Hajónapló: 2004 Október in English

     2004.10.09 - 2004.10.17                                   »»   2/2 oldal   ««

Ugrás oldalra:12

 
...folytatás az előző oldalról

9. nap, 2004.10.17. Vasárnap, vissza Punatba

Pihenek
A tegnapihoz képest most már "Very strong" Sirokkó szerepel az időjárás előrejelzésben. Megnéztem a horvátok által az időjárás előrejelzéshez adott leírást, de olyat, hogy "very strong" nem találtam benne. Vajon mire gondoltak? Így hát vegyes érzelmekkel engedtem a Rotort a bójáról lesodródni, és indultunk a nyílt víz felé. Holnap mindenkinek munkanap, úgyhogy ha "very" ha nem "very", akkor is haza kell ma érni.
Kiértünk Ilovik takarásából, kellemes 25 csomós félszélben a biztonság kedvéért csak féli tekertük ki a génoát. Mindenki elhelyezkedik, szépen haladunk, amikor Mini hív:
- Géza! 40 csomós a szél! 50! 60! - irány a kokpit. Sebességünk a harmad génoával 8 csomó, a víz porzik, a hajó fekszik, a szél fele próbál fordulni. Lebirkózom, miközben a többiek csak egy zsebkendőnyit hagynak kinn a génoából. Így is megyünk 5-6 csomóval, de az irányt nem tudjuk tartani. Gyors ellenőrzés a navigációs számítógépen - ha ilyen élesen tudunk menni és nem változik a szél, pár óra múlva felkenődnénk Pag szigetre.
- Mi legyen - gondolkodom - forduljunk vissza? Ilovik még közel van, motorral vissza bírnánk magunkat nyomni (hála a 75 lóerőnek). De miért fordulnánk vissza - kavarog a fejemben - ennek a hajónak meg sem kell, hogy kottyanjon 50 csomó! - visszatért a jókedvem - Tanár úrnak jelentem, én erre készültem!
5-6 perc alatt felszereltem a génoa mögé a kivehető 2. tartót, és felhúztam rá egy 7 m2-es fokvitorlát. A génoát teljesen betekertük. Így már könnyedén tudtuk tartani a kijelölt útirányt. Nem sokkal később a szél beállt 30-35 csomóra, úgyhogy a fokvitorlát elraktam, és a tegnapihoz hasonlóan, de nem olyan élesen faltuk a mérföldeket. 14 óra körül kisebbre vették a szélcsapot és megfordították az irányát.
Kisütött a nap, és a legénység egy szál alsóban napozott. Egy pár csapást még váltottunk negyedszeles menetben (pont Punat felöl fújt a 10 csomós szél), majd motort indítottunk és bemotoroztunk a kikötőbe. Hiába, ha menni kell, akkor menni kell.
Kipakolás a hajóból, gyors rendrakás, tisztálkodás (a hajó és a legénység is) majd irány Budapest.


Epilogus

A csapat
A hajó-felújítási munkákat idén nyáron fejeztem be. A felújítás érintette a hajó szinte összes alkatrészét - többek között a tőkesúlyt és az állókötélzetet, vitorlázatot is. Bár a nyáron volt alkalmam párszor erősebb szelekben hajózni, a barátaim általában nyaralni jöttek, így nem tudtam mindent kipróbálni. Egy október időpont megfelelőnek tűnt arra, hogy erős szelekben teszteljünk. Bejött a számításom. Szerencsénk volt, mert például az előző héten majdnem végig szélcsend volt.
Legénységgel is előre tisztáztam, hogy ez nem nyaraló túra lesz, megértették, és jó kedvel csinálták. Bár, miután 4 napig nem tudtak rendesen aludni, éreztem egy kis nyomást egy nyugodt éjszakára. Végig mindannyian nagyon lelkesek és tettre készek voltak, isteni kajákat készítettek, nagyon ügyesen kezelték a vitorlákat és a hajó berendezéseit.
A hajón rengeteg mindent változtattam, módosítottam, átalakítottam. Akkor úgy éreztem, hogy túl koraiak ezek a munkák, hiszen éles helyzetben még nincs tapasztalatom. A tudásom elsősorban elméleti. Azonban sokkal egyszerűbb egyszerre mindent elkészíteni, mint apró lépésekben haladni, és én előbbit választottam. A hajón - egy-két apróságtól eltekintve - minden tökéletesen, várakozáson felül működik. Egy-két dolog, ami különösen jól működött a teljesség igénye nélkül:
- beépített 5W-os navigációs számítógép GPRS internettel
- utólag beépített kapaszkodok a szalonban, fürdőben és kabinokban
- fővitorla kezelése a kokpitból (korábban mindent az árbócnál lehetett kezelni)
- csúszásgátlók (szárazon és vízesen is)
- szélkormány.
Köszönjük az időjárásnak, hogy "kegyes" volt hozzánk, és nem szűkölködött a szélben. Ha fújt, ha nem fújt, (és éppen nem az anyakikötőbe, Punatba siettünk vissza), kizárólag vitorlás hajóként üzemeltünk. Az első 6 napon az idő 90%-át vitorláztuk, csak a kikötőből való ki- és beálláshoz használtuk a motort. Az FMC kupásokkal végül elkerültük egymást, ugyanezek miatt.
Reméljük a kedves olvasónak vissza tudtunk adni valamit abból a rengeteg élményből, amit szereztünk az elmúlt hét alatt, bár a kabinban levő szagokról még nem szóltam (az 1 hét alatt összesen 200 liter víz fogyott) :-).

Ugrás oldalra:12

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   2856330