Hajónapló: Ausztrália 2 in English

     2015.04.26 - 2015.07.24                                   »»   6/8 oldal   »»

Ugrás oldalra:12345678

 
...folytatás az előző oldalról

65. nap, 2015.06.29. Hétfő, Az előző napok összefoglalása

Szomszédom egy srác a PNG-ről (Pápua Új-Guinea) és kaptam tőle egy homárt.
Éva szólt, hogy az oltásaink lejártak és tetanusz (tíz évente) és tífusz (három évente) oltás kell. Először megnéztem a kórházat, hogy milyen állapotban van, mert a városkép alapján, nem tudtam elképzelni, hogy milyen lehet. A kórház elég modern volt, a nővérek kedvesek voltak, de csak tetanuszuk volt. És végül nem kértek az oltásért pénzt. Tífusz oltást Darwinban kell majd keresni..


66. nap, 2015.06.30. Kedd, Éva megérkezett a Horn szigetre

Éva tollából:
Amikor a repülő rákanyaradott a Horn szigetre sikerült lencsevégre kapni a sorakozó hajókat. Később visszanézve a képeket, a Rotor is rajta van, bár ezt a repülőről nem vettem észre.

Géza már izgatottan várt a reptéren, majd egy cuki, teknősöket ábrázoló nyakláncot tett a nyakamba.
A repülőtérről egy busz megy a komp kikötőbe, melyre egy Cook szigetekről származó hölgy árulta a jegyeket. Gyorsan összeismerkedtünk vele. Cairns-ben még zuhogott az eső, de itt gyönyörűen süt a nap. Hatalmasak a távolságok itt Ausztráliában. Brisbane-ből Cairns-be 2,5 órás, Cairns-ből a Horn szigetre 2 órás volt a repülőút.

Valaki megfertőzött a gépen, de remélem nem lesz semmi komoly betegség belőle.


67. nap, 2015.07.01. Szerda, Vírusok a hajón

Éva tollából:
Ennyit a semmi komoly betegségről: orrfolyás stb és 39 fokos láz. Nem tudom kinek köszönjem meg ezt a vírust. Hát nem túl jól kezdődik a nyaralás. Napközben harminc fok körüli a hőmérséklet, de ez most a lázzal nem túl jó párosítás. Géza készített egy istenien finom húslevest. Jó lenne mielőbb meggyógyulni, mert lassan indulni kellene Darwinba. Csak semmi nyomás.....


70. nap, 2015.07.04. Szombat, Csütörtök sziget

Ma átkompoztunk a Thursday Island-ra (Csütörtök sziget). Odafele beköszöntünk, Simone-hoz (PNG-ről), mert Éva még nem találkozott vele. Éjszaka ellopták az üzemanyag tartályát, amit a parton hagyott. A komp még messze járt ezért visszamentünk a hajóra, hogy kölcsönadjuk neki a miénket, amivel ki tud menni a partra.

A Csütörtök sziget kompján együtt utaztunk a szomszéd hajón lakó ausztrál-marokkói párral és tíz hónapos gyerekükkel. A boltos fiú félős kutyája is velünk volt. Amikor megindult a komp, szegény fülét-farkát behúzta és amikor megállt a komp a gazdájának ölben kellett levinnie a hajóról, mert nem mert átmenni a hídon. Ahhoz képest, hogy itt lakik a szigeten, elég bátortalan egy jószág.

A Csütörtök szigeten egy kávézóban tömörült az összes turista. A kávézóval szemben volt egy nagyon kicsi piac (minden második szombaton van), de ékszereken, néhány ruházaton és egy kis zöldségen, no meg a zöld papaján kívül, más nem nagyon volt. A papajára ugyan szemet vetettünk, de úgy döntöttünk, kirándulni jöttünk, és ezért nem cipeljük végig a szigeten.

