesen merevebbé váltKövetkezik az attrakció, a hajó kettévágása. Hogy lássuk, hol kell vágni, készítettünk egy hosszú fúrót
Megjelölöm a vásági pontokatJó hosszú kis fúróka, a vége szögletesre lett verveViszonylag könnyedén átviszi a 6-os rétegelt lemezt
Eszembe jutott a bűvész a szétfűrészelt dobozzal...A vágási vonal láthatóMég egy pár centi és kész a mű
Tadaaaam!!!Siker! Belefért.A dörzslécből kicsit le kell majd csiszolni
Bőven maradt hely, az orrnál is elfér majd a dörzslécAranyos...Variációk egy témára
Közben a belaminált svert a szaunában köt90 fokon nem kell 2 napot várni, hogy csiszolni lehessenHanem elég 1 órát
A müanyag borítás 1.5 mm vastagA középső, csatlakozó felületeknek síknak kell lenniük, ezért úgy döntöttem, hogy a teljes felületet beborítom üvegszállalElőre kivágom a szöveteket
Már csak meg kell várni, amíg megköt és lehet csiszolniKözben készül a svertláda isMivel a svertládát később belülről nem tudom felületkezelni, ezért úgy döntöttem, bevonom üvegszállal, hogy tartós legyen
Közben a nagybátyám meglepett egy régi felhajthatós kormánnyal!Köszönöm! Pont azelőtt érkezett, hogy elkezdtem volna ragasztani a hátsó kormányt!Ezek lesznek a középső szék merevítői. Azért kell ilyen erősre építeni, mert fennt az ülés fogja össze a két hajótestet.


15-17. nap

Kis szünet után hétvégén ismét belehúztam....

A svert éle lecsiszolvaSvertládák oldala is előkészítve festéshezA belső felületeket előre lefestettem 2 komponensű poliurethánnal (alapozó+2 réteg festék)
Valahogy így jönnek majd a távtartókSvertláda összeszerelveMost arra gondolok, hogy fúj a szél és így dől a hajó
Ebből a mahagóni léc, ami a Rotor szekrényében volt lesz az árbóctartó tartóléceIdeiglenesen becsavarozvaEzek a lemezek lesznek rácsavarozva, hogy a tartó kivehető legyen (és a tartó ne zavarjon, ha nem vitorlázunk)
Az árbóc alsó tartója (az árbóc 40x2 alu cső)Bepróbáltam a svertládába a svertetAz orrnál levő dörzslécet a helyére próbálom
Itt lesz kivágva a hajó alja a svertládánakItt a hűvelyAkkor most behatolok...
Már beillesztettem...És tökig bent vagyok!Epoxyval beragasztottam
Meg is kötöttAlul még túllógSikerült egyenesen betenni
Előkészülök a belaminálásáraÉs belaminálvaKözben a kivágott darabot a papám kalapácspróbának veti alá
A rétegelt lemez rétegei közötti részek engedtek elA laminálás a fától nem vált leAz orrészen megfigyelhető, hogyan álltak össze a dörzslécek
És itt van lekerekítveA hajó hátsó sarkait megerősítem, hogyha motorral megyünk, bírja a terheléstÉs beragasztva.
Közben a középső ülés merevítőinek egyik felét felragasztottamA két hajótestet most fogom összeilleszteniVékony léccel ellenőrzöm, hogy az ívek szépen futnak-e
A hajótesteket átfurtam és 4 csavarral és szárnyasanyákkal rögzítettemÍme!Oldalról is összeállt. A svert éppen elfért az padló felett
A svert alulrólÉs felülrőlEgy kicsit ki kellett a tetejéből csiszolni, hogy az ülés elférjen
És az ülésből is ki kellett kicsit reszelni ugyanezen okbólAz ülés 2. merevítője tárolás közben meggörbült, ezt most vissza kell görbítenemÉs bekerült a helyére az árbóc. A hajót ehhez le kellett a padlóra tenni, hogy elférjen a rúd.
Lent van egy talpa, és ez a keresztléc tartja felntebb. Egyéb merevítője vagy oldaltartója nincsAz árbóc hossza 2.5 méter. A vitorlázat un. sprit-rig lesz.Visszakerült a hajó a tartókra


18-19 nap

Kicsit lelassultam egyéb teendőim miatt, de azért haladok....

Oldalmerevítők felkerültek a svertládáraAz árbóctartón dolgozomFelkerültek a furatok a tartólemezre
A tartón a furatokat megnagyobbítottam......majd epoxyval kitöltöttem, hogy a fát a csavar mellett ne érhesse víz.Hogy pontos legyen a furat, a csavarokat benthagytam a furatba
Persze előtte formaelválasztóval bekentem. Így ha megkötött az epoxy, könnyedén ki lehet mahd a csavarokat venni.A bal oldali furat csiszolás előtt, a jobb oldali csiszolás és fúrás utánA kész furatok
Nagy nehezen beszabtam a hátsó "légkamrákat"Előkészülök a laminálásra. Mivel nem lett túl szép a légkamra, ezért olyan szövetet használok, ami nem epoxyhoz való.Az epoxy a szövet ragasztóját nem oldja, ami most előny, mert a mélyedésekbe nem fekszik bele a szövet, síkabb felületet ad. Viszont kis csavarok kellenek, hogy megtartsák.
Nagyjából megkötöttEpoxy kittel ívesra húzom az éleketMost lehet várni, hogy megkössön. Utána még fog kapni 2 réteg üvegszálat.


20. nap

.

Svertláda előkészítve a lamináláshozFejjel lefele lamináltam, hogy a gyanta véletlenül se follyon bele a résbeLégkamrák megkapták az újabb rétegeket
Mikroballonos epoxy masszával átkentem, hogy eltűntessem a szövet texturájátVégül úgy döntöttem, hogy kopásállóság miatt lelaminálom a csónak aljátEzáltal persze az egész erősebb lesz
Laminálás készHátul nem ér végig a szövet, ezen a részen nem számítok jelentős igénybevételre és a csónak is könyebb leszA svertládát +2 réteggel belamináltam
Egy fátyolszövetet is ragasztottam rá, hogy ne kelljen annyit kittelni és csiszolniMost megint lehet a száradásra várni

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:123

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4882403