Hajónapló: Lomboktól Bali-ig in English

2015.09.28 - 2015.12.03                                   »»   4/5 oldal   »»

46. nap, 2015.11.12. , Mataram kórház

Évának ma felszökött a láza és bementünk vele a Mataram kórházba. Az orvos jól beszélt angolul és semmit nem kellett várakozni, mert magánkórház. Rögtön tesztelték maláriára és dongó lázra, de szerencsére mindegyik negatív lett, ezért csak egy fertőzés. Azt mondták tífuszt csak 5 nap tünet után lehet tesztelni, de az elég valószínűtlen. Mindenesetre megtudtuk, hogy a tífusz oltás csak kb 70 százalékban véd másfél évvel az inyekció beadása után, majd ezután már csak 50 százalékban.
A Medana öbölben is nagyon aggódtak, de nem tudjuk, hogy Éváért, vagy a malária lehetősége miatt :-)
Mire visszaértünk az öbölbe a hajón vastagon állt a vulkáni por. Maszkokat fel! Sajnos a vízumunk csak a következő héten készül el.

50. nap, 2015.11.16. , Mataram

Ma egy görbe napot tartottunk és elkirándultunk Mataramba. Igazából a hajón levő párnákat selejteztük ki és be kellett szerezni néhány újjabbat, ezért az Epicentrumba mentünk. Közben megnéztük az új James Bond filmet is a Spectre-t, legalább addig sem a vulkánt szívjuk. A mozit csak néhány hete nyitották és percre pontosan kezdték a filmet, nem volt előtte se reklám, se filmelőzetes.
Vásároltunk egy durjan nevű gyümölcsöt is. Rengeteg új gyümölccsel ismerkedünk itt meg pl, salak, sabo, durjan, jack fruit, mangis stb. A durjan egy különleges gyümölcs, mert borzasztó szaga van amikor megérik (hagymához hasonló), de mindenképpen meg akarjuk kóstolni.
Mataram utcáin száguldanak a kis robogók, ugyanúgy, mint egész Lombokon. Néha az egész család egy robogón megy, úgy, hogy papa, mama, nagyobbacska gyerek közöttük, karon ülő gyerek az anya ölében, a másik kezében a bevásárlószatyorral és a kipufogóra még egy adag tojás vagy valami más van felkötve. De a robogókkal minden egyebet is szállítanak, például üveget, mely akár egy-egy méterre kiállhat keresztben a motoron. Közben előzgetik az autókat és mindezt gyakran visszapillantó tükör nélkül. Néha tizenegy-tizenkét éves gyerekeket lehet látni a motorokon, akiknek biztos jogsijuk sincsen, de azért bátran mennek a forgalmas és keskeny utakon.

52. nap, 2015.11.18. , Megkaptuk az új vízumot

Ma megkaptuk az új vízumunk, mely december 25-ig érvényes. Ezen kívül kaptunk egy email-t az ügynökünktől, hogy a Kupangban kapott vámenegedélyünk december 30-ig jó és azután már nem lesz szükség új papírra. Azt írták, ha valaki kérdezősködik azt irányítsuk hozzájuk. Érdekesen működnek itt a dolgok.
Úgy tűnik vége a hamvazó szerdáknak, mert a vulkán aktivitása jelentősen csökkent és a por ma már alig szállt. Azt hittük már lassan kiírhatjuk a hajóra, hogy kérjük macskát ne hozzanak a homokozónkba.
A papíroknak úgy megörültünk, hogy kigurultunk ismét Gili Air-re, mert most már valóban oda mehetünk, ahova csak akarunk. Az sem zavart minket, hogy Zakky még tartozott 2 liter üzemanyaggal, mert véletlenül kevesebbet hoztak, mint amennyit megrendeltünk. Gili Air-en pedig jelenleg jó szél van a kite-hoz, ezért addig maradunk még, amíg szél van vagy a Rinjani nem szórja a homokot újra. Az előző nap is átbociztunk egy kiruccanásra és úgy tűnik megérkezett a várva várt szél.

