Shiplogs: 5 tengeren át: Lessons magyarul

 
Ez az utazás volt az első hosszabb, önállóan végighajózott utam. Mint várható volt, rengeteg élménnyel és tapasztalattal lettem gazdagabb, de még mindig nem tartom magamat tapasztalt hajósnak.  
  • A motor működéséhez szükséges folyadékmennyiségeket folyamatosan ellenőrizni kell. A váltó meghibásodása elkerülhető lett volna, ha gyakrabban ellenőrzöm az olajszintet, illetve ha megkeresem, hogy mitől olajos a motortér (eredetileg azt hittem, hogy a csavartengely zsirzójából származik a kenőanyag.
  • A legénységet 4 óránként osztottam be őrségbe és mindenki mindig ugyanabban az időpontban volt őrségben. Ez egy jó döntésem volt, kb. 2 és fél nap után már különösebb fáradság nélkül tudta mindenki teljesíteni a szolgálatot.
  • Minél több időt tölt valaki egy billegő hajón, anélkül, hogy szélcsendbe kerülne vagy a szárazföldre menne, annál érzéketlenebbé válik a tengeri betegségre. Én magamat közepesen érzékenynek tartom ezen tekintetben. Eddig egy alkalommal jutottam el olyan szintre, hogy hányjak is (Lutter Tours). Ha a dülöngélő hajón érzem, hogy elkezdődnek a betegség első jelei, le szoktam magamat foglalni valamivel, és ha nem gondolok rá, nem veszek róla tudomást, akkor el is szokott múlni. A mostani utazásunk végére már annyira hozzá szokott a szokott a szervezetem, hogy a 49 csomós Borában ugráló hajóban minden probléma nélkül tudtam az ágyon ülve könyvet olvasgatni.
  • Motor használat nélkül, kevesebb költséggel is el lehet jutni messzi helyekre, és túl sok idővel nem is kell hozzá több, ha legalább egy kis szelecske (mondjuk 10 csomó) van. Máltáról Visre kb. másfél nappal kellett volna kevesebb, ha működött volna a motorunk. Ha viszont szélcsendes időbe kerülünk, mint utunk elején is, akkor akár egy hétig is ringatózhatunk a vízen, ha nincs motorunk.
  • A www.navcenter.com-ról letöltött időjárás-jelentő "grib" fájlokat nagyon jól tudtam használni.
  • A nyílt tengeri vitorlázás csodálatos és nagyon nagy biztonságérzetet ad (leszámítva a vasalókat). Nincsenek zátonyok, egy hirtelen vihar nem tud rányomni a partra, laposabbak (de magasabbak) a hullámok és gyönyörű a tenger.
  • Merev boom-vangot csak olyan hajóra szabad feltenni, amelyiknek elég erős hozzá a boomja és a boom hossztengelye körül nem tud (vagy csak korlátozottan tud) forogni. A hajómra az előző tulajdonos felszerelt egy merev vangot. Ezáltal a dirkre nincs is szükség (nincs is rajta). De mivel a boom el tud forogni, ezért ha a vitorla le van engedve akkor ahogy a vang emeli a boomot, az valamelyik oldalra lefordul és a vang vereteken nagyon megnő a terhelés. Ráadásul a boom középen van alátámasztva, ezért a teljes hosszában hajlító erő hat rá. A hajómon ennek eredménye az lett, hogy a boom árbócnál levő végénél kissé szétnyílt. Megoldás: a merev vangot lecserélem egy csigasorra és kialakítok egy dirket.
Visitors on this page:   4853559