Hajónapló: Ausztrália in English

     2014.11.19 - 2015.01.02                                   »»   3/4 oldal   »»

Ugrás oldalra:1234

 
...folytatás az előző oldalról

27. nap, 2014.12.15. , Pelikán öböl

Garry (őslakos volt) horgonyzóhelye a vízről
Valakinek a blogjában olvastuk korábban, hogy Queensland-ben napokig nem tudtak kimozdulni a hajóból olyan felhőszakadás volt. Most is 2 napig zuhogott az eső és a szokásos 32 fokról 20 fokra hűlt le a levegő.
Ahogy ma kisütött a nap a hőmérséklet ismét visszaugrott a 32-re. A barométer még mindig nagyon alacsony nyomást mutat, mert mellettünk halad el egy ciklon délkeleti irányba.

A láthatóság sokkal jobb, mint amikor megérkeztünk. A következő szakasz a Great Sandy szoroson már nem annyira sekélyes. Csak az öbölből való kihajózáshoz kellett ismét a dagályt megvárni. Addig körbekirándultunk az öbölben a bocival. Hihetetlen mennyi medúza úszkál az öbölben. Olyan a víz, mint egy tál zselé. A következő megálló a homokpad előtt a Pelikán öböl. Itt még megvárjuk, hogy kicsit csillapodjon a jelenlegi délkeleti szél, mielőtt nekifutunk a padnak.
Garry horgonyzóhelye a partrólÖböl túraMedúza (Blue Blubber Jelly)
Egy csomó medúzaPelikán öbölPelikán öböl
PecásokPelikán a Pelikán öbölbenTengerpart a kemping mellett
Pelikán öbölAmikor apály van, cibáljuk a bocit a partonNaplemente a Pelikán öbölből


28. nap, 2014.12.16. , Tin Can öböl és Cooloola part

Medúza mező
Ejtőernyőket behúzni!
Tegnap a szomszéd hajósok tippeket adtak a környékre (az úr itt volt tolóhajó kapitány). Mivel amúgy is északi szél várható áthorgonyoztunk a Tin Can öbölbe (Konzervdoboz öböl). Ez az öböl védettebb az északi szélben (kb 20 csomós várható). Útközben rengeteg medúza volt a vízben. Azon viccelődtünk, hogy reméljük nem kell a motor hűtőrendszeréből kipucolnunk, ha esteleg felkapná a motor őket. Kikerülni esélyünk nem volt ezeket az úszó ejtőernyőknek álcázott zseléket.

A Tin Can öbölből átbociztunk a Carlo ponthoz (néhány medúza a darálóra akadt menet közben), ahonnan 3 km-et kell sétálni a Cooloola parthoz (odafele autóstoppal tettük meg mert nagyon meleg volt a tűző napon). Ez a part a homokdűnéjéről és a szivárvány sziklákról híres (a homoknak itt különleges színe van). A szárazföld ezen része szintén tiszta homok. A strandon van cápa háló is, ezért itt lehet fürdőzgetni, ezt itt nagyon komolyan veszik (egy pár napja Queenslandben északra egy cápa megevett valakit és a Mary folyóból pedig kifogtak egy krokodilt, melyet álítólag már egy éve próbáltak elkapni).
A kisvárosban a Cooloola strand mellett vannak üzletek és kávézók, igazi turistaparadicsom.

A hajóra visszatérve megérkezett az északi szél, holnap a kora reggeli dagállyal indulunk tovább délre.
Érkezés Carlo pontA tűző napon Cooloola feléKisváros a szivárvány partnál
HomokdűneSzivárványpart az érdekesen színes szikláivalTengerpart a dűnéről fotózva
A tengerpartonA Cooloola partnálCooloola partszakasz életmentőkkel
Kisvárosi kávézóJó a frizurája ennek a búbos galambnakMocsaras a visszaúton