58. nap, 2015.11.24. , Gili Air összefoglaló

Az elmúlt pár napban hol volt szél, hol nem volt szél. Amikor volt, azt kihasználtuk és kite-oztunk. Amikor nem volt, akkor a Lombok felett haladó esőfelhők haladását figyeltük, nemsokára megérkezik az esős évszak. Sajnos az idei El Nino-nak nagyon erős a hatása és ezért nincs elég szél. Sokan hasonlítják a 97-es El Nino évhez, amikor az esős évszak csak január közepéig tartott. A Rinjani hegy homokot pöfögő hamuzása már teljesen megszűnt, a naplementék ismét csodálatosak és minden nap a vörösen izzó nap korongja búcsúzik el tőlünk, hogy a következő nap ismét erősen izzon fenn az égen. Az ember ezt a lemenő nap oldali éttermekből, a tengerpartra kiterített babzsákokból élvezheti akár egy friss kókusz társaságában.
Kipróbáltuk a helyi jóga órákat is de nem lelkesültünk fel tőlük annyira, csak a 7 tibeti hangtál (Tibetan Singing Bowls) volt érdekes, mert mindegyik különlegesen szép csilingelő hangot adott, melynek rezgése, azt mondják, különböző hatásokkal bír az emberre.
A Mataramban beszerzett durjan gyümölcs végre beérett, már meg is repedt egy kicsit a külső burka és felbontottuk. Megértettük, miért nevetgéltek az eladók amikor vettük és miért csomagolták be jó erősen. A felbontás előtt a kést is és a kezünket is kókuszoljjal kezeltük, mert ha valamin nyomot hagy az igazán bűzleni fog. A gyümölcs szaga a rothadt hagymára hasonlít és ha ez nem elég akkor tegyünk mellé egy használt sport zoknit is. Ha valaki ezek után meg meri kóstolni, annak sokkal kellemesebb meglepetésben lesz része. A durján íze semmilyen más gyümölcs ízére nem hasonlít. Jóllehet többféle változata van. Amit mi kóstoltunk annak olyan íze volt, mintha a hagymát vaníliaöntttel öntöttünk volna nyakon. Ha megkezdtük a gyümölcsöt, akkor maradékot ne hagyjunk, mert a fridzsider nem bírja el ezt a szagot! Szerencsére vastag a héja és nem sok hús van benne. Különben ezt a gyümölcsöt tömegközlekedési eszközökön és néhány szállodában is betiltották az elviselhetetlen szaga miatt.

Amikor odahaza az ember pizzát akar enni, akkor csak kiugrik egy pizzáért. Mi félig végigutaztuk Indonéziát amíg találtunk egy jó pizzázót. Az olasz Classico pizza csábításának itt Gili Air-en ismét nem tudtunk ellenállni ezért ezzel búcsúztunk a szigettől. Már csak egy-egy hajó érkezik ide a kikötőbe.

59. nap, 2015.11.25. , Gili Gede

Szél hiányában ma átmotoroztunk Gili Gede-re. Néhány delfin úszott el mellettünk út közben. Nem sok delfint láttunk eddig Indonéziában.
Hihetelen nyugalom van itt Gili Air után. Sehol senki, csak egy-két indonéz hajó és a természet. Minden nagyon száraznak tűnik, pedig délután volt egy jó kis felhőszakadás és láthatóan Lombok felett már megkezdődtek az esőzések. A levegő páratartalma most még csak 65%, de az esők után ez 70% fölé is emelkedhet. A víz itt Gede-n sokkal hűvösebb, mint Air-en és emiatt az éjszakák is hűvösebbek 26-27 fok. A hőmérséklet nappal 31-32 fok.
Este a Secret Island Resort-ban vacsoráztunk, ahol most ismét volt két vendég és összeismerkedtünk egy ausztrál katamarán legénységével is akik ugyanarra tartanak, mint mi.

60. nap, 2015.11.26. , Gili Asahan és Lombok között

Nagyon lassan elindultunk nyugatra. A következő megállónk a három mérföldre levő Gili Asahan mögötti kis sziget volt. Itt már csak a mi hajónk áll és néha-néha elhalad mellettünk egy-egy halászcsónak. Már voltunk itt korábban, de most visszajöttünk kicsit nosztalgiázni. Ebéd után sznorkeleztünk, de jelenleg telihold van és az áramlás nagyon erős volt a sziget mellett. A láthatóság pedig a délután 3-kor érkező erős 20-25 csomós szélbefuvásokkal kísért rövid 45 perces mennydörgéssel kísért viharral eléggé lecsökkent. A bő eső legalább jól leöblítette a hajót. Ahogy a rövid vihar elült, mintha semmi sem történt volna a nap ismét ragyogóan kisütött. Lehet, hogy most már minden délután jön egy vihar az esős évszak előtti átmeneti időszakban? Azt mondják, hogy itt a Gili-ken csak 2-3 órát esik egy nap az eső a nedves évszakban. Valószínűleg a hatalmas Rinjani elszívja a felhőket.
Sajnos itt az intrenet nagyon lassú, mert a tornyokat pont takarja egy domb..