Ezután egy 15 perces sétával felsétáltunk az erődhöz. Innen gyönyörű kilátás nyílik a sziget körül a tengerre. A türkíz víz csábítóan hivogat: Gyere mártózz meg bennem! De mindenhol nagy táblák vannak kitéve, hogy ne menj a vízbe, mert krokodilok lehetnek. Ezért senki sem fürdik. Kicsit gondolkodtunk, miért pont idejönnek az emberek nyaralni. Naponta 2 repülőjárat van a szárazföldről. A látvány valóban csodálatos, kirándulgatni is lehet, de azon kívül, hogy az ember pihen egyet, mást nem nagyon lehet itt csinálni, és fürdeni is csak a sport centrum uszodájában lehet. Az erőd mellett összefutottunk egy öregúrral, aki mint egy szellem hátrahagyva a csoportból sétált az ágyúk között. Viccesen megjegyeztük, hogy Darwin-ra hasonlít. Megszólítottuk, hogy nyitva van-e múzeum. Mondta, hogy pont bezárták a múzeumot, mert a csoport most ment el és a vezetőjük elvitte a kulcsot. Az úr névtábláján a Charles felirat szerepelt (lehet, hogy tényleg Charles Darwin szelleme volt?). Az érdekes találkozás után egy művészeti kiállításra keveredtünk el egy modern épületben a városban. A Torres kúltúrában szintén nagy szerepet játszott a maszk készítés, ugyanúgy, ahogy azt mind a mai napig Vanuatun készítik. A 19 században érkezettek, még láthatták a ritualis táncokat járó helyiek teknősből készített maszkjait vagy a kutyafej maszkokat, ma ezeket már csak a múzeumban lehet látni.

Maga a sziget egyébként teljesen néptelen, alig látni egy két embert az utcákon. A kávézó ebédje után elsétáltunk a helyi temetőbe, ahova egykor japán gyöngyhalászokat nagy számban temettek el.


71. nap, 2015.07.05. Vasárnap, Felhúztuk a horgonyt

Szula sziget
Horgonyzó hajó
A Torres-szoros a nyugatra levő Arafura és a keletre fekvő Tasmán tengereket köti össze. A szoros északi része feltérképezetlen, de mi a szárazföldhöz közel haladunk és itt bóják jelzik az útvonalat. Erőteljes az áramlás a két tenger apály-dagály különbözősége miatt. Délelőtt 11-kor apálykor húztuk fel a horgonyt, mert a víz ekkor pont úgy fordul, hogy megkezdődik a minket segítő nyugati áramlás. Irány Darwin, kezdeti sebesség, 9 csomó, amely a megkezdődött erős áramlásnak köszönhető. Darwin 728 tengeri mérföldre van.

Ami még érdekes, hogy a torres-szigetek köztük a Horn és a Thursday szigetek élelmiszereire külön szabályozás érvényes. Az itt vásárolt friss élelmiszereket nem lehet a szárazföldre vinni. Úgy kell eljárni, mint a külföldi élelmiszerrel, külön be kell jelenteni. Kivéve a szupermarketban vásásrolt árut, amit Cairns-ből szállítanak ide, de ezekről meg kell tartani a számlát.


72. nap, 2015.07.06. Hétfő

Jó délkeleti széllel, pillangó genoákkal es növekvő hullámzásban szeljük át a Carpentaria öblöt. Ha egyenesen az öböl szemben levő sarkához tartanánk, kívül kerülnénk az Ausztrália körüli 200 mérföldes gazdasági zónán. Idegen halászhajók csak ezen a zónán kívül halászhatnak és ezt teszik is rengeteg hálóval. Igyekszünk kicsit délebbre tartani, hogy a hálókat elkerüljük. A forgalom meglepően kicsi. A tegnapi lehorgonyzott szállítóhajón kívül csak egy teherhajót láttunk. Az ausztrál haditengerészet repülője azonban tegnap este beazonosított minket. Beszéltünk velük rádión, hogy Darwinba tartunk. Ma este ismét tett egy azonosító kört felettünk, de most csak felhívtak, hogy jó utat kivánjanak. Úgy tűnik csekkolják, élünk-e még. Rajtunk kívül csak egy Libero nevű vitorlás van menetben ezen a szakaszon, esténként halljuk, hogy őt is csekkolják. A mesés naplementék után a hold jelenleg fogyóban van de még bátorítóan világít éjszaka.
Az éjszakai pozicio szerint még 496 mérföld van Darwinig.