29. nap, 2014.12.17. , Az őrült mérföld

Pirkadat
Mooloolaba a távolban
Ez egy viharfelhő
A csatornában Mooloolaba
Kikötő
Strand
Strand
Viharfelhő
Ma 2:45-kor keltünk (mondja valaki ezek után hogy a vitorlázás nem extrém sport!). Uticélunk Mooloolaba, a következő kikötő tőlünk délre. A táv csak 68 mérföld, de nem ezért keltünk ilyen korán. A Tin-Can öbölből a tengerfelé sekélyes homokzátonyok állják el az utat. A part teljesen nyitott, de az elnyújtott óceáni hullámok akadálytalanul jönnek az öböl felé. A mélység több ezer méterről előszőr 100 majd az öböl bejárata előtt 4-6 méterre csökken. A hullámok feltornyosulnak, meg-megtörnek. Ezt a helyzetet tovább bonyolítja hogy a 2-3 méteres apály-dagály szintkülönbség miatt a bejáratnál 2-3 csomós áramlat jön-megy. Amikor ez az áramlat szembe találkozik a már amúgy is meredek hullámokkal, garantált a veszélyes törőhullámzás. Amikor az áramlás befele, a hullámokkal egyirányba halad a hullámok nyújtottabbá válnak, tőrő hullámzás nem mindenütt alakul ki, ilyenkor lehet kihajózni. A dagály környékén a vízmélység is nagyobb ami tovább csökkenti a veszélyes hullámok kialakulását. Tehát mikor is lehet kimenni? Előszőr is nem lehet túl nagy óceáni hullámzás, mert akkor akárhogy is van a dagály a hullámok megtörnek. Néha a hajók napokat várnak Tin Can öbölben arra hogy megnyugodjon a tenger. Másodszor is a dagály közelében kell kihajózni hogy minnél nagyobb legyen a mélység. A víznek pedig befelé kell áramolni. Azaz az ideális időpont kb. 1 órával dagály előtt van.
De ez még nem minden. Nem lehet akár merre menni, a nagyon sekély homokpadokat ki kell kerülni. A parton irány és szektor jelző fények vannak, de a homokpadok vándorolnak. Még tegnap beszéltünk a parti őrséggel és megkaptuk tőlük a három pont koordinátáit amiket követnünk kell. Egész pontosan az instrukciók úgy szóltak, hogy a második ponthoz ha elértünk még ne fordoljunk a harmadikra, menjünk tovább kb 100 métert és csak ott forduljunk. Itt következik az „Őrült mérföld” ahol kaotikus, irrálisan magas és meredek hullámok várhatóak. A szektorfényt meg ne kövessük mert nincs jól beállítva! Csak úgy megjegyzem, hogy az Internetről díjmentesen letölthetők a legfrissebb térképek de azokon a pontok másutt vannak.
A térképen nagy piros felirat jelzi hogy a „homokpadon átkelni veszélyes. Csak helyi ismerettel szabad megpróbálni és mindenki viseljen metőmellényt” Mi a helyi ismeretet beszereztük a parti őrségtől, a hajót pedig nagyon felkészítettük. Minden elpakolva, lekötözve, ablakok leragasztva stb.
Ma reggel a dagály 4:45-kor volt, a nap is akkor kelt fel (de már fél órával előtte lehet látni) úgyhogy úgy időzítettünk, hogy az első tőrőhullámos részhez első fényre érkezzünk. Ezért volt a korai indulás. Az óceáni hullámzás másfél méter volt, szél szinte semmi. Jól lehetett látni, hol törnek a hullámok, szépen haladtunk melettük. Majd közeledtünk a második ponthoz. Szemben törőhullámok, pont a kijelölt úton (A parti örségnek frissítenie kell az instrukciókat!).
Szerencsére jó volt a láthatóság, úgyhogy nagy ívben kikerültük a veszélyes területet majd ráfordutlunk az „őrült mérföldes útra”. Ez a sok készülődés után már szinte csalódás volt, hogy az útolsó szakasz ahol vártuk a mosógépet alapvetően semmi nem történt. Volt egy pár nagyobb hullám, talán 2 méteres, nem veszélyesen meredek de alapvetőan esemény nélkül kiértünk a mélyvízbe.
A homokpados szakasz kb 3 mérföld volt, és innen már sima volt az út Mooloolababa. A két említésre méltó esemény két hatalmas cápa volt, amelyek hajónkra ügyet sem vetve úsztak el mellettünk.

Mooloolaba az amerikai Fort Lauderdale mintájára épült. Rengeteg mesterséges csatorna van itt, melyek partján luxusvillák sorakoznak, mindegyiknek saját molója van, de csak kevés molón áll hajó. Több marina is várja a hajósokat.
A hosszú fehérhomokos tengerparton kiépített sétány, éttermek, bárok, fagyizók és szállodák.
Szerencsére van egy hely ahol horgonyozni is lehet, igaz csak 10 napig. Kellemes a látvány, bennt állunk a csatornában egy csomó luxusvilla között.
Közben az eget betakarta egy nagyon goromba felhő. Ránéztünk a meteorológia szolgálat honlapjára, pont felénk tart egy szuper viharcella, jégesőval, pusztító szelekkel és villámlással. „Mindenki parkoljon fedett helyre!” – szólt a figyelmeztetés a jég miatt. Pár hete egy ilyen pusztított Brisbane-ban. Még szerencse hogy jó horgonyunk van. Végül a viharcella tőlünk északra haladt el és másfél órán át biztonságos távolságból figyelhettük a szinte folyamatos villámlást. Utólag olvastuk, hogy a vihar ott csapott le, ahonnan reggel indultunk és 115 km/óra szelet mértek benne.
Kezdjük megérteni hogy sok hajós miután Ausztráliába ért hajózgatás helyett inkább beáll egy kikötőbe és inkább autóval utazgat.