61. nap, 2015.11.27. , Gili Asahan sziget

Egy reggeli rövid sport után, ahol már az ősziesen rozsdabarna lehulló levelek zörögtek a lábunk alatt a szigeten, ismét továbbindultunk. Valóban lassan haladunk, mert csak a következő Gili Asahan szigetig jutottunk. Itt két hónapja nyitottak egy új üdülőt és egy olasz éttermet mellé. A tulajdonos olasz természetesen. A sziget nagyon szép homokos strandokkal, és hosszú kilométereken keresztül sehol senki, leszámítva az étterem melletti kis falut.
Itt az internet még rosszabb, mint az előző horgonyzóhelyünkön..

62. nap, 2015.11.28. , Sznorkel és felhőszakadás Asahanon

Ma félkörbe sznorkeleztük az Asahan szigetet. Elég szép volt néhány helyen, de sznorkel közben feltámadt a szél és az áramlás is megnőtt. Gyorsan visszamentünk az étteremhez, hogy ebédeljünk, amikor zuhogni kezdett az eső.
Nagyon kellemes a fogadtatás itt az üdülőben. A házigazdák mindent megtesznek, hogy vendégeik kellemesen érezzék magukat. Összeismerkedtünk a tulajdonosokkal akik mondták, hogy érezzük otthon magunkat és maradjunk addig amíg el nem áll az eső. Persze mi már hozzászoktunk az esőhöz, ha nem is itt Indonéziában, ezért inkább visszaindultunk a hajóra, hogy felkészítsük a holnapi indulásra. Csak 2 percet kellett evezni a hajóig. de ezalatt az idő alatt is teljesen eláztunk. Most már úgy tűnik, itt Lombok környékén szinte minden délután van egy kis zuhi.
Ez a vihar úgy lehűtötte a levegőt, hogy egészen átfáztunk. A fűtés rendzserünket olykor-olykor be kell indítani, hogy ne álljon be teljesen, ezért most kapva kaptunk az alkalmon és bezörrentettük. Csak kb tíz percig járattuk, mert gyorsan megint 29 fok lett.
Éjszaka ebben a hűvös levegőben olyan jót sikerült aludnunk.

63. nap, 2015.11.29. , Lembongan szigete (Lombok és Bali között)

Reggel még a nyálunk is kicsordult a mély alvástól. Arra ébredtünk, hogy egy madár műsorozik a hajón. Nemcsak zajt csinált hanem ürüléket is hagyott bőven maga után, és mivel a tetőablakok is nyitva voltak ez nemcsak a fedélzeten landolt, hanem a fürdőszobánkban is. De legalább tudta, hova kell.

Ma befejeztük a hajó aljának a tisztítását. Három napunkba telt, hogy teljesen megszabadítsuk a vízvonal alatt az algáktól és a rákoktól. Az új algagátló felfestése lassan ismét ildomos lesz, de talán még kibírja a következő évig.
Elindultunk Bali irányába. A telihold után most nagyon erős áramlásokra számítottunk, úgyhogy csak a következő szigetig terveztük az utat Lembongan-ig. Az áramlás valóban erős volt, több helyen erősen örvénylett vagy csúcsosodott a víz és a hajó is néha-néha vagy kifordult a menetirányból vagy megindult oldalra, mintha egy korcsolyapályán lenne. Érdekesen változott az áramlás, volt déli, majd utána északi majd pedig egy segítő 4,5 csomós áramlás amiben szél nélkül is száguldottunk. Pedig a szél is jó volt 12 csomó körül igyekezett a kedvünkben járni, mely jól le is hűtött minket. A Rinjani hegy felől kergetett minket egy nagy fekete felhő, mely végül elment mögöttünk, így ma nem kaptuk meg az elmúlt napok rendszeres esőjét. A fokvitorla rollerünk, azonban egyáltalán nem akart a kedvünkben járni és csak alig tudtuk kicsavarni. Valamitől teljesen beállt. Valószínűleg, azért mert az elmúlt két hónapban alig használtuk. Erre is szétszedés és tisztítás vár. Négy körül meg is érkeztünk Lembonganra, ahol felkaptunk egy bóját a többi turistahajó mellett.
A víz csak 24 fokos itt, hidegebb mint a Gili-ken, így valószínűleg az éjszakák is hűvösebbek lesznek. Naplementében még egy gyors sétát ejtettünk meg a szigeten.
A következő napokban majd írunk az itteni tapasztalatainkról. Itt most jó gyors a net.