Napi pozíció:
00:00 10-43.09S 140-59.50E log= 131215.9


73. nap, 2015.07.07. Kedd

Reggel jól befelhősödött és mindenhol esett körülöttünk, csak felettünk nem. De az esőfelhők elvonták a szelet, ezért motort kellett indítanunk. Délután azonban újra vitorlázhattunk. Az Arafura tenger érdekessége, hogy a legnagyobb mélység 60 méter körül van, ezért gyakran zavarosak és meredekek a hullámok. Egy fehér fejű madár is megpihent a Rotoron. Este elértük az öböl sarkát és a Wessel szigetet. Jó hogy nem álltunk meg, mert az éjszaka nem biztosított volna itt kellemes horgonyzóhelyet. Említésre méltó esemény még, hogy a szélkormany egyszer csak abbahagyta a kormányzást, a vízben levő lapátot valami megüthette és az ilyen esetekre tervezett műanyag biztosítócsavar elnyíródott. Szerencsére volt tartalék (egy pár).
Éjszaka megint megjelentek a viharok, minden felhő más irányú szelet hozott. Így volt, keleti, déli, dél-nyugati, északi szél is, majd végül ott maradtunk szél nélkül, ezért motort indítottunk, a többszörös vitorla állítás után. A heves záporok sem kerültek el már minket. A haditengerészet felderítő repülője már csak elszáll felettünk, veszik az AIS jelünk, ezért már nem kérdezősködnek.
Darwin még 377 mérföld.

Napi pozíció:
00:00 10-59.29S 138-24.50E log= 131369.0


74. nap, 2015.07.08. Szerda

A déli-délkeleti passzátszél csak reggel hat körül állt vissza. Hihetetlen, hogy a viharcellak így megkeverik az irányadó passzátszelet! Kellemes vitorlázásunk volt napközben és az éjszakai kevés alvást pótoltuk. Este hatkor feltűnt egy halászhajó mellettünk, mely éjszakába nyúlóan kísért minket. Reméltük, nem elénk dobja halóját. Azt számolgatjuk, hogy érünk Darwinba, az erős ár-apály különbség miatt nem lehet egyszerűen behajózni és a szél is be fog hamarosan erősödni az előrejelzés szerint, ezért jó lenne még az erősödés előtt megérkezni.
Kb 240 mérföld van hátra.

Napi pozíció:
00:00 10-52.60S 136-23.20E log= 131488.3
.


75. nap, 2015.07.09. Csütörtök

Kellemes vitorlazó időben haladtunk. Délután kettő körül a hajó körülötti delfinshow-ra lettünk figyelmesek. Amíg a szülők a szarazföldhöz közeli sekélyesben vadásztak, a kicsinyeik a Rotor hullámjai előli menekülést játszottak. Amikor a vadaszó csapat több irányból feltűnt és egyenesen megindultak felénk, a kisdelfinek gyorsan elszéledtek, mintha erre a hivó jelre vagy hangra vártak volna.
A Bio Security kérdőívet a Thursday szigetről jövet újra elküldtük a vámosoknak, mert a kérdőíven megadott email címről semmilyen választ nem kaptunk. (Elvileg egy azonosító számot kellene küldeniük, amit be kell írni a hajónaplóba.) Már feléltük a készletek nagy részét, gyümölcsöt, zöldséget, előre lefőzött pörköltet és a citromtortát, melynek receptjét barátainktól kaptuk indulás előtt, ezért már csak a tejet kellett bevallani.
Argus szemekkel figyeljük a Dunda szoroshoz való távolságunk csökkenését. Számításaink szerint holnap reggel 7.50-re kell odaérnünk, hogy áthaladjunk a szoroson. Ekkor fordul a segítő áramlás. Extrém körülmények között (pl hold állástól függően) 6 csomós is lehet itt az áramlás. Most csökkenő hold van, ezért ilyen nagy nem lesz, de szembe kapni az áramlást nem lenne biztató, ezért a jó időzítés fontos az átkeléshez ezen a szoroson. Ma már látjtuk a partot és este a part takarásában megszűnt a hullámzás. Az éjszakai őrség szemei ezúttal a parttól jövő forgalomra tapadtak és a tengerben levő halak sziluettjére, mely a vilagító állatkák segítségével rajzolódik ki.

Napi pozíció:
00:00 10-54.10S 134-16.90E log= 131612.3

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12345678

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   2817798