30. nap, 2014.12.18. , Mooloolaba

Villák
A villák között horgonyzunk a Rotorral, partiőrség körbejár és ellenőrzi a hajókat, mert itt maximum csak 10 napig lehet horgonyozni.

A helyi megnevezések szórakoztatóak pl Cooloola, Mooloolaba az őslakosok hagyatéka a modern civilizáció számára. Mooloolaba egy üdülőparadicsom Ausztráliában. Mit lehet itt csinálni? Paddleboardozni a csatornarendszerben a modern villák között, strandolni a homokos beachen és megnézni az akváriumot. Mi ebben a sorrendben jártuk végig a várost.

Az éjszakai villámokkal kísért tüzijáték is mesés amíg a villámok csak a környező vidéken csapkodnak. Innen a távolból fantasztikusan szépek, de nem kívánjuk, hogy a közelünkbe jöjjenek. Tőlünk délre és északra is közel 100km/órás szelek voltak. Itt csak az óriás szúnyogok vadultak meg. Ezeknek a szúnyogoknak csíkos lábuk van, dupla akkorák, mint az otthoniak és persze szívják a vérünket. Ráadásul messze a szárazföldtől kirepülnek.
Ezt nem most hagyták itt, a madarak is tudjákRotor a Mooloolaba csatornábanVizet vételezünk


32. nap, 2014.12.20. , Mooloolaba karácsonyi hajóparádé

A strandon
Karácsonyi felvonulás
A nyár kezdetét és a karácsonyi időszakot silly season-nek (bolond időszak) nevezik a helyiek. Az iskolai szünet mellett a strandokon mindenhol hatalmas buli van. A cápa hálók kifeszítve, a jahtok és a jetski-k száguldanak az öblökben, a parton röplapda meccsek és versenyek vannak, a hangosból dübörög a zene a fürdőzőknek, az életmentők készenlétben állnak és a hangosbemondón keresztül tájékozattják a fürdőzőket a vizek állapotáról, biztonságáról (pl. most mehetsz fürdeni a zászlókkal kijelölt területeken, mert a jelenlevő medúzák nem veszélyesek).

Este megkezdődött a karácsonyi parádé. A vakáció első napján a hajók karácsonyi öltözékekben vonultak végig a kikötőben és a csatornákon. A felvonuló hajók egymással vetélkedtek, ki tud őrültebb és látványosabb ötletekkel előrukkolni. Az egyik hajóra még füstgépet is felszereltek, hogy hatásosabb legyen a műsor, miközben a hajó fedélzeten beöltözve táncoltak, egy másik hajón pedig Rudolf a rénszarvas mozgatta az izzókból álló lábait és a fejét.
A bocival végigvonultunk a csatornán a felvonuló hajók mellett. Aki napközben mozgott Mooloolaba városában az este itt volt kinn a kikötőben és egy piknik keretében nézte a felvonuló hajókat, miközben Boldog Karácsonyt! - kiabáltak az emberek tömegei egymásnak.
Hajóparádé


33. nap, 2014.12.21. , A Moreton szigeten

Kergetnek a nagyhajók
Mielőtt felhajózunk a Brisbane folyón egy kis sznorkelezésre vágytunk. A Brisbane-nel szemközti Moreton szigethez vitorláztunk a kijelölt hajózási csatornában (kb 40 mérföld), mely kerülgeti a homokzátonyokat. A csatornában lehet segítő vagy szembeáramlás is Brisbane felé attól függően, hogy emelkedő vagy csökkenő víz van. Az élővilág fantasztikus ezen a részen fele-felbukkanó teknősökkel és delfinakkel.

A Moreton öbölben a Tangalooma hajóroncsok mellé dobtunk horgonyt. Kiderült, hogy az üdülőhely delfinetetést szervez minden este 7-től. Belegondoltunk, hogy többen azért jönnek ide nyaralni, hogy megetessék a delfineket, mi pedig teljesen felkészületlenül belecsöppentünk, ebbe az eseménybe. A delfineket nem tartják fogságban, saját akaratukból jönnek ki a sekély vízbe és nem félnek az emeberektől. Azt mondják csak a napi táplálékuk 10-15%-át kapják meg, hogy a többit vadászattal szerezzék meg. Közben a szakértők meg is vizsgálják az állatok egészségi állapotát is.
Moreton horgonyzóhelyBocival a homokos strandonNaplemente
Delfinetetéshez sorakozó!DelfinetetésFotózás delfinekkel


34. nap, 2014.12.22. , Tangalooma roncsok és sivatag a Moreton szigeten

Tangalooma üdülő
Sivatag
A Moreton sziget a harmadik legnagyobb homoksziget a világon (első a Fraser sziget). Hatalmas homokdűnék vannak a szigeten, az egyik híres dűne a Sivatag nevet kapta. Rövid séta után az erdőbe beékelődve találtuk meg. A homokdombról le lehet csúszdázni és buszok hozzák-viszik a turistákat.

Miután sznorkeleztünk a Tangalooma roncsok között (rengeteg hal van, de az erős áramlás miatt nem volt olyan jó a láthatóság), elindultunk Brisbane irányába. Ismét a csatornában hajózunk, ahol most már jönnek-mennek a hatalmas keerskedelmi hajók. Ezek, Brisbane-be igyekeznek. Emelkedő vízben érkeztünk a Brisbane folyóra, ahol hallgattuk a kötelező 12-es csatornát. A folyón is és a kijelölt csatornában is a nagy hajóknak van elsőbbségük. Mi a csatorna mellett hajóztunk, hogy ne akadályozzuk az útvonalukat, de a folyón a nagy hajók folyamatosan hívják a 12-es csatornán a kis hajókat (mint mi), hogy előzni fognak, mert nagy sebességgel haladhatnak el a hajók mellett. Fantasztikus érzés, amikor egy ilyen hatalmas hajó halad el mellettünk. Nekünk a Panama-csatornát juttatja eszünkbe, hiszen itt is nagy a forgalom. A folyón az egyik ilyen kereskedelmi hajót pont tolóhajók forgatták előttünk, teljesen lezárta a folyót és várnunk kellett az áthaladással. Nem is értük el a tervezett horgonyzóhelyünket, ezért csak a Brisbane folyón dobtunk horgonyzt sötétedés előtt. Mellettünk száguldottak el a City Cat nevű motoros katamaránok, nevezhetjük őket a helyi menetrendszerinti járatnak. Egy szabály van csak a Brisbane folyón, legalább 30 méterre kell állni bármilyen fix létesítménytől (ide tartoznak a letett bóják is).
Olvastuk, hogy ha valaki elköti a csónakod, hogy átkeljen a folyón, az nem minősül lopásnak. Ez egy régi törvény, melyet mind a mai napig nem töröltek el. Nos, ezek után mi láncolni fogjuk a csónakunkat.
DűneMegyünk csúszniCsúszunk
A dűne tetejénMegjöttek a turisták isÍgy kell csúszni
Szemünkben, szánkban homokÍgy kell kanyarodniRoncsok
A láthatóság nem túl jóTangalooma roncsoknálKergetnek a kereskedelmi hajók
Brisbane folyóÉrkezés a Brisbane folyóraNaplemente


35. nap, 2014.12.23. , Brisbane belvárosa előtt horgonyzunk

Érkezés Brisbane-be
Reggel áthajóztunk a tervezett horgonyzóhelyünkre. A Brisbane folyón felfelé haladva hatalmas toronyházak tárultak a szemünk elé. Nem messze ezektől, szemben a botanikus kerttel ledobtuk a horgonyunk. Itt állunk Brisbane belvárosa előtt. Itt volt a városi komp kikötője, de annyira zavarta a sok csónak, hogy inkább építettek neki egy külön kikötőt, ezt pedig meghagyták a hajósoknak.

Brisbane egy 2.3 milliós város és december 23-án a boltok éjfélig vannak nyitva. Este 6.30-kor karácsonyi mozi a South Bank-en, amely egy hatalmas korzó úszómedencékkel, érdekes parkokkal. Ha valakinek úszni van kedve a sétája közben, csak bele kell csobbannia a szabad medencékbe.
Az emberek késői órákban is rohannak és vásárolnak az utcán és a bevásárlóközpontokban, az eladók pedig készségesen segítenek és mosolyognak az késői órák ellenére.
Érkezés Brisbane-beA híd alattBehajózás
Brisbane a horgonyzóhelzrőlEgykori kompkikötőFelfedezzük a várost
Brisbane-i tömegAlbert utcai templomA templomban
Rotor a horgonyzóhelyenSzélmalomSouth Bank korzó medencékkel


36. nap, 2014.12.24. , Boldog Karácsonyt Brisbane-ből!

Mindenkinek Boldog Karácsonyt kívánunk!.

BrisbaneVárosháza karácsonyi megvilágításbanVárosháza másik megvilágításban
Híd karácsonyi díszekben a kikötőbőlKivilágított épületÓriáskerék karácsonyi díszekben és a korzó

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:1234

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4854178